Κυριακή 25 Μαΐου 2025 -

Η συγκλονιστική καταγραφή της στιγμής που το βαθυσκάφος Titan, χάνεται για πάντα. Βίντεο



Η στιγμή που χάθηκε το υποβρύχιο Titan της Oceangate αποκαλύπτεται σε πλάνα που καταγράφηκαν στο πλοίο υποστήριξης του υποβρυχίου.

Το Titan υπέστη «ενδόρρηξη» περίπου 90 λεπτά μετά την κατάδυσή του για να προσεγγίσει το ναυάγιο του Τιτανικού τον Ιούνιο του 2023, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους και οι πέντε επιβαίνοντες.

Οι επιβάτες είχαν πληρώσει την Oceangate για να δουν από κοντά το ναυάγιο, που βρίσκεται σε βάθος 3.800 μέτρων.

Στο υποβρύχιο επέβαιναν ο CEO της Oceangate, Στόκτον Ρας, ο βρετανός εξερευνητής, Χάμις Χάρντινγκ, ο έμπειρος Γάλλος δύτης, Πολ Ανρί Ναρζολέ, ο Βρετανο-Πακιστανός επιχειρηματίας, Σαζάντα Νταγούντ, και ο 19χρονος γιος του, Σουλεμάν.

Το BBC απέκτησε πρόσβαση στην έρευνα της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ (USCG) για ένα ντοκιμαντέρ με τίτλο Implosion: The Titanic Sub Disaster.

Στο υλικό που απέκτησε πρόσφατα η USCG, καταγράφεται η Γουέντι Ρας, σύζυγος του Στόκτον Ρας, να ακούει τον ήχο της έκρηξης, ενώ παρακολουθούσε από το πλοίο υποστήριξης και να ρωτά: «Τι ήταν αυτό το μπαμ;».

Το βίντεο παρουσιάστηκε ως αποδεικτικό στοιχείο στο Ναυτικό Συμβούλιο Ερευνών της USCG, το οποίο διερευνά τα αίτια της καταστροφικής αστοχίας του Titan εδώ και δύο χρόνια.

Το ντοκιμαντέρ αποκαλύπτει επίσης πως το ανθρακονήμα που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή του υποβρυχίου άρχισε να παρουσιάζει φθορά έναν χρόνο πριν από τη μοιραία κατάδυση.

Το πλοίο υποστήριξης βρισκόταν κοντά στο Titan κατά την κατάδυση στον Ατλαντικό. Το βίντεο δείχνει τη Γουέντι Ρας, διευθύντρια στην Oceangate μαζί με τον σύζυγό της, να κάθεται μπροστά σε υπολογιστή που χρησιμοποιούνταν για την αποστολή και λήψη μηνυμάτων από το Titan.

Όταν το υποβρύχιο έφτασε σε βάθος περίπου 3.300 μέτρων, ακούστηκε ένας ήχος σαν να έκλεισε μια πόρτα με δύναμη. Η κ. Ρας κοίταξε γύρω και ρώτησε τα υπόλοιπα μέλη της Oceangate τι ήταν ο ήχος.

Λίγο αργότερα έλαβε μήνυμα από το υποβρύχιο ότι είχε απορρίψει δύο βαρίδια, κάτι που την έκανε να πιστέψει, εσφαλμένα, ότι η κατάδυση προχωρούσε κανονικά.

 

Η USCG εκτιμά πως ο ήχος ήταν η έκρηξη του Titan. Το μήνυμα φαίνεται να εστάλη πριν από την καταστροφή αλλά καθυστέρησε να φτάσει στο πλοίο σε σχέση με τον ήχο.

Και οι πέντε επιβαίνοντες σκοτώθηκαν ακαριαία.

Πριν από την τραγική κατάδυση, ειδικοί βαθιών καταδύσεων και πρώην εργαζόμενοι της Oceangate είχαν προειδοποιήσει για το σχέδιο του Titan. Ένας το χαρακτήρισε «τερατούργημα» και δήλωσε ότι η καταστροφή ήταν «αναπόφευκτη».

Το Titan δεν είχε ποτέ πιστοποιηθεί μέσω ανεξάρτητου ελέγχου ασφαλείας και βασική ανησυχία αποτελούσε το κύτος, το κύριο σώμα του υποβρυχίου όπου κάθονταν οι επιβάτες, το οποίο ήταν κατασκευασμένο από στρώσεις ανθρακονήματος με ρητίνη.

Η USCG αναφέρει πως έχει πλέον εντοπίσει τη στιγμή κατά την οποία ξεκίνησε η αστοχία του κύτους.

Το ανθρακονήμα είναι ασυνήθιστο υλικό για βαθυσκάφη, καθώς είναι αναξιόπιστο υπό πίεση. Ένα γνωστό πρόβλημα είναι η αποκόλληση των στρώσεων (delamination).

Η USCG θεωρεί ότι η διαδικασία delamination ξεκίνησε κατά την 80ή κατάδυση του Titan έναν χρόνο πριν από το δυστύχημα.

Επιβάτες που συμμετείχαν στην κατάδυση ανέφεραν ότι άκουσαν έναν δυνατό θόρυβο κατά την ανάδυση. Ο κ. Ρας είχε πει τότε ότι ο θόρυβος προερχόταν από τη μετακίνηση του σκάφους.

Ωστόσο, οι αισθητήρες του Titan κατέγραψαν ότι επρόκειτο για αποκόλληση των στρώσεων του κύτους.

«Η αποκόλληση στην κατάδυση 80 ήταν η αρχή του τέλους», δήλωσε η υποπλοίαρχος Κέιτι Γουίλιαμς της USCG. «Και οποιοσδήποτε επιβιβάστηκε στο Titan μετά από αυτή την κατάδυση ρίσκαρε τη ζωή του».

Το Titan πραγματοποίησε τρεις ακόμα καταδύσεις το καλοκαίρι του 2022, δύο στον Τιτανικό και μία σε κοντινό ύφαλο, πριν αποτύχει στην επόμενη βαθιά κατάδυση, τον Ιούνιο του 2023.

 

Ο επιχειρηματίας Όισιν Φάνινγκ βρέθηκε στις δύο τελευταίες καταδύσεις πριν από το δυστύχημα.

«Αν με ρωτάτε “Θα το έκανα ξανά γνωρίζοντας όσα ξέρω τώρα;”, η απάντηση είναι όχι», δήλωσε στο BBC News.

«Πολλοί δεν θα το είχαν κάνει. Πολύ έξυπνοι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, που, αν ήξεραν όλα τα δεδομένα, δεν θα έκαναν αυτό το ταξίδι», συμπλήρωσε.

Ο εξερευνητής βαθέων υδάτων, Βίκτορ Βέσκοβο, είχε σοβαρές επιφυλάξεις για το Titan και είχε προειδοποιήσει πως ήταν σαν να παίζεις ρώσικη ρουλέτα.

«Προσωπικά προειδοποίησα ανθρώπους να μην επιβιβαστούν σε αυτό το υποβρύχιο. Είπα ξεκάθαρα ότι ήταν απλώς θέμα χρόνου να αποτύχει. Το είπα και στον ίδιο τον Στόκτον Ρας», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Μετά την καταστροφή, τα συντρίμμια του Titan εντοπίστηκαν διασκορπισμένα στον πυθμένα του Ατλαντικού.

Η USCG περιέγραψε τη διαδικασία συλλογής των συντριμμιών και ανέφερε ότι βρέθηκαν ρούχα του Ρας.

Αργότερα εντός του έτους, η ακτοφυλακή των ΗΠΑ θα δημοσιεύσει την τελική της έκθεση για να καθορίσει τι πήγε στραβά και να αποτραπούν παρόμοια δυστυχήματα στο μέλλον.

Η Κριστίν Νταγούντ, η οποία έχασε τον σύζυγό της, Σαζάντα, και τον γιο τους, Σουλεμάν, δήλωσε στην ομάδα του BBC ότι η τραγωδία την άλλαξε για πάντα.

«Δεν πιστεύω πως κάποιος που βιώνει τέτοια απώλεια και τραύμα μπορεί να μείνει ο ίδιος», είπε.

Οι συνέπειες της τραγωδίας της Oceangate θα συνεχιστούν για χρόνια, ήδη έχουν κατατεθεί ιδιωτικές αγωγές και ενδέχεται να ακολουθήσουν ποινικές διώξεις.

Η Oceangate ανέφερε στο BBC: «Επαναλαμβάνουμε τα βαθύτατα συλλυπητήριά μας στις οικογένειες των θυμάτων της 18ης Ιουνίου 2023 και σε όλους όσοι επηρεάστηκαν από το τραγικό συμβάν. Από τη στιγμή της τραγωδίας, η Oceangate έθεσε οριστικά τέλος στις δραστηριότητές της και εστίασε στη συνεργασία με τις Αρχές για τις έρευνες. Δεν είναι σκόπιμο να κάνουμε περαιτέρω σχόλια, μέχρι να δημοσιευθούν οι σχετικές εκθέσεις».