Πέμπτη 25 Απριλίου 2024 -

Το «Error 53» της Apple μπορεί να στοιχίσει ακριβά



Το «Error 53» της Apple θα μπορούσε να ανατρέψει την επικερδή της δραστηριότητα, καθώς η εταιρεία διανύει μια περίοδο όπου δικηγορικά γραφεία στο εξωτερικό απειλούν ότι θα στραφούν εναντίον της και οι καταναλωτές-ιδιοκτήτες των iPhones παραπονιούνται ότι μετά από επισκευές και updates βλέπουν στην οθόνη τους την ένδειξη «Error 53».

Οι καταναλωτές που έχουν επισκευάσει το  iPhone 6 σε μη εξουσιοδοτημένα καταστήματα βλέπουν τη συγκεκριμένη ένδειξη να εμφανίζεται στην οθόνη τους ενώ η Apple υποστηρίζει  ότι αυτό δεν είναι bug, αλλά ένα χαρακτηριστικό ασφαλείας. Ουσιαστικά η ένδειξη εμφανίζεται στην οθόνη προκειμένου «να διασφαλιστούν οι χρήστες», υποστηρίζει η εταιρεία. Με την εμφάνιση του κωδικού κάθε φωτογραφία και περιεχόμενο του iPhone διαγράφονται.

Το παράλογο ωστόσο, είναι ότι, όπως υποστηρίζουν κάποιοι καταναλωτές, το Error 53 εμφανίζεται και σε μη επισκευασμένα από τρίτους (μη εξουσιοδοτημένα service) iPhones.

Κάποιοι παρομοιάζουν το θέμα της Apple με την επισκευή ενός αυτοκινήτου Ford: ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου μπορείνα επέλεγε ένα γειτονικό γκαράζ για να του αλλάξει π.χ τις κλειδαριές αλλά το τίμημα που θα πλήρωνε για την αμέλειά του να απευθυνθεί σε ένα εξουσιοδοτημένο συνεργείο θα μπορούσε να είναι να πρκληθεί πρόβλημα ακόμη και στη μηχανή του αυτοκινήτου.

Από το 2014 η πιο επικερδής εταιρεία κινητών smartphones χωρίς καμία προειδοποίηση απενεργοποίησε κάποια iPhones τα οποία είχαν αντικαταστήσει τα βασικά πλήκτρα τους σε καταστήματα επισκευής τηλεφώνων λόγω της ανάγκης που προέκυψε κατά τη διαδικασία επιδιόρθωσης της οθόνης. Αντιθέτως, οι συσκευές που είχαν επισκευαστεί σε εξουσιοδοτημένα καταστήματα Apple εξακολουθούσαν να λειτουργούν χωρίς κανένα πρόβλημα.

Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο «το κινητό είναι δικό σου, τουλάχιστον μέχρι να αποφασίσεις να το επιδιορθώσεις. Μετά ανήκει στην Apple».

Η εταιρεία υποστηρίζει ότι κάθε τέτοια ενέργεια είχε σκοπό να διασφαλίσει τους χρήστες από οποιαδήποτε κακόβουλη ενέργεια στον αισθητήρα και την αναγνώριση του δακτυλικού αποτυπώματος του κατόχου του. Όποια και να είναι η πρόθεσή της, η επιχείρηση σήμερα βρίσκεται ανάμεσα στις συμπληγάδες των δημοσίων σχέσεων και  των νομικών διεκδικήσεων οι οποίες θα μπορούσαν να ανατρέψουν την «λαμπρή» και επικερδή πορεία της Apple στον τομέα του service σε παγκόσμιο επίπεδο.

Οι ρίζες αυτής της άσχημης τροπής εντοπίζονται το 2009 όπου η Apple άρχισε να χρησιμοποιεί δικά της εξαρτήματα (βίδες κλπ) για τα MacBooks και αργότερα για τα  iPhones για να κρατήσει μακριά τους τρίτους από το κομμάτι των επιδιορθώσεων .

Αν και τα καταστήματα επιδιορθώσεων κατάφεραν να βρουν συμβατά εξαρτήματα για να μπορούν και αυτά να επιδιορθώνουν τις συσκευές της Apple (ουσιαστικά τα κατασκεύασαν) τα στοιχεία αυτά αποδεικνύουν πόσο «παρανοϊκή» αντίδραση μπορεί να έχει η Apple απέναντι σε οποιονδήποτε επιχειρήσει να ασχοληθεί με τα προϊόντα της. Και μεταξύ άλλων, αρνείται να δημοσιεύσει εγχειρίδια με οδηγίες επιδιόρθωσης για τις συσκευές της, κρατάει το μονοπώλιο στα περιφερειακά της και δεν μοιράζεται πληροφορίες για τον εξοπλισμό και τις συσκευές ούτε δέχεται τέτοιου είδους συνεργασία ακόμη και με διαπιστευμένους προμηθευτές της. Όλα αυτά συντείνουν στην άποψη ότι θέλει να μειώσει τις επιλογές των καταναλωτών προκειμένου η ίδια να καταστεί η μοναδική λύση για αυτούς.

Και αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο δεν αφορά μόνο στην Apple. Eδώ και δεκαετίες οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έκαναν ό,τι περνάει από το χέρι τους για να  αποτρέψουν τα κλασικά γκαράζ από το να ασχοληθούν με τα μοντέλα τους . Περιόριζαν την πρόσβαση σε αυθεντικά ανταλλακτικά και σε οποιαδήποτε διαγνωστικά εργαλεία. Το αποτέλεσμα ήταν αναμενόμενο: τα καταστήματα επισκευών δεν μπορούσαν να εξυπηρετήσουν τους πελάτες και οι καταναλωτές έχασαν το πλεονέκτημα της επιλογής που προκύπτει όταν στην αγορά υπάρχει ελεύθερος ανταγωνισμός (και φυσικά χαμηλότερες τιμές).

Και θα ήταν περιττό να αναφερθεί ότι η Apple θα μπορούσε να διορθώσει αυτό το πρόβλημα από μόνη της. Θα μπορούσε να προσφέρει εργαλεία και περιφερειακά σε ανεξάρτητα καταστήματα στις τιμές της αγοράς, να δημιουργήσει έναν σύνδεσμο με τους ανταγωνιστές ώστε να ενθαρρύνει την διάχυση της πληροφορίας αλλά και να δημιουργήσει ακόμη τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία πιστοποιητικού διασφάλισης ποιότητας στις επιδιορθώσεις.