Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024 -

Τροποποιήσεις στο οργανισμό του ΕΦΚΑ φέρνει απόφαση του ΣτΕ για το νόμο Κατρούγκαλου



Ο οργανισμός του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.) πιθανά να χρειαστεί να τροποποιηθεί μετά την δημοσιεύση της αναμενόμενης απόφασης της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία θα κρίνεται η συνταγματικότητα και η νομιμότητα του «νόμου Κατρούγκαλου» για στο ασφαλιστικό (νόμος 4387/2016), επισημαίνει σε γνωμοδότησή του το Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ.

Ειδικότερα, στο ΣτΕ διαβιβάστηκε σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος με το οποίο θεσπίζεται ο οργανισμός του Ε.Φ.Κ.Α. Το σχέδιο διατάγματος αποτελείται από 89 άρθρα, που αφορούν την αποστολή του, τη διάρθρωση των υπηρεσιών του και την καταγραφή των αρμοδιοτήτων τους, τα περιγράμματα των καθηκόντων των προϊσταμένων των οργανικών μονάδων και τα προσόντα για την επιλογή τους, τις οργανικές θέσεις του προσωπικού και την κατανομή τους στις επιμέρους οργανικές μονάδες, την κατάταξή τους σε αντίστοιχους κλάδους και ειδικότητες, τα προσόντα διορισμού, περιλαμβάνονται δε μεταβατικές διατάξεις κ.λπ.

 

Το Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ (πρόεδρος ο αντιπρόεδρος Αθανάσιος Ράντος και εισηγητής ο πάρεδρος Δημήτριος Πυργάκης) επεξεργάστηκε νομοπαρασκευαστικά το εν λόγω σχέδιο διατάγματος και με την υπ΄ αριθμ. 126/2018 το έκρινε νόμιμο ενώ έκανε ορισμένες παρατηρήσεις και διέγραψε μια παράγραφο.

Κατ΄ αρχάς επισημαίνουν οι σύμβουλοι ότι ενώπιων της Ολομέλειας του ΣτΕ εκκρεμούν αιτήσεις ακυρώσεως κατά πράξεων που έχουν εκδοθεί κατ΄ εξουσιοδότηση του νόμου 4387/2016 (ενιαίο σύστημα κοινωνικής ασφάλειας - μεταρρύθμιση ασφαλιστικού-συνταξιοδοτικού συστήματος). Οι αιτήσεις αυτές (δικηγόρων, μηχανικών, ελευθέρων επαγγελματιών κ.λπ.) έχουν συζητηθεί και αναμένεται η έκδοση της σχετικής απόφασης.

 

Κατά συνέπεια, σημειώνουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, «σε περίπτωση τυχόν αποδοχής των ανωτέρω αιτήσεων ακυρώσεως, θα πρέπει το περιεχόμενο των αντιστοίχων διατάξεων του υπό επεξεργασία σχεδίου προεδρικού διατάγματος, αν και όπου αυτό είναι αναγκαίο, να τροποποιηθεί αναλόγως, στο πλαίσιο της υποχρεώσεως συμμορφώσεως της διοικήσεως προς το περιεχόμενο της αποφάσεως».

Ακόμα, το ΣτΕ σημειώνει ότι πρέπει στο σχέδιο διατάγματος να μνημονευθεί η δαπάνη που προκύπτει από την πλήρωση των νέων και των υφισταμένων οργανικών θέσεων σε ετήσια βάση και να προστεθούν οι ΚΑΕ του προϋπολογισμού του Ε.Φ.Κ.Α. από τους οποίους θα καλυφθεί η δαπάνη που προκαλείται από το παρόν σχέδιο διατάγματος.

Αντίθετα έκρινε το ΣτΕ ότι πρέπει να διαγραφεί (ως μη νόμιμη) η διάταξη εκείνη του σχεδίου διατάγματος (άρθρο 68) η οποία παρέχει τη δυνατότητα μεταφοράς αρμοδιοτήτων μεταξύ των οργανικών μονάδων του Ε.Φ.Κ.Α.

Συγκριμένα, αναφέρουν οι σύμβουλοι Επικρατείας:

«Με τα 34989/Δ1.12281/25.6.2018 και 799072/22.6.2018 έγγραφα του υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και του Αναπληρωτή Διοικητή Ε.Φ.Κ.Α. αντιστοίχως, προστέθηκε περ. ε΄ στο εν λόγω άρθρο (68) με το εξής περιεχόμενο: «ε. Σε όλως εξαιρετικές περιπτώσεις και με μοναδικό σκοπό την επιτάχυνση της διαδικασίας περαίωσης υποθέσεων μείζονος σημασίας, δύναται, με απόφαση του διοικητή του Οργανισμού, να μεταφέρεται προς διεκπεραίωση έργο από οργανική μονάδα σε άλλη οργανική μονάδα του Ε.Φ.Κ.Α. αντίστοιχων αρμοδιοτήτων».

Το εν λόγω άρθρο του σχεδίου, καθώς και η προσθήκη περίπτωσης ε΄ σε αυτό με τα ανωτέρω έγγραφα, απονέμουν στον Διοικητή του Ε.Φ.Κ.Α. την αρμοδιότητα να επιφέρει με αποφάσεις του ευρείας έκτασης μεταβολές στον θεσπιζόμενο με το υπό επεξεργασία σχέδιο Οργανισμό. Ως εκ τούτου, οι εν λόγω ρυθμίσεις συνιστούν ανεπίτρεπτη υπεξουσιοδότηση και πρέπει να διαγραφούν».