
Εντατική παρακολούθηση του θέματος το οποίο αφορά την αμφισβήτηση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της Ιεράς Μονής Αγίας Αικατερίνης Σινά, μετά την δικαστική απόφαση του δικαστηρίου της Ισμαηλίας, ζητά ο Αρχιεπίσκοπος Σινά, Φαράν και Ραϊθώ κ. Δαμιανός, Hγούμενο της Μονής, σε συνέντευξη την οποία παραχώρησε στη Μαρία Γιαχνάκη.
Την ώρα που οι διαβουλεύσεις για την Ιερά Μονή συνεχίζονται τόσο σε Ελλάδα όσο και σε Ευρώπη, ο Σεβασμιώτατος στέλνει ξεκάθαρο μήνυμα να μην υπάρξει καμία έκπτωζη για την ιστορική Μονή, με ουσιαστική πρωτοβουλία από την ελληνική κυβέρνηση. Ζητά ακόμη σύσωμη αντίδραση από τις Ορθόδοξες Εκκλησίες, διότι όπως λέει χαρακτηριστικά: “η σιωπή είναι ενοχή”.
Ολόκληρη η συνέντευξη του παραχώρησε ο Σεβ. Αρχιεπίσκοπος κ. Δαμιανός στη Μαρία Γιαχνάκη:
Σεβασμιώτατε, σας συναντώ μέσα σε μια πολύ δύσκολη περίοδο και δοκιμασία για την Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης Σινά και για σας προσωπικά, που είστε ο Ηγούμενος της Μονής και ο πνευματικός της αδελφότητας, αφού αμφισβητείται το ιδιοκτησιακό καθεστώς της Μονής.
Εν πρώτοις να σας ευχαριστήσω για την ευγένεια σας και την καλή σας διάθεση να έρθετε εδώ να με συναντήσετε και να ακούσετε όχι τη γνώμη μου αλλά την αλήθεια, μια αλήθεια που πραγματικά πληγώνει την γεροντική μου καρδιά, η οποία έχει περάσει από πολλές φουρτούνες για να φτάσει μέχρι εδώ. Μην ξεχνάτε ότι από το 1961, που βρίσκομαι στο μοναστήρι και ειδικότερα από το 1973, που ανέλαβα την ηγουμενία της Μονής, ως αρχιεπίσκοπος Σιναίου, έχουμε περάσει πάρα πολλές, κυρίως πολιτικές, κοινωνικές, αλλά και άλλες αναταράξεις και δόξα τω Θεώ μέχρι σήμερα επιβιώνουμε.
Νιώθετε να διώκεστε από το μοναστήρι σας;
Στην ερώτησή σας αυτή επιτρέψτε μου να απαντήσω με με ερωτήσεις. Μένετε σε ένα σπίτι που κληρονομήσατε από τους γονείς σας εκείνοι από τους δικούς τους γονείς, τους παππούδες σας και φτάνετε με τον τρόπο αυτό μέσω μιας νοητής αλυσίδας διαδοχής μέχρι τον πέμπτο αιώνα. Αν σήμερα το 2025 ερχόταν κάποιος κακόπιστος και σας έλεγε ότι ξέρετε αυτό το σπίτι που κατοικείτε δε σας ανήκει αλλά ανήκει σε κάποιον άλλον. Τι θα σκεφτόσασταν γι’ αυτό; Πως θα αντιδρούσατε; Τι θα λέγατε στις φωτογραφίες και στις ψυχές των προγόνων σας; Μήπως υπήρχε περίπτωση να αμφισβητήσετε ή να μην υπερασπιστείτε την αλήθεια που ζείτε και σας κληροδότησαν; Κάπως έτσι λοιπόν αισθανόμαστε κι εμείς μετά την απόφαση, δηλαδή ενοικιαστές του σπιτιού μας. Γι’ αυτό και είναι πολύ δύσκολο να γίνει αποδεκτή από εμάς, όχι ως δικαστική απόφαση, αλλά ως μια δικαιική κρίση, που έχει τεράστια απόσταση, βρίσκεται στον αντίποδα της πραγματικότητας και κυρίως της αλήθειας.
Όσα χρόνια είστε στο Μοναστήρι είχατε τέτοιου είδους προβλήματα αναφορικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς;
Το μοναστήρι μας αγαπητή κυρία Γιαχνάκη ιδρύθηκε όπως ξέρετε τον πέμπτο αιώνα. Τα τείχη του συγκράτησαν ορδές βαρβάρων και προστάτευσαν τους πατέρες. Πολλές φορές οι μοναχοί της μονής μας εξαγόρασαν την διάσωση της μονής μας με το αίμα τους. Σταυροφόροι, Οθωμανοί, Μαμελούκοι, Βλέμμυες, ο μέγας Ναπολέων αλλά και πολλά βαρβαρικά φύλα προσπάθησαν να την υποτάξουν και να την αλλοτριώσουν. Αυτό όμως δεν κατέστη δυνατό. Πάντα το καντήλι της κρατιόταν αναμμένο. Κανείς από όλους αυτούς δεν αμφισβήτησε το ιδιοκτησιακό καθεστώς της. Αυτό έγινε μόνο σήμερα σε εποχή δικαίου και από κράτος δικαίου που έλαβε σοβαρά υπόψιν δικαστικές αγωγές φονταμενταλιστικών κύκλων, που στην καθημερινότητα μάχεται.
Θα ήθελα να μας πείτε ποια είναι κατά την γνώμη σας η βάση του προβλήματος. Από που δηλαδή ξεκινάνε όλα.
Νομίζω ότι τώρα που ξεκαθαρίζει η κατάσταση και φαίνεται ότι η μάχη που δίνουμε, δεν αφορά έρημη γη στην καρδιά της Σιναϊτικής ερήμου, αλλά η δικαστική απόφαση μας φέρνει στην πολύ δύσκολη θέση να αντιπαλαίσουμε ένα επίδοξο πρόγραμμα-εγχείρημα που ονομάζεται «Μεγάλη μεταμόρφωση» και απειλεί όχι μόνο οικολογικά αλλά και υπαρξιακά να εξοντώσει το Μοναστήρι μας.
Η Αιγυπτιακή κυβέρνηση έχει δώσει κάποιες εγγυήσεις σε σας ότι δεν θα έχετε πρόβλημα με το ιδιοκτησιακό;
Το αντίθετο. Αντιμετωπίζει δικανικά και μόνο το θέμα, προτάσσοντας την δικαστική απόφαση και δεν δεσμεύεται ότι θα την αγνοήσει. Αντίθετα την καθιστά με τη στάση του ισχυρή. Το δικαστήριο της Ισμαηλιας είναι ένα μικρό δικαστήριο που αποφασίζει για τόσο μεγάλα θέματα όπως το θέμα του Σινά. Ποιοι ξεκίνησαν την δικαστική αυτή διαμάχη; Ως γνωστόν η Ισμαηλία υπήρξε από τα κέντρα δράσης της οργάνωσης των “Αδελφών Μουσουλμάνων” που είναι μια οργάνωση αμιγώς φονταμενταλιστική. Τις αγωγές ξεκίνησαν μέλη της οργάνωσης αυτής και τις συνέχισε η Αιγυπτιακή Κρατική υπηρεσία του κυβερνείου του νότιου Σίνα, κάτι σαν τη δική μας περιφέρεια και το σκοπούμενο, την διάλυση της Μονής μας ολοκλήρωσε η δικαστική απόφαση.
Είστε ικανοποιημένος με τους χειρισμούς της Ελλάδας και από την συνάντησή σας με τον κ. Τασούλα;
Ικανοποιημένοι είμαστε από το ότι η ελληνική κυβέρνηση για πρώτη φορά έσκυψε και ασχολείται σοβαρά με τα προβλήματα μας. Επειδή δεν κρίνουμε προθέσεις αλλά αποτέλεσμα απομένει να δούμε το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων για να απαντήσουμε στην ερώτηση που μου θέσατε. Η συνάντηση με τον Εξοχότατο κύριο πρόεδρο της Δημοκρατίας ήταν επιτυχής και παραγωγική αφού τον προσκαλέσαμε στο πανηγύρι της Ιεράς Μονής μας και τον ενημερώσαμε για πτυχές του θέματος – προβλήματος που αντιμετωπίζουμε έχοντας ήδη εκείνος λάβει την σχετική ενημέρωση από την κυβέρνηση.
Θεωρείτε ότι θα μπορούσε να είχε γίνει κάτι που δεν έγινε ως τώρα;
Θα μπορούσε η Ελληνική Κυβέρνηση να είναι περισσότερο δυναμική και καχύποπτη σε σχέση με τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, γιατί λειτούργησε με εμπιστοσύνη στην αντίστοιχη Αιγυπτιακή Κυβέρνηση αλλά η πραγματικότητα την διέψευσε και ποτέ δεν μάθαμε το γιατί.
Πως μπορεί να λυθεί το θέμα με τα διαβατήρια των πατέρων ώστε να μην βρίσκονται εκεί μόνο με βίζα και να αναγκάζονται να την ανανεώνουν διαρκώς; (αυτό ενέχει και κινδύνους για το μέλλον φαντάζομαι)
Εύχομαι αυτό το θέμα να περιληφθεί στην διμερή διαπραγμάτευση και να επιλυθεί οριστικά.
Ποια ακριβώς είναι τα κτήματα και οι ιδιοκτησίες που κινδυνεύουν;
Δυστυχώς όλα. Η Μονή μας, οι κήποι που διατηρούμε για την συντήρησή μας ακόμη και ιεροί ναοί οι οποίοι υπάρχουν εκεί από την βυζαντινή εποχή.
Πώς βλέπετε την κινητικότητα για τα δίκαια της Μονής σε διεθνές επίπεδο;
Πιεζόμεθα από παντού να διεθνοποιήσουμε το θέμα μας. Θέλουμε όμως να προστατεύσουμε την Αίγυπτο και τον ικανότατο Πρόεδρο Σίσι. Ότι έχει συμβεί μέχρι τώρα είναι ανεξάρτητο της θελήσεως μας. Δηλαδή όποιος κινήθηκε κινήθηκε αυτοβούλως. Το μοναστήρι μας επιφυλάσσεται να αρθρώσει λόγο ουσίας και επικοινωνίας όταν απαιτηθεί. Προς το παρόν σιωπούμε!
Τι σημαίνει για την Αδελφότητα η ηθική στήριξη από τον Ελληνικό λαό;
Για μας μετά τη βοήθεια του Θεού και της Αγίας Αικατερίνης και των Σιναιτών Αγίων και η αγάπη των Ελλήνων και Πανελλήνων είναι το παν. Μας στηρίζει και μας ενισχύει στον αγώνα μας. Ο ελληνικός λαός με τη στάση του κατάλαβε το διακύβευμα παρά τις διάφορες επικοινωνιακές σειρήνες, που προσπάθησαν να τον παραπλανήσουν. Αισθανόμαστε ότι όλη η Ελλάδα, βρίσκεται στο πλευρό μας, περιμένει να μας ακούσει, να ακούσει την αλήθεια μας, την αγωνία μας, τον πόνο μας, μοιράζεται μαζί μας την αγάπη μας για το μοναστήρι μας, αφού στο μοναστήρι αυτό εκατομμύρια και δισεκατομμύρια φορές αναπέμφθηκαν και αναπέμπονται προσευχές για ολόκληρο τον κόσμο, ιδιαίτερα για τον ελληνισμό. Δεν θα ξεχάσουμε ποτέ την ομόθυμη συμπαράσταση του την οποία θα ζητήσουμε ξανά αν στην εξέλιξη της υπόθεσης αυτής χρειαστεί. Η ιστορική μας επιβίωση έχει να κάνει και με την ιστορική επιβίωση του ελληνισμού που αποτελούμε τα νοητά νότια πνευματικά του όρια. Θέλω να πω τούτο: “Ελληνικέ λαέ είσαι το κουράγιο μας!”
Είναι ικανοποιητική η στήριξη στο ζήτημα από άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες;
Δυστυχώς μόνο οι ελληνόφωνες Εκκλησίες προσέτρεξαν και συμπαραστάθηκαν με το παραπάνω το ίδιο και η Εκκλησία της Βουλγαρίας. Αναμένουμε και από τις υπόλοιπες γιατί αμαρτία δεν είναι μόνο το άδικο αλλά και να σιωπάς ένοχα μπροστά στο άδικο, ενώ μπορείς να το στηλιτεύσεις.
Επειδή ο Άγιος Παΐσιος ήρθε στο Σινά με αφορμή την δική σας προτροπή και παράκληση θα θέλατε να μας πείτε τι σήμαινε για σας η παρουσία του Αγίου εκεί και για το Σινά ;
Επιτρέψτε μου να σας πω ότι σχηματικά ο Άγιος Παΐσιος αποτελεί χρονικά την κορυφή μιας πυραμίδας Αγίων στο Σινά. Αρχής γενομένης από την Αγία Αικατερίνη τον άγιο Ιωάννη της κλίμακος έχουμε πλειάδα επώνυμων και ανώνυμων Αγίων που πλουτίζουν τις Σιναΐτικες αγιολογικές δέλτους. Οι άγονοι αυτοί γρανίτες οργώθηκαν, καλλιεργήθηκαν, ποτίστηκαν και κάρποσαν από τα δάκρυα και το αίμα πλειάδας Αγίων διαχρονικά. Γι’ αυτό δε φοβόμαστε, γι’ αυτό ελπίζουμε, γι’ αυτό και μένουμε εδραίοι σε αυτά που παραλάβαμε. Και είμαστε έτοιμοι ακόμη και σήμερα να επαναλάβουμε την ένδοξη ιστορία των προκατόχων μας μια ιστορία που γεμίζει ρίγος τις καρδιές και δάκρυα τα μάτια των αναγνωστών της και σχηματίζει την βεβαιότητα στις ψυχές μας ότι τίποτα δεν τελειώνει αλλά όλα τώρα αρχίζουν…
Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στην “Απογευματινή της Κυριακής” (22/6/2025).