Κυριακή 28 Απριλίου 2024 -

Επικίνδυνες πτήσεις στον αέρα



Με τέσσερα σοβαρά συμβάντα ασφάλειας πτήσεων, αριθμός ανάλογος και των προηγούμενων ετών, βγαίνει η κρίσιμη και με πολύ πυκνή κίνηση περίοδος Ιουλίου -Αυγούστου για την κυπριακή αεροπορία.

Να σημειωθεί ότι σε όλες τις περιπτώσεις τα συμβάντα καταγράφηκαν εκτός περιοχής ελέγχου πτήσεων Λευκωσίας και εκτός κυπριακών αεροδρομίων, αλλά αφορούν πτήσεις είτε που απογειώθηκαν από τα κυπριακά αεροδρόμια, είτε είχαν ως προορισμό τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου.

Τελευταίο τέτοιο σοβαρό συμβάν, καταγράφηκε στις 5 Αυγούστου, αεροσκάφος Boeing 757-300 της Thomas Cook και ξυπνά τραγικές μνήμες. Μετά την απογείωσή του από τη Λάρνακα το πλήρωμα θαλάμου διακυβέρνησης του Boeing με αριθμό νηολογίου G-JMAA, που πραγματοποιούσε την πτήση MT-1017 από Λάρνακα προς το Γκάτγουικ του Λονδίνου, διαπίστωσε όταν ανήλθε σε ύψος 24.100 ποδών, ότι δεν υπήρχε συμπίεση στο αεροσκάφος. Αμέσως δόθηκε σήμα κινδύνου (PAN) και ζητήθηκε από τους Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας άδεια να άμεση κάθοδο στις 10.000 πόδια για σκοπούς επάρκειας οξυγόνου.

Το αεροσκάφος που βρισκόταν σε απόσταση 100 περίπου χιλιομέτρων νοτιοδυτικά των ακτών της Πάφου, επέστρεψε στη Λάρνακα και προσγειώθηκε με ασφάλεια περίπου μια ώρα μετά την απογείωσή του. Οι επιβάτες παρέμειναν στην Κύπρο μέχρι το απόγευμα της επόμενης μέρας οπότε και διευθετήθηκε η αναχώρησή τους.

Προηγουμένως, στις 11 Ιουλίου, αεροσκάφος Airbus A320-200 της Wizz Air, που πραγματοποιούσε την πτήση W6-2452 Λάρνακα – Βουδαπέστη, ενώ πετούσε σε ύψος 36.000 ποδών και βρισκόταν στον εναέριο χώρο της Τουρκίας, λόγω οσμών καπνού στο πιλοτήριο, ζήτησε έγκριση για έκτακτη προσγείωση στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης που βρισκόταν σε απόσταση 300 χιλιομέτρων από το σημείο που πετούσε το αεροσκάφος. Δόθηκαν οι σχετικές εγκρίσεις και το αεροσκάφος 25 λεπτά αργότερα προσγειώθηκε με ασφάλεια στο Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης. Οι επιβάτες μεταφέρθηκαν σε ξενοδοχείο της πόλης και αναχώρησαν με το ίδιο αεροσκάφος στο οποίο έγινε συντήρηση 19 ώρες αργότερα για τη Βουδαπέστη.

Δύο μέρες νωρίτερα, είχε συμβεί το γνωστό περιστατικό με τα σοβαρά κενά αέρος σε αεροσκάφος Boeing 767-300 με αριθμό νηολογίου G-OBYE της Thomson. Το αεροσκάφος που απογειώθηκε από το Μάντσεστερ με προορισμό τη Λάρνακα, με 338 επιβάτες και δεκαμελές πλήρωμα, αντιμετώπισε έντονα κενά αέρος ενώ πετούσε πάνω από την Αυστρία, με αποτέλεσμα να τραυματιστούν τέσσερα μέλη του πληρώματος. Το αεροσκάφος συνέχισε την πτήση και προσγειώθηκε στη Λάρνακα όπου οι τραυματίες μεταφέρθηκαν σε νοσοκομείο. Δύο από τους τραυματίες κρατήθηκαν τότε για περαιτέρω εξετάσεις και νοσηλεία ενώ για τους άλλους δύο τα τραύματα θεωρήθηκαν ελαφρά και επέστρεψαν στο αεροδρόμιο μετά την ιατρική φροντίδα που τους δόθηκε.

Η θερμή περίοδος ξεκίνησε με ένα σοβαρό συμβάν στην πτήση ZB-714 της Monarch Airlines την 1η Ιουλίου, όταν ενώ το Airbus A321-200 που κατευθυνόταν από το αεροδρόμιο Γκάτγουικ του Λονδίνου προς τη Λάρνακα, σε σημείο της πτήσης στον εναέριο χώρο της Σλοβενίας κοντά στα σύνορα με την Κροατία, ενώ πετούσε σε ύψος 33.000 μέτρων, προσεγγίστηκε από πολεμικά MIG 21. Διαπιστώθηκε ότι ήταν αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας της Κροατίας ενταγμένα υπό τη διοίκηση του ΝΑΤΟ και απογειώθηκαν για να αναγνωρίσουν το αεροσκάφος, επειδή δεν είχε συνδεθεί με τη συχνότητα των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας της Κροατίας πριν την είσοδό του στην Περιοχή Ελέγχου Πτήσεων της χώρας. Αφού έγιναν διαδικασίες αναγνώρισης τα κροατικά MIG 21 συνόδευσαν το αεροσκάφος μέχρι τα όριά του από το FIR της χώρας με τη Βοσνία.