Για «διπλή απελευθέρωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης από τα δεσμά της γραφειοκρατίας και από νοοτροπίες περασμένων δεκαετιών», με απώτερο στόχο τη «σοβαρή αυτοδιοίκηση» και «διεθνοποίηση» των ΑΕΙ, έκανε λόγο ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Κυριάκος Πιερρακάκης, μιλώντας στο ACTION 24 και τους δημοσιογράφους Ντόρα Κουτροκόη και Νίκο Υποφάντη.
«Είναι εντολή του πρωθυπουργού και κυβερνητική δέσμευση να στηριχτεί όσο πιο σοβαρά γίνεται το δημόσιο πανεπιστήμιο θεσμικά και οικονομικά. Περί το 1 δισεκατομμύριο από το Ταμείο Ανάπτυξης θα κατευθυνθεί για τις ανάγκες του και ταυτόχρονα θα απελευθερωθεί από την καταναγκαστική γραφειοκρατία, ώστε να διαδραματίσει τον ρόλο του σε καθεστώς κανονικής αυτοδιοίκησης. Ταυτόχρονα, θα του δοθεί η ευκαιρία να συνεργαστεί με μεγάλα εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού για μεταπτυχιακές σπουδές και ανάλογα προγράμματα και να προσελκύσει στην Ελλάδα μεγάλο αριθμό ξένων φοιτητών», σημείωσε ο υπουργός.
Για την ίδρυση των μη κρατικών-μη κερδοσκοπικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων επανέλαβε το πλαίσιο, θεσμικό, εκπαιδευτικό και υποδομών, που θα περιλαμβάνει το υπό κατάθεση νομοσχέδιο και διευκρίνισε: «Θεσπίζουμε τις αυστηρότερες προϋποθέσεις σε όλη την Ευρώπη για την ίδρυση των παραρτημάτων των ξένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στην Ελλάδα σε θεσμικό και εκπαιδευτικό επίπεδο, όπως και σε αυτό των υποδομών. Ταυτόχρονα, τα νέα αυτά ιδρύματα θα διαθέτουν πλήρη ακαδημαϊκά και επαγγελματικά δικαιώματα. Η χώρα μας έχει αυτή τη στιγμή περίπου 40.000 φοιτητές, που σπουδάζουν σε ξένα πανεπιστήμια, μόνο στην Κύπρο υπολογίζονται στις 18.000 όσοι σπουδάζουν σε προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές. Αυτή η κατάσταση χρειάζεται να αλλάξει, ο στόχος μας είναι όσοι περισσότεροι Έλληνες να μπορούν να σπουδάζουν στον τόπο τους και σε πανεπιστημιακά ιδρύματα-παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων. Μιλάμε για σοβαρά παραρτήματα σοβαρών πανεπιστημίων. Ενδιαφέρον ήδη υπάρχει για την εξέλιξη αυτή».
Απαντώντας σε ερώτηση για τις αντιδράσεις που ήδη είδαν το φως της δημοσιότητας, ο κ. Πιερρακάκης αναφέρθηκε «σε μάχες οπισθοφυλακής» και κάλεσε τις πολιτικές δυνάμεις να συνεργαστούν και να εγκρίνουν από κοινού αυτή τη μεγάλη αλλαγή, «όπως συνέβη στην Κύπρο, που τώρα έχει καταστεί πλέον ένα περιφερειακό εκπαιδευτικό κέντρο. Δεν υπάρχει κανείς λόγος να φοβόμαστε αυτό που υπάρχει σε όλον τον πλανήτη».
Ο υπουργός Παιδείας τόνισε πως «Ιανουάριο το νομοσχέδιο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, Φεβρουάριο θα ψηφιστεί» και αποκάλυψε ότι «στις διατάξεις που αφορούν στο δημόσιο πανεπιστήμιο θα περιληφθούν οι περισσότερες από τις προτάσεις της Συνόδου των Πρυτάνεων».
Για το θέμα της σχολικής-ενδοσχολικής βίας επισήμανε ότι «πρόκειται για πολύ σοβαρό θέμα που μαστίζει όλη την Ευρώπη και μας αφορά όλους. Στόχος μας είναι με τις θεσμικές παρεμβάσεις του επόμενου διαστήματος να είμαστε κοντά σε κάθε παιδί και σε κάθε οικογένεια. Υπάρχει ένα θεσμικό πλαίσιο από την προκάτοχό μου, κυρία Κεραμέως, αλλά θα πάμε παραπέρα. Χρειαζόμαστε μία καμπάνια εθνικής εμβέλειας για το θέμα. Στο επόμενο διάστημα θα είμαστε έτοιμοι να ανακοινώσουμε μία πλατφόρμα καταγραφής ανάλογων περιστατικών ανά σχολική μονάδα για να αποκτήσουμε τη δυνατότητα εξατομικευμένης αντιμετώπισης των περιστατικών. Η βία χρειάζεται να χτυπηθεί θεμελιακά σε συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων για το καλύτερο αποτέλεσμα, κανείς μόνος του δεν μπορεί να την αντιμετωπίσει».
Ο κ. Πιερρακάκης μίλησε και για το θέμα των απουσιών μαθητών λόγω covid 19, διευκρινίζοντας πως «η σχετική εγκύκλιος, που θα αντιμετωπίζει το θέμα, θα εκδοθεί έως τη Δευτέρα το αργότερο και θα έχει αναδρομικό χαρακτήρα. Θα δίνει τη δυνατότητα να δικαιολογηθούν απουσίες πέντε ημερών λόγω κορονοϊού, μόνο στην περίπτωση επιβεβαιωμένου επίσημου δηλωμένου κρούσματος. Για τη γρίπη δεν υπάρχει αυτήν τη στιγμή κάποια απόφαση, παρακολουθούμε το θέμα και θα δούμε. Οι οδηγίες που ο ΕΟΔΥ δημοσιοποίησε είναι οι αυτονόητες προφυλάξεις σε ανάλογες περιπτώσεις».
Τέλος, αναφερόμενος στο νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση, για το οποίο η δημόσια διαβούλευση λήγει σήμερα, αποκάλυψε πως το υπουργείο Παιδείας συνεργάζεται πλήρως με το υπουργείο Εργασίας και ετοιμάζονται «130 νέοι οδηγοί κατάρτισης, δηλαδή 130 νέα προγράμματα σπουδών για νέα επαγγέλματα, που θα ενταχθούν στην επαγγελματική εκπαίδευση» και επέμεινε στην αναγκαία διαλειτουργικότητα στα campus, που θα ιδρυθούν μεταξύ ΕΠΑΛ και ΙΕΚ «για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα με βάση και τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής και τις αναπτυξιακές ανάγκες που προκύπτουν».