Παρασκευή 10 Ιουλίου 2020 -
Ξάστερος ουρανός

29 °C

Σήμερα, 10. Ιουλίου 2020

Ο Άκης Πετρετζίκης μας μιλά για την τελευταία μπουκιά - "Τη δύναμή μας"



Σήμερα, αποφάσισα να γράψω ένα ημερολόγιο διαφορετικό από όλα τα άλλα. Αφορμή; Το άδειο πιάτο που τόσο πολύ θέλουν να βλέπουν οι… γιαγιάδες, αλλά και κάποιοι γονείς οι οποίοι μπορεί να μεγάλωσαν ακούγοντας αυτή τη φράση κάθε φορά που ήθελαν να αφήσουν την τελευταία μπουκιά φαγητού στο πιάτο. Μάλιστα, μπορεί να μην ήταν η τελευταία μπουκιά, αλλά μία αρκετά μεγαλύτερη ποσότητα. Κακά τα ψέματα: στη χώρα μας, η μανία του… άδειου πιάτου είναι πολύ διαδεδομένη. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει πως είναι και σωστή. Σίγουρα το φαγητό πρέπει να καταλήγει στο στομάχι μας και όχι στα σκουπίδια. Αυτό, όμως, σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να μπουκώνουμε τα παιδιά ή να πιέζουμε τον εαυτό μας να αδειάσει το πιάτο από τη στιγμή που νιώθουμε χορτάτοι. Γιατί; Θα σας πω ευθύς αμέσως…

#1

Επειδή οι μερίδες που σερβίρουμε μπορεί να μην είναι οι… σωστές. Κάθε άνθρωπος, έχει ανάγκη από μία συγκεκριμένη ποσότητα φαγητού η οποία εξαρτάται από το φύλο, την ηλικία του, το αν ασκείται ή όχι, και -φυσικά- από τη συνολική κατάσταση της υγείας του. Από εκεί και πέρα, όμως, υπάρχουν κάποια μέτρα και σταθμά τα οποία στη χώρα μας -όπως όλα δείχνουν- τα ξεπερνάμε κατά πολύ όσον αφορά το σερβίρισμα του φαγητού. Πώς είναι δυνατόν να ζητάμε από το παιδί μας να αδειάσει το πιάτο του όταν το πιάτο αυτό μπορεί να έχει ακόμα και τη μερίδα που κανονικά αντιστοιχεί σε έναν ενήλικα; Εδώ, θα βρείτε χρήσιμες πληροφορίες για να υπολογίζετε σωστά τις μερίδες, ενώ -όσον αφορά τα παιδιά- ο παιδίατρος μπορεί να σας λύσει κάθε απορία σχετικά με τις μερίδες τις οποίες θα πρέπει να σερβίρετε - ανάλογα, πάντα, με την ηλικία και τις καθημερινές ανάγκες τους.

#2

Επειδή η πίεση οδηγεί στην υπερκατανάλωση. Με μαθηματική ακρίβεια. Είναι σημαντικό να βοηθήσουμε τα παιδιά να καταλάβουν ότι θα πρέπει να σέβονται το φαγητό που έχουν μπροστά τους, αυτό όμως σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να αδειάσουν το πιάτο τους αν αισθανθούν ότι έχουν χορτάσει. Με το να λέμε «μπράβο» σε ένα παιδί επειδή έφαγε όλο το φαγητό του (χωρίς πραγματικά να το χρειάζεται όλο), τα οδηγούμε στο να καταναλώνουν πολλή περισσότερη τροφή από αυτή που (πραγματικά) χρειάζονται. Ταυτόχρονα, δεν τα βοηθάμε να κατανοήσουν και να αποδεχτούν το αίσθημα του κορεσμού. Τι σημαίνει αυτό; Ότι συνηθίζουν να τρώνε ακόμα κι όταν δεν πεινάνε…

#3

Επειδή μπορεί το παιδί μας να θέλει το πιάτο του… αλλιώς. Πείτε μου αλήθεια: Πόσοι από εσάς αφήνετε τα παιδιά να σερβίρουν μόνα τους το φαγητό στο πιάτο τους; Φαντάζομαι λίγοι. Κι όμως, είναι τόσο σημαντικό να ενισχύουμε την αυτοεξυπηρέτηση των παιδιών και να τα αφήνουμε να βάλουν μόνα τους το φαγητό στο πιάτο τους. Εμείς, μπορούμε απλά να έχουμε στο τραπέζι φαγητά από όλες τις διατροφικές ομάδες και να παροτρύνουμε τα παιδιά να τις χρησιμοποιήσουν όλες για να κάνουν το πιάτο τους super… δυνατό! Εδώ, μπορείτε να βρείτε όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζετε για το διατροφικό πιάτο – το πιάτο αυτό, περιγράφει εν συντομία ποιες είναι οι ομάδες τροφίμων που πρέπει να τρώμε στην καθημερινότητά μας και σε τι ποσότητες θα πρέπει αυτές να βρίσκονται στο πιάτο μας.

#4

Επειδή μπορεί να κάνουμε τα παιδιά μας να μισήσουν τροφές που διαφορετικά μπορεί να αγαπούσαν (ή -τουλάχιστον- να ανέχονταν)! Πιέζοντας το παιδί να φάει μία τροφή που δεν αγαπάει (και μάλιστα τη στιγμή που έχει ήδη χορτάσει), απλά το οδηγούμε στο να μπουχτίσει και να τη σιχαθεί… Εδώ, θα βρείτε κάποιους έξυπνους τρόπους για να βοηθήσετε τα παιδιά να δουν με άλλο μάτι κάποια φαγητά που μπορεί να μην πολυσυμπαθούν, ενώ εδώ, σας έχω συγκεντρώσει κάποια βήματα τα οποία μπορείτε να ακολουθήσετε για να μάθετε στα παιδιά πώς μπορούν να τρέφονται υγιεινά.

#5

Επειδή ακόμα και τα περισσεύματα του φαγητού μπορεί να αποδειχτούν το καλύτερο μάθημα για τη διαχείριση της τροφής. Μπορεί το φαγητό τους να μην καταλήξει όλο στο στομαχάκι τους με την πρώτη, θα καταλήξει, όμως, με τη δεύτερη. Γιατί; Επειδή θα μπει και πάλι πίσω στην κατσαρόλα ή σε ένα δοχείο φαγητού και θα φαγωθεί το βράδυ ή την επόμενη μέρα. Είναι σημαντικό να μάθουμε, από νωρίς, στα παιδιά ότι το φαγητό δεν πρέπει να καταλήγει στα σκουπίδια και ότι υπάρχουν αμέτρητοι τρόποι για να διαχειριστούμε τυχόν περισσεύματα. Εδώ, θα βρείτε ενδιαφέρουσες πληροφορίες και έξυπνες ιδέες σχετικά με τη διαχείριση του φαγητού που έχει περισσέψει.

Η τροφή μας, είναι όντως η δύναμή μας. Όχι όλη η τροφή όμως, αλλά εκείνη που -πραγματικά- χρειαζόμαστε για να είμαστε χορτάτοι, γεμάτοι ενέργεια και υγιείς! Κι αυτό, είναι ίσως ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που καλούμαστε να μάθουμε στα παιδιά, σε έναν κόσμο που οι επιλογές κάθε είδους τροφής είναι ανεξάντλητες. Ο στόχος μας, λοιπόν, δεν θα πρέπει να είναι ένα άδειο πιάτο, αλλά ένα νόστιμο, θρεπτικό γεύμα. Και τα δύο, είναι στο χέρι μας.

 

Άκης

Πηγή κειμένου: 

akispetretzikis.gr