Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024 -

Σύγκρουση για το αγγελιόσημο!



Η παράταση ζωής που δόθηκε στο αγγελιόσημο ως έσοδο για τα ασφαλιστικά ταμεία των δημοσιογράφων – υπαλλήλων ΜΜΕ μετά τις διαβεβαιώσεις του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα δεν διήρκεσε πάνω από δέκα μέρες.

Η απαίτηση για κατάργησή του, όχι από την «τρόικα» και τους δανειστές αλλά από τον ΣΕΒ και τις διαφημιστικές εταιρείες, εξακολουθεί να βρίσκεται στην ατζέντα του υπουργού Εργασίας Γιώργου Κατρούγκαλου, ο οποίος είναι υπέρ της κατάργησής του.

Τα συνδικαλιστικά σωματεία των ΜΜΕ δεν είναι ενωμένα στο θέμα αυτό, καθώς με αφορμή τις αποφάσεις για το Ασφαλιστικό ξέσπασαν σφοδρότατες αντιδράσεις ανάμεσα στις Ενώσεις που μετακινήθηκαν στον ΕΟΠΥΥ το 2014 και στις δημοσιογραφικές Ενώσεις.

Η πίεση που ασκείται στο Μαξίμου από τον δημοσιογραφικό κλάδο αλλά και από τους εκδότες είναι ασφυκτική. Το αίτημα είναι κοινό, να παραμείνει το αγγελιόσημο, έστω και μειωμένο, για τα ασφαλιστικά ταμεία των ΜΜΕ.

Οι εκδότες έχουν παρουσιάσει συγκεκριμένη πρόταση μέσω του non-paper. Μιλούν για «αντικατάσταση» του αγγελιοσήμου από έναν «διαφημιστικό φόρο», που θα ισχύει για όλα τα Μέσα και όχι μόνο για την τηλεόραση, θα είναι «σημαντικά χαμηλότερος» και θα προορίζεται για την ασφάλιση των εργαζομένων. Και ο φόρος αυτός δεν θα κατανέμεται στις συνδικαλιστικές Ενώσεις, όπως συμβαίνει σήμερα!

Η πρόταση των συνδικαλιστικών Ενώσεων -με την οποία συμφωνεί η πλειοψηφία του ΔΣ της ΠΟΕΣΥ, πολλά μέλη του ΔΣ της ΕΣΗΕΑ, η πλειοψηφία της ΕΠΗΕΑ, οι επαρχιακές Ενώσεις και η ΕΣΠΗΤ- είναι να παραμείνει το αγγελιόσημο ως «οιονεί εργοδοτική εισφορά» και να επεκταθεί και στο διαδίκτυο. Στις διαβουλεύσεις αποδέχονται προφορικά τη μικρή μείωση του πόρου και αντιπροτείνουν στον Γ. Κατρούγκαλο και στο Μαξίμου τη δημιουργία ενός ενιαίου, αυτοτελούς ασφαλιστικού ταμείου των εργαζομένων και των ιδιοκτητών στα ΜΜΕ, του οποίου πόρος χρηματοδότησης θα είναι το αγγελιόσημο. Παράλληλα, σε αυτό το σχέδιο, το οποίο στηρίζεται στην αναλογιστική μελέτη του ΕΤΑΠ – ΜΜΕ, εντάσσεται και η συνέχιση της λειτουργίας του ΕΔΟΕΑΠ, στον οποίο θα ασφαλίζονται επίσης όλοι οι εργαζόμενοι στα ΜΜΕ.

Τα επιχειρήματα

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που θα αντιμετωπίσει η κυβέρνηση σε περίπτωση πλήρους κατάργησης του αγγελιοσήμου είναι ότι θα πρέπει να επωμιστεί ο κρατικός προϋπολογισμός τη συμμετοχή στην κοινωνική ασφάλιση για ένα ακόμη Ταμείο, αυτό των ΜΜΕ. Επιπλέον, όπως σημειώνουν οι συνδικαλιστικές Ενώσεις, θα πρέπει να θεσμοθετηθεί εργοδοτική εισφορά, την οποία δεν θέλουν οι ιδιοκτήτες. Ακόμη, πιθανή κατάργηση ή αντικατάστασή του υπέρ του ενιαίου ΙΚΑ θα είχε αποτέλεσμα την προσβολή περιουσιακού δικαιώματος, κατά παράβαση του άρθρου 1 του Πρώτου Προσθ. Πρωτοκόλλου ΕΣΔΑ, και θα προκαλούσε νομικές διεκδικήσεις εκ μέρους των δικαιούχων.

 Υπέρ

Υπέρ της διατήρησης του αγγελιοσήμου ως «οιονεί εργοδοτικής εισφοράς» τάχθηκαν με δημόσιες δηλώσεις τους οι πολιτικοί αρχηγοί Βαγγέλης Μεϊμαράκης, Φώφη Γεννηματά, Σταύρος Θεοδωράκης, Δημήτρης Κουτσούμπας, Πάνος Καμμένος και Βασίλης Λεβέντης, ύστερα από συναντήσεις και επικοινωνία που είχαν την περασμένη Δευτέρα και Τετάρτη με τον πρόεδρο και τον γενικό γραμματέα της ΠΟΕΣΥ.