
Σε λίγες ώρες θα ξεκινήσει η επίσημη εφαρμομή του Προσωπικού Αριθμού (Π.Α.). Από αύριο, Τρίτη 3 Ιουνίου, θα ξεκινήσει η λειτουργία της πλατφόρμα MyInfo του gov.gr, από όπου και θα εκδίδεται.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με τον Προσωπικό Αριθμό οι πολίτες θα έχουν στη διάθεσή τους ένα πανίσχυρο αναγνωριστικό που στοχεύει στην απλοποίηση και τον εκσυγχρονισμό της καθημερινότητας.
«Να εφαρμόσουμε απόλυτη διαλειτουργικότητα στα συστήματα του Δημοσίου, απλοποιούμε διαδικασίες», είπε αρχικά ο κ. Παπαστεργίου.
«Το νέο δελτίο ταυτότητας παρέχει ισχυρή ασφάλεια, αποτρέπει τους κινδύνους πλαστογράφησης και εξαπάτησης και είναι ισχυρό ταξιδιωτικό έγγραφο εντός της ΕΕ κα όχι μόνο. Αναγράφονται μόνο τα απαραίτητα προσωπικά δεδομένα και πλέον θα περιλαμβάνει και τον Προσωπικό Αριθμό», δήλωσε από την πλευρά του ο κ. Χρυσοχοΐδης.
Σύμφωνα με τον κ. Χρυσοχοΐδη, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια αναμένεται να εκδοθούν περίπου 2 εκατομμύρια νέες ταυτότητες. Παράλληλα, κάλεσε τους πολίτες που επισκέπτονται τους τόπους καταγωγής τους να προτιμήσουν να εκδώσουν εκεί την ταυτότητά τους, καθώς οι χρόνοι αναμονής είναι σημαντικά μικρότεροι.
Όσον αφορά τη διαδικασία έκδοσης νέων ταυτοτήτων, η διάρκεια ραντεβού εκτιμάται στα 22 λεπτά για τους επόμενους τρεις μήνες, με τη μεγαλύτερη διαθεσιμότητα να παρατηρείται στην περιφέρεια. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, έχουν ληφθεί μέτρα όπως η επέκταση του ωραρίου σε απογευματινές βάρδιες, κυρίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς και η λειτουργία των υπηρεσιών και τις Κυριακές.
Τέλος, ενισχύονται οι υπηρεσίες με επιπλέον προσωπικό, ενώ το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων θα υποστηρίξει τη λειτουργία νέων κέντρων έκδοσης ταυτοτήτων. Στην Αττική λειτουργούν ήδη 29 διπλές βάρδιες σε συνολικά 78 υπηρεσίες, ενώ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη έχουν προστεθεί 43 επιπλέον σταθμοί για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.
Ο Προσωπικός Αριθμός αποτελεί έναν μοναδικό αριθμό ταυτοποίησης για κάθε πολίτη, σχεδιασμένο να ενοποιήσει και να αντικαταστήσει τους πολλαπλούς αριθμούς που χρησιμοποιούνται σήμερα, όπως ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ), ο Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ) και ο αριθμός της αστυνομικής ταυτότητας. Αυτή η ενοποίηση αναμένεται να μειώσει τη γραφειοκρατία, καθώς οι πολίτες θα χρειάζεται να θυμούνται μόνο έναν αριθμό για όλες τις συναλλαγές τους.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ο Π.Α. θα λειτουργεί ως το «ψηφιακό κλειδί» για όλες τις δημόσιες και, μελλοντικά, ιδιωτικές υπηρεσίες. Θα είναι μόνιμος, μοναδικός και αμετάβλητος καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του πολίτη, ανεξάρτητα από τυχόν αλλαγές σε ταυτότητα, τόπο διαμονής ή άλλο μητρώο. Πώς θα εκδίδεται και πώς θα λειτουργεί;
Η απόδοση του Προσωπικού Αριθμού θα πραγματοποιείται μέσω της νέας εφαρμογής MyInfo του gov.gr. Οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν δύο από τα τρία αλφαριθμητικά στοιχεία που θα προηγούνται του ΑΦΜ τους, διαμορφώνοντας έτσι εν μέρει τον αριθμό τους. Το τρίτο αλφαριθμητικό στοιχείο θα προκύπτει αυτόματα από το σύστημα, λειτουργώντας ως ψηφίο ελέγχου.
Η μορφή του Προσωπικού Αριθμού θα είναι 12 ψηφία, με τη δομή να περιλαμβάνει: 3 αλφαριθμητικά στοιχεία (τα 2 επιλέγονται από τον πολίτη), τον ΑΦΜ του πολίτη, το τρίτο αλφαριθμητικό στοιχείο που προκύπτει αυτόματα (ως check digit).
Για την έκδοση του Π.Α. μέσω της εφαρμογής MyInfo, απαιτούνται οι κωδικοί Taxisnet και ένας καταχωρημένος αριθμός κινητού τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ), διασφαλίζοντας έτσι την ασφαλή πρόσβαση και την προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Η διαδικασία περιλαμβάνει τα ακόλουθα βήματα:
Είσοδος στο MyInfo μέσω των κωδικών Taxisnet, ασφαλής πρόσβαση με διπλή ταυτοποίηση (OTP), επισκόπηση των στοιχείων στα κρατικά μητρώα, επιβεβαίωση / διόρθωση στοιχείων, με δυνατότητα υποβολής αιτήματος διόρθωσης σε περίπτωση ανακριβειών, αυτόματος συγχρονισμός μητρώων και έκδοση Π.Α. μετά την επιβεβαίωση ή διόρθωση.
Ο Προσωπικός Αριθμός θα αναγράφεται στις νέες ταυτότητες (στην πίσω πλευρά) και στην ψηφιακή ταυτότητα στο gov.gr wallet, λειτουργώντας ως το μοναδικό αναγνωριστικό του πολίτη στον ψηφιακό κόσμο. Θα χρησιμοποιείται σταδιακά σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες που υποστηρίζουν τη νέα αυτή λειτουργικότητα.
Αρχικά, η χρήση του Π.Α. θα αφορά κυρίως τις συναλλαγές με το Δημόσιο. Ωστόσο, προβλέπεται η επέκτασή του και σε συναλλαγές με φορείς του ιδιωτικού τομέα, όπως τράπεζες ή ασφαλιστικές εταιρείες, αποτρέποντας την ανάγκη για πολλαπλούς αριθμούς ταυτοποίησης.