Αίτημα παραχώρησης του αρχαιολογικού χώρου του Σουνίου για κινηματογράφηση (και αεροκινηματογράφηση), εντός του Απριλίου, συζήτησε σήμερα το ΚΑΣ.
Πρόκειται για αίτημα από την εταιρεία «AΡΓΟΝΑΥΤΕΣ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ ΑΕ», η οποία ζήτησε τον παραπάνω χώρο για τις 18 και 19 Απριλίου (περίπου 6 ως 7 ώρες ημερησίως) για την παραγωγή κινεζικής τηλεοπτικής σειράς για το κανάλι MANGO TV του ομίλου Hunan TV, που είναι το μεγαλύτερο κανάλι της Κίνας μετά το κρατικό CCTV. Πρόκειται για μια ιστορία βασισμένη στον μύθο του Ποσειδώνα και τη ρομαντική ιστορία αγάπης με την Αμφιτρίτη, νηριήδα και θεά της θάλασσας.
Τα μέλη του ΚΑΣ έδωσαν ομόφωνα το «πράσινο φως» στο παραπάνω αίτημα, καθώς τα άτομα του συνεργείου δεν θα είναι περισσότερα από 20, δεν θα εμποδίζεται η ροή των επισκεπτών εφόσον το έργο είναι σύγχρονο και τα πλάνα μπορούν να δείχνουν τον κόσμο που περνά, ο δε εξοπλισμός είναι ελαφρύς. Όπως, εξάλλου, δήλωσε ο εκπρόσωπος της εταιρείας που παραβρέθηκε στη συνεδρίαση, «οι Κινέζοι είναι λαός με μεγάλη ιστορία, σέβονται τα μνημεία μας όπως και τα δικά τους, ενώ δέχτηκαν τις παρατηρήσεις μας αμέσως».
Το σκεπτικό του ΚΑΣ για την πρόταση του BBC
«Στο θέμα δόθηκαν υπέρμετρες διαστάσεις για λόγους ανεξήγητους, σχετικά με μια υπόθεση, που για όποιον παρακολουθεί το ΚΑΣ, αντίστοιχες συζητάμε συνεχώς και πάντα βρίσκεται λύση για συνεργασία. Λοιδορήθηκε το Συμβούλιο και ζητήθηκαν ως και παραιτήσεις των μελών. Ουδέποτε το Συμβούλιο γνωμοδότησε ότι η κινηματογράφηση δεν συνάδει με τον χώρο και ουδέποτε διακυβεύτηκε η παραγωγή. Αποσιωπήθηκε επιμελώς από τους λοιδορούντες, το γεγονός ότι ήδη είχε δοθεί το συμβολικότερο αρχαίο μνημείο, η Ακρόπολη, για γυρίσματα του ίδιου κινηματογραφικού έργου, καθώς η Ακρόπολη συμπεριλαμβάνεται στο μυθιστόρημα και τα γυρίσματα θα γίνουν νύχτα, εκτός ωραρίου, χωρίς επισκέπτες. Επίσης, αποσιωπήθηκε το γεγονός ότι το Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων ενέκρινε νυχτερινά γυρίσματα για το ίδιο έργο στην Πλάκα», δήλωσε η πρόεδρος του ΚΑΣ, γενική γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, Μαρία Ανδρεαδάκη - Βλαζάκη, ως προς τον θόρυβο που ξέσπασε με την πρώτη γνωμοδότηση του ΚΑΣ, τονίζοντας:
«Δεν είναι δυνατόν να λέγεται ότι το ΥΠΠΟ φέρνει εμπόδιο σε κινηματογραφικές παραγωγές. Κάθε έτος εγκρίνονται πλήθος κινηματογραφήσεις. Επίσης, θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε ότι είναι δεδομένη η σημασία που δίνει το ΥΠΠΟ στις κινηματογραφικές παραγωγές, εγχώριες και διεθνείς, αλλά και στη διεθνή προβολή της χώρας μέσα από τηλεοπτικές παραγωγές. Για τον λόγο αυτό το ΚΑΣ εξετάζει κατά προτεραιότητα και χωρίς καμία καθυστέρηση τα σχετικά αιτήματα», συμπλήρωσε.
Η ίδια, κάνοντας μια μικρή αναδρομή στα τεκταινόμενα της προηγούμενης συνεδρίασης για τα μέλη που δεν είχαν παραβρεθεί, είπε ότι στο ΚΑΣ της 27ης Μαρτίου παρουσιάστηκαν δυο εναλλακτικές λύσεις: Ή να κλείσει ο χώρος όλη την ημέρα, ή να μείνει ανοικτός - με την εταιρεία να τοποθετεί άτομα που θα απομακρύνουν τους επισκέπτες από τα σημεία του γυρίσματος, ώστε να μην είναι μέσα στα πλάνα και να τους επιτρέπεται η προσέγγιση στις ώρες διαλείμματος. «Τα μέλη του ΚΑΣ εξαρχής τοποθετήθηκαν κατά της παραχώρησης του χώρου από τις 7 το πρωί ως 7 το βράδυ, σεβόμενοι το μνημείο και τους επισκέπτες μια ημέρα υψηλής επισκεψιμότητας. Η πρόεδρος πρότεινε, είτε να υπάρξει αρνητική απάντηση στη μεγάλη χρονική διάρκεια και να προτείνει η ίδια η εταιρεία διαφορετική ρύθμιση εφόσον υπήρχε περιθώριο να συζητηθεί και σήμερα το θέμα, είτε να δοθεί έγκριση για δυο πρωινά, από τις 7:00 ως τις 12:00.
Τελικά επικράτησε η πρώτη άποψη, εφόσον διατυπώθηκε ότι δεν μπορούμε εμείς να τους προκαθορίσουμε τον τρόπο εργασίας, αλλά να προτείνουν οι ίδιοι. Και όντως η εταιρεία επανήλθε με δική της πρόταση από τις 7:00 το πρωί ως τη 1:00 το μεσημέρι», ενημέρωσε η κ. Βλαζάκη, συμπληρώνοντας ότι η εταιρεία «μας πληροφόρησε ότι έχει κλείσει το πρόγραμμα για τις υπόλοιπες μέρες και επίσης πως δεν μπορεί να διακόπτει τα γυρίσματα τη μια μέρα και να επανέρχεται την επομένη. Αυτά εν συντομία έγιναν την περασμένη φορά με συζητήσεις σ' ένα πνεύμα πάντοτε δημοκρατικό, σεβόμενοι τις απόψεις όλων των μελών, με μια διαδικασία απόλυτης διαφάνειας παρουσία διαπιστευμένων δημοσιογράφων», τόνισε η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟΑ.
Η ίδια, εξάλλου, δεν παρέλειψε να επισημάνει τις νομοθετικές και άλλες ρυθμίσεις που έχουν πραγματοποιηθεί από το ΥΠΠΟ, στο πλαίσιο της απλοποίησης της διαδικασίας των παραχωρήσεων χώρων για κινηματογραφήσεις και ψηφιακές απεικονίσεις, ενώ σε ό,τι αφορά στις κινηματογραφήσεις, πληροφόρησε ότι υπάρχει συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο ΚινηματογράφοΥ και πως η επεξεργασία των σχετικών σχεδίων βαίνει προς ολοκλήρωση, ενώ προγραμματίζεται η εισαγωγή τους προς τα αρμόδια συμβούλια του ΥΠΠΟ.
«Η εμπειρία έχει καταδείξει ότι η χώρα μας διαθέτει ένα μοναδικό συγκριτικό πλεονέκτημα σε ό,τι αφορά στις παραγωγές οπτικοακουστικών έργων: Το φυσικό κάλλος και την πολιτιστική κληρονομιά, μια ενότητα που αποτελεί ανεπανάληπτο περιβάλλον για την παραγωγή οπτικοακουστικών έργων", σημείωσε, προσθέτοντας πως "είναι αυτονόητο ότι πρέπει να υπάρχουν προδιαγραφές και οριοθετήσεις σε μια χώρα που προτιμάται κυρίως για τα μνημεία της, αλλά όπως συμβαίνει και σε κάθε προηγμένη χώρα, όσον αφορά στα μνημεία και στα μουσεία της. Ο τουρισμός στη χώρα μας έχει αυξηθεί κατά πολύ και οι στατιστικές δείχνουν ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις πρώτες χώρες επίσκεψης για τα μνημεία. Αλλά όλα θέλουν κανόνες, μέτρο, σεβασμό. Με αυτόν τον τρόπο λοιπόν διαμορφώθηκε νέο αίτημα της εταιρείας, το οποίο σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ανατολικής Αττικής θα διασφαλίσει την επισκεψιμότητα, την προστασία του μνημείου και την υλοποίηση της παραγωγής», κατέληξε.
Στη συνεδρίαση υπήρξε τοποθέτηση και μελών του ΚΑΣ, όπως ότι το ΥΠΠΟ θα πρέπει να θέσει προδιαγραφές ανάλογα με τον χώρο που ζητείται, ή ότι καλό είναι να πρυτανεύει πάντα κατά περίπτωση μια ουσιαστική προσέγγιση και να μην βάζουμε περισσότερα εμπόδια που κινούν την κοινή γνώμη κατά του ΚΑΣ και της αρχαιολογίας, ή ότι δεν είναι δυνατόν να γίνεται τόσος θόρυβος για το πέρασμα ενός πλάνου.
Τελικά, τα μέλη του ΚΑΣ έδωσαν τη θετική γνωμοδότησή τους κατά πλειοψηφία, με τα δύο μέλη που μειοψήφησαν να τάσσονται υπέρ της πρότασης αλλά ζητώντας τα γυρίσματα να γίνουν εκτός ωραρίου λειτουργίας του χώρου.
Στη γνωμοδότηση τέθηκαν οι συνήθεις όροι και επιπλέον ότι ο αριθμός των μελών του κινηματογραφικού συνεργείου να είναι ο απολύτως απαραίτητος, οι δε σκηνογραφικές επεμβάσεις να μην αφορούν μετακινήσεις σταθερών σημείων (π.χ. φυλάκιο), αλλά κάλυψή τους, όπως πρότεινε και η εταιρεία. Οι παραπάνω επεμβάσεις, καθώς και το ότι η παραγωγή δεν θέλει να μπαίνουν στο πλάνο οι επισκέπτες, οφείλεται στο γεγονός ότι η ιστορία εκτυλίσσεται σε άλλη δεκαετία. Σημειώνεται, τέλος, ότι όπως πληροφόρησε η εταιρεία παραγωγής, η σκηνή από τα γυρίσματα, τόσο στο Σούνιο όσο και στην Ακρόπολη, δεν θα ξεπερνούν σε διάρκεια τα δυο λεπτά η κάθε μία.