Παρασκευή 23 Αυγούστου 2019 -
Ξάστερος ουρανός

29 °C

Σήμερα, 23. Αυγούστου 2019

Μίλτος Λογιάδης στο BriefingNews: «Χρέος του ΜΜΑ η προαγωγή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας»



Ο καταξιωμένος όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και πανευρωπαϊκά μαέστρος (και εξαίρετος πιανίστας, όπως γνωρίζουν όσοι ασχολούνται πιο επισταμένως με το μουσικό γίγνεσθαι) Μίλτος Λογιάδης διαδέχθηκε τον Γιώργο Κουρουπό στην καλλιτεχνική διεύθυνση του ΜΜΑ και εμπλούτισε την προσφορά του με διακριτικές ίσως αλλά αποτελεσματικές κινήσεις όπως η ενίσχυση και η έμφαση του προγράμματος των καλοκαιρινών συναυλιών στον Κήπο του και το μεγαλύτερο δυνατό άνοιγμα του σε άλλες τέχνες πλην της μουσικής. Στη συνέντευξη του αναφέρεται στη συνεχή προσπάθεια του για ένα ΜΜΑ ζωντανό αλλά και ζωτικό και στην ελπίδα του να γίνεται ολοένα και πιο πλουραλιστικό, εντός και εκτός μουσικής.

Από τον Θάνο Μαντζάνα

Πόσο εξαρτάται η οικονομική αλλά και καλλιτεχνική διαχείριση του Μεγάρου Μουσικής από την εκάστοτε πολιτική κατάσταση; Φοβηθήκατε καθόλου ότι, όποιο και αν ήταν το αποτέλεσμα των εκλογών, μπορεί να έφερε προσκόμματα στο έργο σας ή στη συνέχεια του;

Αναμφίβολα οι πολιτικές εξελίξεις καθορίζουν σε κάποιο βαθμό και την λειτουργία ενός μεγάλου πολιτιστικού οργανισμού όπως είναι το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Παρόλα αυτά θεωρώ πως ο πολιτιστικός ρόλος του ΜΜΑ είναι τόσο σημαντικός και προφανής ώστε να μην εμπίπτει σε πολιτικές αντιπαραθέσεις, σκοπιμότητες και αμφισβητήσεις. Ως εκ τούτου δεν πιστεύω ότι η οποιαδήποτε πολιτική αλλαγή μπορεί να επηρεάσει το μέλλον ενός τόσο ζωτικού για τον πολιτισμό μας οργανισμού.

Πόσο σας δεσμεύει η οικονομική κατάσταση του ΜΜΑ, από πλευράς κρατικής επιδότησης και συνολικά, στο να ασκήσετε τα καθήκοντα σας, να καταρτίσετε δηλαδή τον προγραμματισμό του έτσι όπως θα θέλατε και πρέπει κατά τη γνώμη σας; Πολύ, λίγο ή είναι εντελώς ανεξάρτητα το ένα από το άλλο;

Το ζήτημα της τακτικής επιχορήγησης του ΜΜΑ παραμένει ένα αγκάθι για τη λειτουργία του οργανισμού ύστερα από την δύσκολη περίοδο που πέρασε τα τελευταία χρόνια με την οικονομική κρίση. Η επιχορήγηση υπολείπεται κατά πολύ από αυτήν που θα έπρεπε να είχε αναφορικά με το μέγεθος του (αριθμός παραγωγών, αριθμός εργαζόμενων, συντήρηση κτιριακών εγκαταστάσεων κ.λπ.). Το γεγονός αυτό αναμφίβολα και παρόλες τις προσπάθειες που κάνει η καλλιτεχνική διεύθυνση του επηρεάζει και το καλλιτεχνικό πρόγραμμα.

Υπήρξαν περιπτώσεις από τότε που αναλάβατε την θέση σας κατά τις οποίες αναγκαστήκατε να κάνετε δυσάρεστους ή και επώδυνους συμβιβασμούς μη πραγματοποιώντας εκδηλώσεις, ακυρώνοντας τις ενώ είχαν προγραμματιστεί ή κατεβάζοντας το επίπεδο της παραγωγής τους σε σχέση με το επιθυμητό ή και αναγκαίο εξαιτίας του κόστους τους;

Είναι προφανές ότι αν είχαμε στη διάθεσή μας μια μεγαλύτερη επιχορήγηση θα φέρναμε αντίστοιχα περισσότερες ποιοτικές παραγωγές. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι παραγωγές τις οποίες προσφέρουμε στο κοινό είναι χαμηλότερης ποιότητας. Φροντίζουμε πάντα, παρ’ όλη την οικονομική δυσκολία, να προσφέρουμε ό, τι καλύτερο, σε πανευρωπαϊκό αλλά και σε παγκόσμιο ακόμα επίπεδο, στη μουσική αλλά και στις άλλες τέχνες που υπηρετούμε.

Ποιο θεωρείτε το σημαντικότερο επίτευγμα σας από την στιγμή που αναλάβατε την θέση σας και αντίστοιχα ποια την σημαντικότερη πρόκληση/«στοίχημα» για τη συνέχεια;

Τα επιτεύγματα ενός καλλιτεχνικού διευθυντή καλύτερα είναι να κρίνονται από τους άλλους και όχι από τον ίδιο. Θεωρώ όμως ότι κάνω ό, τι καλύτερο μπορώ με τα οικονομικά δεδομένα αυτής της συγκυρίας. Δεν υπάρχει νομίζω μεγαλύτερη πρόκληση για έναν καλλιτεχνικό διευθυντή από το να ανανεώνεται, να αναζητά και να προσπαθεί συνεχώς να βελτιώνει το περιεχόμενό του καλλιτεχνικού προγράμματος του οργανισμού τον οποίο υπηρετεί.

Πιστεύετε ότι το ΜΜΑ πρέπει να ανοιχθεί σε ακόμα περισσότερα ιδιώματα και ειδικά στην αληθινά σύγχρονη μουσική, αυτήν δηλαδή του εικοστού αλλά και του εικοστού πρώτου πλέον αιώνα;

Το ΜΜΑ δεν είναι ένας χώρος κλειστός σε κάποια είδη μουσικής και τέχνης γενικότερα. Είναι ένας χώρος πολιτισμού όπου όλες οι τέχνες και τα ιδιώματα  τους έχουν την ευκαιρία να παρουσιαστούν στο κοινό με μόνο κριτήριο την υψηλή ποιότητα.

Το θέμα της ανάθεσης σύνθεσης νέων έργων σε νέους επίσης ηλικιακά Έλληνες δημιουργούς είναι κάτι που σας ενδιαφέρει και σας απασχολεί, έστω και στον στοιχειωδώς εφικτό βαθμό;

Δεν θα μπορούσε να συμβαίνει διαφορετικά. Το ΜΜΑ έχει υποχρέωση απέναντι στη σύγχρονη μουσική δημιουργία και γι’ αυτό δεν έχουμε σταματήσει να δίνουμε παραγγελίες σε Ελληνες συνθέτες. Φυσικά το ποσό των παραγγελιών θα μπορούσε να αυξηθεί αλλά αυτό είναι ανάλογο της επιχορήγησης που παίρνει το ΜΜΑ από το ΥΠΠΟΑ.

Πόσο σημαντικό θεωρείτε το εκπαιδευτικό σκέλος του ΜΜΑ, τόσο όσον αφορά στους μουσικόφιλους όσο και στους μουσικούς, πόσο σας απασχολεί και τι έχετε ίσως κατά νου να κάνετε για αυτό;

Είναι κεντρικός στόχος όλων των πολιτιστικών οργανισμών το ζήτημα της εκπαίδευσης. Έτσι και στο ΜΜΑ έχουμε σειρά εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων που αφορούν ηλικιακά από βρέφη μέχρι τους συμπολίτες μας μεγαλύτερων ηλικιακών ομάδων. Ευελπιστούμε ότι εφέτος, για πρώτη χρονιά, το ΜΜΑ θα μπορέσει να συμμετέχει σε μεγάλα εκπαιδευτικά προγράμματα με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, κάτι που δεν είχε συμβεί ποτέ στο παρελθόν.

Πιστεύετε ότι το ΜΜΑ πρέπει όχι μόνο να διευρύνει την συνεργασία του αλλά και να αξιοποιήσει περισσότερο άλλους μουσικούς θεσμούς και πριν από όλα τις δύο ορχήστρες, ΚΟΑ αλλά επί της ουσίας και Καμεράτα, οι οποίες το έχουν ως έδρα;

Πέραν από την ΚΟΑ και την Καμεράτα, με τις οποίες  είναι αυτονόητο ότι συνεργαζόμαστε έχουμε σταθερή συνεργασία με την Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ  καθώς και με άλλους φορείς και πολιτιστικά σχήματα όπως η ΕΣΣΜ, η Χορωδία Rosarte, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, ο Καλλιτεχνικός Σύλλογος Δόμνα Σαμίου κ.ά. τους οποίους και φιλοξενούμε στους χώρους μας. Εξάλλου δεν θα μπορούσε να πορευτεί κανένας φορέας πολιτισμού και ιδιαίτερα στα χρόνια της οικονομικής κρίσης χωρίς στρατηγικές συνεργασίες...

Ποιοι είναι οι κυριότεροι άξονες του προγραμματισμού σας για την επόμενη σεζόν και πόσο διαφορετικοί είναι από αυτούς της εφετινής;

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και την προσεχή σεζόν, το καλλιτεχνικό πρόγραμμα του ΜΜΑ είναι δομημένο σε κύκλους. Υπάρχουν κύκλοι που είναι καθιερωμένοι από παλαιά όπως Μεγάλες Ορχήστρες-Μεγάλοι Ερμηνευτές, ο Κύκλος Χορού, κ.ο.κ., αλλά και κύκλοι που είναι νεότεροι και κάποιοι οι οποίοι θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά. Περισσότερες λεπτομέρειες θα δοθούν στην παρουσίαση του προγράμματος τον Σεπτέμβριο.

Και τέλος, άποψη – αλλά ίσως και όραμα – σας είναι ότι το ΜΜΑ είναι πλέον συνολικά ένας χώρος πολιτισμού με έμφαση προφανώς στην μουσική ή παραμένει ένας «ναός της μουσικής» με ένα ευρύτερο μεν πλαίσιο άλλων εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων οι οποίες όμως δεν παύουν να λειτουργούν συμπληρωματικά ως προς την κύρια αποστολή του;

Το ΜΜΑ είναι ένας χώρος πολιτισμού με επίκεντρο τη μουσική αλλά και όλες τις τέχνες που αναφέρονται στον σύγχρονο πολιτισμό. Χωρίς στεγανά και κατηγοριοποιήσεις αλλά ανοιχτό σε συνδυασμούς των τεχνών και δημιουργικές αναζητήσεις σε όλους τους χώρους της ανθρώπινης έκφρασης και δημιουργίας.