Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024 -

Ο Αστικός Σιδηρόδρομος Πειραιά - Κηφισιάς, γνωστός σαν “Ηλεκτρικός”



Σχεδόν ενάμισι αιώνα ζωής μετρά ο αστικός σιδηρόδρομος Πειραιά – Κηφισιά, γνωστός στις μέρες μας και ως «ηλεκτρικός».

Ατμοκίνητος αρχικά και ηλεκτροκίνητος αργότερα, ο σιδηρόδρομος συνέδεσε το 1869 τον Πειραιά με την Αθήνα.

Ήδη από το 1835 έγιναν πολλές προσπάθειες από τις εκάστοτε κυβερνήσεις ώστε να ιδρυθεί ο σιδηρόδρομος Πειραιάς – Αθήνα. 

Το 1867 κατακυρώνεται το έργο στον Άγγλο επιχειρηματία Εδουάρδο Πίκερινγκ, ο οποίος το Νοέμβριο του ίδιου έτους αρχίζει να κατασκευάζει το έργο. Ένα χρόνο μετά, το 1868, ο Πίκερινγκ μεταβιβάζει τις υποχρεώσεις του στην ιδρυθείσα από όμιλο Ανώνυμη Εταιρία του «Απ’ Αθηνών εις Πειραιά Σιδηροδρόμου» – Σ.Α.Π. Α.Ε.
 
Στις 17 Φεβρουαρίου 1869 το έργο είναι έτοιμο ενώ γίνεται η πρώτη δοκιμή της διαδρομής.
 
Μετά από δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα και μεταφέροντας εκατομμύρια επιβάτες, στις 2 Ιουνίου του 1937 η HEM αναλαμβάνει την Ηλεκτροκίνηση του σιδηροδρόμου.

Τα έργα, ωστόσο, λόγω της κρίσιμης περιόδου, δεν ολοκληρώνονται οπότε μετά το 1950 παραχωρείται από την ΗΕΜ στην ΕΗΣ της ηλεκτροκίνησης. Έτσι, η συγκοινωνία από Πειραιά μέχρι Κηφισιά με τον Ηλεκτρικό σιδηρόδρομο είναι πλέον πραγματικότητα!
 
Σε όλη αυτή τη διαδρομή του, ο σιδηρόδρομος «έζησε» σπουδαίες αλλά και θλιβερές στιγμές. Βομβαρδίστηκε και επέζησε, εξυπηρετώντας έως σήμερα εκατομμύρια επιβάτες σε Πειραιά και Αθήνα.
 
O ΣΤΑΘΜΟΣ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ ΣΤΟΝ ΧΡΟΝΟ…
 
Η κατασκευή του σταθμού Πειραιά το 1926!
 
Τα βαγόνια όπως ήταν την δεκαετία του ’70
 
ο σταθμός όπως ήταν τη δεκαετία ’70 με ’80
 
 
Τα βαγόνια όπως ήταν μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του ’90
 

Ο σταθμός του Πειραιά όπως είναι σήμερα