Είναι το πρώτο βήμα και θα ακολουθήσουν και άλλα».





Ολόκληρη η εισαγωγική τοποθέτηση του Κυριάκου Μητσοτάκη στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου:
Καλημέρα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, και καλή έναρξη της πολιτικής περιόδου του φθινοπώρου.
Στο κέντρο της σημερινής μας συνάντησης είναι η βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη, η οποία, προφανώς, περνά μέσα από τη συλλογική ανάπτυξη της χώρας. Είναι θέματα τα οποία θα μας απασχολήσουν το επόμενο Σαββατοκύριακο στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης, όπου θα έχω την ευκαιρία να παρουσιάσω τους βασικούς άξονες της οικονομικής μας πολιτικής για το 2026.
Σήμερα, όμως, έχουμε την ευκαιρία να εξετάσουμε 2+2 πρωτοβουλίες, οι οποίες έχουν ένα πολύ ουσιαστικό κοινωνικό αλλά και αναπτυξιακό αποτύπωμα.
Να ξεκινήσω με τις σημαντικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου Παιδείας, οι οποίες αφορούν σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Θα έχει την ευκαιρία η Σοφία Ζαχαράκη, ενόψει και της έναρξης της σχολικής χρονιάς, να μας μιλήσει και να μας κάνει μία συνολική επισκόπηση των πολύ σημαντικών βημάτων προόδου που έχουν γίνει στον τομέα της παιδείας, ουσιαστικά τα τελευταία χρόνια.
Να μας μιλήσει για τους διαδραστικούς πίνακες, οι οποίοι πια έχουν εγκατασταθεί σε όλα τα σχολεία, για τα kit ρομποτικής, τα οποία ξεπερνούν πλέον τα 117.000 σε όλη την επικράτεια. Ξεκινώ με αυτές τις δύο παρεμβάσεις διότι δεν νομίζω ότι συνιστούν απλά μία προσαρμογή του εκπαιδευτικού μας συστήματος στην ψηφιακή εποχή, αλλά μία κεντρική πολιτική επιλογή της κυβέρνησης, με βαθύ κοινωνικό πρόσημο: κάθε παιδί στην Ελλάδα, ανεξάρτητα από το εισόδημα των γονιών του, να έχει ισότιμη πρόσβαση στα εργαλεία μάθησης του 21ου αιώνα.
Είναι μια προσπάθεια η οποία, προφανώς, δεν αφορά μόνο τους μαθητές, αφορά και τους δασκάλους μας και τους καθηγητές μας, οι οποίοι θα λάβουν μέρος σε δράσεις κατάρτισης στις νέες τεχνολογίες. Δεν αρκεί να έχουμε μόνο διαδραστικούς ψηφιακούς πίνακες στα σχολεία, πρέπει και οι καθηγητές να έχουν τα εργαλεία εκείνα για να μπορούν να τους χρησιμοποιούν και να τους εντάσσουν στην καθημερινότητά τους.
Εξοπλίζουμε τα εργαστήρια των φυσικών επιστημών. Κάνουμε μία σημαντική παρέμβαση αναβαθμίζοντας τα μουσικά μας σχολεία με νέα όργανα. Μέσα στη χρονιά θα έχουν αναπτυχθεί κέντρα καινοτομίας και στις 13 Περιφερειακές Διευθύνσεις, ενώ είναι πολύ σημαντικό ότι θα εμπλουτιστούν μαθήματα αλλά θα ενισχυθεί και το δωρεάν ψηφιακό φροντιστήριο, το οποίο λειτουργεί από πέρυσι.
Θα έχουμε την ευκαιρία, μάλιστα, και την επόμενη Παρασκευή, λίγο πριν την έναρξη της Διεθνούς Έκθεσης, να παρουσιάσουμε μία πολύ σημαντική πρωτοβουλία μαζί με μία κορυφαία εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης, η οποία εντάσσει πια τα εργαλεία της τεχνητής νοημοσύνης στην υποστήριξη των μαθητών οι οποίοι καλούνται να προετοιμαστούν για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Περισσότερα γι’ αυτά θα πούμε την επόμενη Παρασκευή.
Φαντάζομαι, κα Υπουργέ, ότι καθώς το πρώτο κουδούνι θα χτυπήσει σύντομα, οι εργασίες και οι προετοιμασίες ολοκληρώνονται. Έχουν προχωρήσει ήδη οι διορισμοί σχεδόν 10.000 μόνιμων εκπαιδευτικών, με έμφαση, όπως είπατε, στο Δημοτικό φέτος, και στην Ειδική Αγωγή. Έγιναν οι προσλήψεις των αναπληρωτών. Τα βιβλία πήγαν στα σχολεία.
Και χαίρομαι ιδιαίτερα διότι εξελίσσεται, θα έλεγα με μεγάλη ταχύτητα και παρά τα προβλήματα τα οποία συναντήσαμε και με μεγάλη ανταπόκριση από τις τοπικές κοινωνίες, το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου». Θυμίζω, 431 σχολεία αναβαθμίστηκαν μέσα στο καλοκαίρι: καινούργιες τουαλέτες, προσβάσιμες τουαλέτες, βαψίματα, βασικές επισκευές και κυρίως πλήρης αναμόρφωση των εξωτερικών χώρων, των μικρών αθλητικών εγκαταστάσεων που κάθε σχολείο έχει.
Είναι μια πολύ σημαντική παρέμβαση και κάθε σχολείο το οποίο ανακαινίζεται δίνει, θα έλεγα, μια νέα νότα, μια νέα αίσθηση αισιοδοξίας σε κάθε τοπική κοινωνία. Θα κάνουμε περισσότερα για το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», αλλά και γι’ αυτά θα μιλήσουμε σε λίγο.
Και βέβαια, εγκαινιάζουμε και τα 12 πρώτα Ωνάσεια Γυμνάσια και Λύκεια, τα οποία θα λειτουργήσουν φέτος ως πρότυπες δημόσιες μονάδες.
Και βέβαια, να σταθώ και στο γεγονός ότι η φετινή ακαδημαϊκή χρονιά θα υποδεχθεί μια εμβληματική καινοτομία, για την οποία η παράταξη μας έχει αγωνιστεί εδώ και δεκαετίες. Έχω ενημερωθεί ότι θα έχουμε τέσσερα πρώτα μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια τα οποία θα ανοίξουν για πρώτη φορά στη χώρα μας. Είναι μια μεταρρύθμιση η οποία καθυστέρησε δεκαετίες. Για πρώτη φορά παίρνει σάρκα και οστά.
Και βέβαια, το γεγονός -να το τονίσω αυτό- ότι δεν αδειοδοτήθηκε, τουλάχιστον σε πρώτη φάση -υπάρχει πάντα η δυνατότητα αυτό να γίνει στη συνέχεια, εφόσον τροποποιηθούν οι σχετικοί φάκελοι-, το σύνολο των ιδρυμάτων που υπέβαλαν αίτηση, αποδεικνύει ακριβώς πόσο αυστηρός ήταν και είναι ο σχετικός έλεγχος για τον οποίο τάχα ανησυχούσαν κάποιοι, ενώ διαψεύστηκαν πανηγυρικά και όσοι επιμένουν σε μια μίζερη κριτική.
Θα έλεγα ότι αυτή η μεταρρύθμιση δεν αποτελεί μια νίκη της κυβέρνησης, αλλά είναι μια νίκη της απλής λογικής έναντι της ιδεοληψίας. Είναι και μια στιγμή δικαίωσης για όλες εκείνες τις οικογένειες που επί χρόνια πλήρωναν σπουδές των παιδιών τους στο εξωτερικό, όταν αυτά θα μπορούσαν ενδεχομένως να σπουδάσουν στην πατρίδα μας.
Βέβαια, θεμέλιο της κοινωνικής πολιτικής είναι η οικονομική πρόοδος η οποία και τη χρηματοδοτεί. Να σταθώ ιδιαίτερα στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης, που κάνει ακόμα πιο απλή την αδειοδότηση επιχειρήσεων, ιδίως στη βιομηχανία. Αναλάβαμε μέσα στο καλοκαίρι -το γνωρίζετε καλά- μια σημαντική διυπουργική πρωτοβουλία, να δούμε πεδία παρεμβάσεων τα οποία μπορούν να περιορίσουν τη γραφειοκρατία σε ζητήματα αδειοδότησης και νομίζω ότι οι εξαγγελίες οι οποίες θα γίνουν από τον Υπουργό είναι σοβαρές. Ουσιαστικά ερχόμαστε να επικυρώσουμε σε επίπεδο Υπουργικού Συμβουλίου τα μέτρα τα οποία αποφασίστηκαν στο τελευταίο Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής.
Είναι μία ακόμα σημαντική μεταρρύθμιση, η οποία περιορίζει τη γραφειοκρατία και βάζει μία ακόμα «ψηφίδα» σε αυτή την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας μας, το οποίο ήδη δρομολογείται με ένα πλέγμα συνεκτικών πολιτικών.
Να σταθώ σε δύο ακόμα σημεία, κλείνοντας την ατζέντα μας, που έχουν μία ξεχωριστή σημασία. Η πρώτη είναι μία πρωτοβουλία από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο που αφορά το πλαίσιο αδειοδότησης των περιφερειακών σταθμών. Είναι ένα τοπίο στο οποίο επιτέλους μπαίνει τάξη, με ευθύνη του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης.
Νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό στην εποχή των fake news η ενημέρωση να αποκτά διαφάνεια, να διασφαλίζονται οι θέσεις εργασίας, η ανεξαρτησία των δημοσιογράφων, αλλά να υπάρχουν και εγγυήσεις, θα έλεγα, βιωσιμότητας των επιχειρήσεων του χώρου. Όλα αυτά μετά το νομοσχέδιο για το Μητρώο του Έντυπου και του Ηλεκτρονικού Τύπου, τις ρυθμίσεις για τη νέα ΕΡΤ, που νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε ότι γίνεται ολοένα και πιο ποιοτική.
Η τελευταία μεταρρύθμιση στην οποία θέλω να σταθώ αφορά, κ. Υπουργέ Περιβάλλοντος, την κωδικοποίηση όλων των διατάξεων χωροταξίας και πολεοδομίας σε έναν ενιαίο κώδικα.
Ξέρω ότι η διαδικασία της κωδικοποίησης -κ. Υπουργέ των Εξωτερικών, εσείς προΐστασταν αυτής της διαδικασίας όταν ήσασταν Υπουργός Επικρατείας- είναι λίγο μία βαρετή και τεχνική έννοια. Σας διαβεβαιώνω, όμως, ότι στην προκειμένη περίπτωση έχει τεράστια σημασία: απλοποιεί την καθημερινότητα των πολιτών, μειώνει τη γραφειοκρατία, διευκολύνει την εφαρμογή των ίδιων κανόνων σε όλη τη χώρα. Για πρώτη φορά κωδικοποιούνται.
Και βέβαια, είναι το πρώτο βήμα το οποίο κάνουμε. Θα ακολουθήσουν και άλλες σημαντικές εξαγγελίες για τον εξορθολογισμό του τρόπου λειτουργίας των πολεοδομιών, αλλά περισσότερα γι’ αυτά θα πούμε σε μία εβδομάδα από τώρα.
Τέσσερα παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων έλαβαν σήμερα άδεια λειτουργίας στην Ελλάδα για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026, σηματοδοτώντας το πρώτο κύμα ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων στη χώρα, υπό τη νομική μορφή Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Ν.Π.Π.Ε.). Για το θέμα είχε μιλήσει σήμερα ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την εισήγησή του το υπουργικό συμβούλιο κάνοντας λόγο για «μια εμβληματική καινοτομία», που όπως είπε, «καθυστέρησε δεκαετίες». Πρόκειται για το Αμερικανικό Πανεπιστήμιο Ανατόλια, που θα λειτουργήσει σε συνεργασία με το “The Open University”, το Ευρωπαϊκό Παράρτημα του Πανεπιστημίου του YORK (The University of YORK CITY) στη Θεσσαλονίκη, καθώς και τα The University of Keele και UNIC ATHENS, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Λευκωσίας με έδρα την Αθήνα.
«Εκδόθηκαν σήμερα από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, δια του αρμοδίου Υφυπουργού κ. Νίκου Παπαϊωάννου, τέσσερις αποφάσεις έγκρισης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας επί κατατεθειμένων αιτήσεων για λειτουργία κατά την ακαδημαϊκή χρονιά 2025-2026 μη – κρατικών Πανεπιστημίων υπό τη νομική μορφή Νομικού Προσώπου Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Ν.Π.Π.Ε.), κατόπιν της λήψης σύμφωνης γνώμης από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.) και τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.). Ειδικώς, για τα μητρικά ιδρύματα που είναι εγκατεστημένα σε χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, λήφθηκε αρμοδίως και η γνώμη του Υπουργείου Εξωτερικών.
Η διαδικασία αξιολόγησης βασίστηκε σε αυστηρές προδιαγραφές που τέθηκαν από την ΕΘ.Α.Α.Ε. όσον αφορά τη διασφάλιση ποιότητας, την εφαρμογή των ακαδημαϊκών διαδικασιών του μητρικού ιδρύματος, την επάρκεια στελέχωσης σε ακαδημαϊκό και διοικητικό/τεχνικό προσωπικό, την πληρότητα των υποδομών και του υλικοτεχνικού εξοπλισμού, την καταλληλόλητα της οργανωτικής τους διάρθρωσης και την επάρκεια των υποστηρικτικών υπηρεσιών τους. Αντίστοιχα, ο Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. επικεντρώθηκε στις τεχνικές και κτιριολογικές προδιαγραφές των εγκαταστάσεων» αναφέρει η ανακοίνωση του υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Εγκεκριμένα Παράρτητα Ν.Π.Π.Ε. στην Ελλάδα (2025-2026)
| α/α | Μητρικό Ίδρυμα | Επωνυμία Ν.Π.Π.Ε. | Πόλη | Σχολές |
|---|---|---|---|---|
| 1 | The Open University | Αμερικανικό Πανεπιστήμιο Ανατόλια – Νομικό Πρόσωπο Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης | Θεσσαλονίκη | · Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών· Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων· Σχολή Τεχνολογίας και Επιστημών |
| 2 | The University of YORK CITY | Νομικό Πρόσωπο Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης – Ευρωπαϊκό Παράρτημα του Πανεπιστημίου του YORK | Θεσσαλονίκη | · Σχολή Νομικής και Ανθρωπιστικών Σπουδών· Σχολή Επιστημών· Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων |
| 3 | The University of Keele | The University of Keele, Greece – Νομικό Πρόσωπο Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης | Αθήνα | · Νομική Σχολή· Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών· Σχολή Ιατρικής και Επιστημών Υγείας |
| 4 | University of Nicosia | UNIC ATHENS – Νομικό Πρόσωπο Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης | Αθήνα | · Ιατρική Σχολή· Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών και Κοινωνικών Επιστημών· Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων· Σχολή Επιστημών και Μηχανικής· Σχολή Επιστημών Ζωής και Υγείας· Νομική Σχολή |
Κατόπιν της ολοκλήρωσης της διαδικασίας αδειοδότησης, θα εκκινήσει άμεσα η διαδικασία πιστοποίησης των προγραμμάτων σπουδών από την ΕΘ.Α.Α.Ε, σύμφωνα με τον νόμο.
«Ολοκληρώνουμε ένα ιστορικό βήμα, προς όφελος των νεότερων γενεών της πατρίδας μας. Η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.) στο πλαίσιο του θεσμικού της ρόλου ενέκρινε τις αιτήσεις, οι οποίες πληρούν τις αυστηρές προϋποθέσεις που τέθηκαν από τον νόμο. Όλες οι αιτήσεις προέρχονται από εγνωσμένης αξίας Πανεπιστήμια του εξωτερικού, και η προσθήκη τους στον ελληνικό ακαδημαϊκό χάρτη, μόνο θετικά έχει να προσφέρει» δήλωσε η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού κα. Σοφία Ζαχαράκη.
«Η ελληνική κοινωνία έχει πλέον την ωριμότητα, την πείρα, αλλά και την γνώση, προκειμένου να αντιληφθεί τί ακριβώς χάθηκε επί δεκαετίες και πώς μπορεί η χώρα να μετατρέψει σε στρατηγικό πλεονέκτημα την ανάδειξή της σε περιφερειακό εκπαιδευτικό κόμβο. Δίνουμε την ευκαιρία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα, να συμβαδίσει με τις διεθνείς τάσεις, ενισχύουμε την εξωστρέφεια και παρέχουμε περισσότερες επιλογές στους νέους μας.
Πάνω απ΄ όλα, όμως, η κυβέρνηση και η ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ, θέτει ως ύψιστη προτεραιότητα τη στήριξη του δημόσιου Πανεπιστημίου. Απέναντι σε όσους αναπαράγουν στερεότυπα, διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα και επενδύουν στην καθήλωση και τη στασιμότητα, απαντάμε με δεδομένα: αύξηση τακτικής χρηματοδότησης, ιστορικά υψηλά στην ενίσχυση της φοιτητικής μέριμνας, νέα έργα σε σίτιση, στέγαση, εξοπλισμό και έρευνα, αναβαθμισμένο θεσμικό πλαίσιο που απαντά στα προβλήματα χωρίς να αδικεί τους ανθρώπους του πανεπιστημίου. Τα έργα, και όχι τα λόγια, μετράνε και στον χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης. Η κυβέρνησή μας αναμετράται καθημερινά με την ύψιστη ευθύνη της απέναντι στο αυτονόητο, στους νέους ανθρώπους και στο μέλλον της πατρίδας μας», κατέληξε η Υπουργός Παιδείας.
Από την πλευρά του ο Υφυπουργός Παιδείας, κ. Νίκος Παπαϊωάννου, αρμόδιος για τα θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, δήλωσε σχετικά:
«Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας αδειοδότησης των Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Ν.Π.Π.Ε.) στη χώρα μας, η Ελλάδα γυρίζει σελίδα στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Πρόκειται για μία ιστορική μεταρρύθμιση, η οποία δίνει στους νέους μας περισσότερες ευκαιρίες, περισσότερες επιλογές και περισσότερους δρόμους αριστείας.
Η διαδικασία της αδειοδότησης υπήρξε απολύτως διαφανής, τεκμηριωμένη και αυστηρή, όπως ορίζει το θεσμικό πλαίσιο.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και προσωπικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης, με συνέπεια στην προ του 2019 προεκλογική δέσμευση, άνοιξαν τον δρόμο για τη δημιουργία ενός πλουσιότερου και πιο ανταγωνιστικού ακαδημαϊκού χάρτη. Στόχος μας είναι η Ελλάδα να καταστεί κόμβος γνώσης και πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, προσελκύοντας φοιτητές και επιστήμονες από όλο τον κόσμο.
Ταυτόχρονα, συνεχίζουμε να στηρίζουμε έμπρακτα το Δημόσιο Πανεπιστήμιο, με νέες προσλήψεις μελών ΔΕΠ, με ενίσχυση της χρηματοδότησης, με αναβάθμιση των υποδομών. Γιατί πιστεύουμε βαθιά πως η Παιδεία είναι το πιο ισχυρό εργαλείο ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής.
Για δεκαετίες η χώρα έμενε δέσμια αγκυλώσεων, με αποτέλεσμα χιλιάδες νέοι να αναζητούν ευκαιρίες σπουδών στο εξωτερικό, δαπανώντας πόρους και ταλέντο που θα μπορούσαν να μείνουν εδώ. Εμείς σπάμε αυτά τα στεγανά και δίνουμε τη δυνατότητα σε κάθε νέο να σπουδάσει σε ένα περιβάλλον διεθνώς ανταγωνιστικό, χωρίς να χρειάζεται να εγκαταλείψει την πατρίδα του.
Η εκπαιδευτική μας πολιτική εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική για την επόμενη ημέρα της χώρας, καθώς δεν νοείται ισχυρή οικονομία χωρίς ισχυρό εκπαιδευτικό σύστημα. Δεν νοείται εθνική πρόοδος χωρίς ανοιχτούς δρόμους γνώσης και καινοτομίας.
Η Ελλάδα προχωρά μπροστά με σχέδιο και όραμα και η Ανώτατη Εκπαίδευση βρίσκεται στην πρώτη γραμμή αυτής της πορείας – με περισσότερες επιλογές για τους φοιτητές, με περισσότερες ευκαιρίες για την κοινωνία, με περισσότερη δύναμη για τη χώρα.».

