Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024 -

Καναδάς: Η περιοχή όπου η κλιματική αλλαγή είναι ωφέλιμη

Τα αρκτικά δάση του Καναδά μπορεί να μην υποφέρουν από την κλιματική αλλαγή όσο άλλες περιοχές στη Γη.

Επιστήμονες από το Κεμπέκ και τις Ηνωμένες Πολιτείες εξέτασαν στοιχεία του κλίματος από το 1960, και ανέλυσαν δαχτυλίδια κορμών από μαύρα έλατα, ώστε να κατανοήσουν το πώς τα δέντρα ανταποκρίνονται στις μεταβαλλόμενες καιρικές συνθήκες.

Η ανακάλυψη των ερευνητών ήταν αναπάντεχα ελπιδοφόρα, καθώς μερικά από αυτά τα δάση ευδοκιμούν στις υψηλότερες θερμοκρασίες που προκαλούνται από την κλιματική αλλαγή.

Οι επιστήμονες εξέτασαν δεδομένα κορμών από 26.000 μαύρα έλατα, συνδέοντας τα δαχτυλίδια με τους ρυθμούς ανάπτυξης ώστε να δουν πώς τα δέντρα αντιδρούν σε διαφορετικές καιρικές συνθήκες. Νότια από τον 49ο παράλληλο, ανακάλυψαν ότι όταν τα δέντρα αντιμετωπίζουν ζεστό και ξηρό καιρό, τείνουν να παρουσιάζουν αρνητικές αντιδράσεις. Αντιθέτως, βόρεια του παραλλήλου, τα δέντρα ανταποκρίνονται πολύ καλύτερα στον πιο θερμό καιρό. Αυτά τα δέντρα θα ευδοκιμήσουν στη μεγαλύτερη εποχή ανάπτυξης που τους παρέχει η κλιματική αλλαγή.

«Σε γενικές γραμμές, η επιστημονική κοινότητα συμφωνεί ότι επειδή τα αρκτικά δάση περιορίζονται από χαμηλές θερμοκρασίες, θα δουν κάποια οφέλη από την υπερθέρμανση του πλανήτη», δήλωσε ο επικεφαλής της μελέτης Λοΐκ Ντ’Ορανζβίλ.

Όταν τα δάση αναπτύσσονται στο Κεμπέκ, οι χειμώνες είναι συνήθως μακροί και σκληροί. Αν η περίοδος του χειμώνα μειωθεί εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής, τα δέντρα μπορεί να είναι σε θέση να αναπτύσσονται για μεγαλύτερες χρονικές περιόδους. Φυσικά, σε υψηλότερες θερμοκρασίες, τα δέντρα θα χρειάζονται μεγαλύτερες ποσότητες νερού για να αναπτυχθούν. Σε αυτό το σημείο, όμως, οι επιστήμονες πιστεύουν ότι ο θερμότερος καιρός θα μπορούσε να αντισταθμίσει το γεγονός ότι θα υπάρχει λιγότερο διαθέσιμο νερό.