Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024 -

Κώστας Καραμανλής: Χρειάστηκαν 28 χρόνια για να ξεκινήσει πάλι ο μετροπόντικας στη νέα Γραμμή 4 του Μετρό



Την πρώτη επίσκεψη- επιθεώρηση σε εργοτάξιο της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας πραγματοποίησε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής.

Ο κ. Καραμανλής, μαζί με τον Υφυπουργό αρμόδιο για τις Υποδομές, κ. Γιώργο Καραγιάννη, επισκέφθηκε συγκεκριμένα το μεγάλο εργοτάξιο της Κατεχάκη, όπου έχει ξεκινήσει η διάνοιξη του φρέατος από το οποίο θα μπει ο πρώτος “μετροπόντικας” στις αρχές του νέου έτους.

Κατά την επίσκεψη τον κ. Καραμανλή συνόδευσαν επίσης η Γενική Γραμματέας Υποδομών, κ. Μαρία- Έλλη Γεράρδη, ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, κ. Νίκος Κουρέτας, ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό, κ. Νίκος Ταχιάος, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Άβαξ, κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, ο διευθυντής της κοινοπραξίας του έργου Μετρό Γραμμή 4, κ. Νίκος Σπυριδωνάκος,

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το φθινόπωρο που θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του φρέατος δίπλα στο 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο, θα έχουν φτάσει και τα νέα υπερσύγχρονα ΤΒΜ (μετροπόντικες), που κατασκευάζονται εν τω μεταξύ στη Γερμανία. Ο ένας μετροπόντικας θα ξεκινήσει από το φρέαρ της Κατεχάκη, ο δεύτερος από το φρέαρ της Βεΐκου και θα “συναντηθούν” στον Ευαγγελισμό.

Πρόκειται για τα πιο σύγχρονα μηχανήματα, που εξασφαλίζουν μηδενική ενόχληση. Το εργοτάξιο από το φθινόπωρο θα δουλεύει 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, αλλά υπόγεια πλέον, χωρίς να ενοχλεί, ώστε αρχές του 2023 να έχουν ήδη ανοιχθεί τα πρώτα μέτρα σήραγγας.

Με τη Γραμμή 4 οι πολίτες θα πηγαίνουν από το Γουδή στην Κυψέλη σε 13 λεπτά κι από το Άλσος Βεΐκου στα Εξάρχεια σε 7 λεπτά.

Κ. Καραμανλής: Ένα έργο που θα αλλάξει την καθημερινότητά μας.

Σε δηλώσεις του ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι πρόκειται για μία εξαιρετικά σημαντική μέρα, καθώς πολλά χρόνια μετά την κατασκευή των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό, πλέον τα εργοτάξια για την κατασκευή της Γραμμής 4 έχουν πάρει μπρος.

“Βρισκόμαστε στην Κατεχάκη, όπου πριν από 28 χρόνια, το 1994, ξεκίνησε ένας από τους δυο μετροπόντικες που άνοιξαν τις Γραμμές 2 και 3. Και τώρα από εδώ θα ξεκινήσει η Γραμμή 4. Ένα έργο, το οποίο ας μην ξεχνάμε ότι -και αυτό- πέρασε από χίλια κύματα. Ένα έργο, το οποίο καθυστέρησε πολύ και ένα έργο, το οποίο καταφέραμε σε πολύ γρήγορο χρόνο να το ξεμπλοκάρουμε”, πρόσθεσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και συνέχισε:

“Βλέπουμε με πολύ μεγάλη ικανοποίηση το έργο να προχωράει μπροστά από τα χρονοδιαγράμματα.

Εκτός από αυτό το εργοτάξιο, έχουμε ενεργά εργοτάξια σε όλη την Αθήνα και αυτό πιστοποιεί την αποφασιστικότητα της Κυβέρνησης Μητσοτάκη, την αποφασιστικότητα του Υπουργείου, αυτό το έργο να προχωρήσει, όσο το δυνατόν πιο γρήγορα.”

Ένα έργο το οποίο θα αλλάξει την καθημερινότητα των Ελλήνων. Είναι ένα έργο, που γίνεται με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον. Να σας θυμίσω εδώ ότι για πρώτη φορά έχουμε υπογράψει ένα μνημόνιο συνεργασίας με το Δήμο Αθηναίων, δηλαδή Αττικό Μετρό και Ανάπλαση Αθηνών έχουν κάνει μία συμφωνία έτσι ώστε το ισοζύγιο πρασίνου στην Αθήνα όχι απλά να μην επηρεαστεί, αλλά να φυτέψουμε και 2.000 δένδρα παραπάνω. Μάλιστα στο Σταθμό της Πανεπιστημιούπολης θα τετραπλασιάσουμε το πράσινο. Επομένως ένα έργο που είναι αναγκαίο για την Αθήνα και ένα έργο που γίνεται με το μεγαλύτερο δυνατό σεβασμό στους πολίτες της Αθήνας και στο περιβάλλον.”

Γ. Καραγιάννης: Για μια πόλη πιο ανθρώπινη

Σε δηλώσεις του ο κ. Καραγιάννης ανέφερε: «Σε λίγους μήνες δύο υπερσύγχρονοι μετροπόντικες θα ξεκινήσουν τη διάνοιξη των σηράγγων για τη Γραμμή 4 του Μετρό από τις δύο άκρες, στην Κατεχάκη και τη Βεΐκου. Το εργοτάξιο στην Κατεχάκη, κατά τη φάση κατασκευής της σήραγγας θα εργάζεται όλο το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα. Δεν έχουμε χρόνο για χάσιμο. Η Αθήνα και το Λεκανοπέδιο δεν έχουν χρόνο για χάσιμο, χρειάζονται απαντήσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Η Γραμμή 4 σημαίνει 53.000 λιγότερα αυτοκίνητα στους δρόμους καθημερινά και 340.000 επιπλέον επιβάτες στο μετρό ημερησίως. Σημαίνει μία πιο πράσινη, μια πόλη πιο ανθρώπινη».

Στοιχεία για το εργοτάξιο φρέατος ΤΒΜ Κατεχάκη

Σε χώρο έκτασης περίπου 7,5 στρεμμάτων – τμήμα του οποίου παραχωρήθηκε από τον χώρο στάθμευσης του 401 ΓΣΝΑ – θα “φιλοξενηθεί” το 1ο ΤΒΜ (μετροπόντικας), που θα κατασκευάσει περίπου 5,5 χλμ σήραγγας από την Κατεχάκη έως τον Ευαγγελισμό.

Για την καταβίβαση και συναρμολόγηση του ΤΒΜ κατασκευάζεται φρέαρ διαστάσεων 45Χ20 μέτρων και βάθους 36,5 μέτρων. Η εκσκαφή του φρέατος προβλέπεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο, οπότε και η παραλαβή του ΤΒΜ στο εργοτάξιο για την έναρξη της συναρμολόγησης.

Το εργοτάξιο κατά τη φάση κατασκευής θα εργάζεται όλο το 24ωρο και 7 ημέρες την εβδομάδα, ώστε τα πρώτα μέτρα της σήραγγας να έχουν ανοιχθεί στις αρχές του 2023.

Ήδη έχουν ξεκινήσει οι εργοταξιακές εγκαταστάσεις για την υποστήριξη και λειτουργία του ΤΒΜ, όπως η θεμελίωση της γερανογέφυρας (50 τόνων), που θα χρησιμοποιηθεί για την μεταφορά των προκατασκευασμένων δακτυλίων από την επιφάνεια στον πυθμένα του φρέατος.

Τα 2 ολοκαίνουργα ΤΒΜ, που θα διανοίξουν τα συνολικά 12.8 χλμ. σήραγγας της Γραμμής 4 του Μετρό, κατασκευάζονται στη Γερμανία, όπου το καλοκαίρι θα διεξαχθούν οι εργοστασιακές δοκιμές τους.

Η διάνοιξη των σηράγγων θα ξεκινήσει από τις δύο άκρες της Γραμμής 4 (δηλαδή από τα φρέατα Κατεχάκη και Βεΐκου) και τα δύο ΤΒΜ θα καταλήξουν στον Ευαγγελισμό, όπου θα γίνει η αποσυναρμολόγησή τους.

Πρόκειται για μηχανήματα νέας τεχνολογίας που διαφυλάσσουν την ασφάλεια των υπερκείμενων κατασκευών κατά τη διάνοιξη των σηράγγων και εξασφαλίζουν την ελάχιστη δυνατή όχληση της πόλης.

Υπενθυμίζεται ότι από την Κατεχάκη ξεκίνησε πριν από 28 χρόνια, το 1994, ο ένας από τους δύο μετροπόντικες, που διάνοιξαν τα πρώτα τμήματα των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας και συγκεκριμένα το ΤΒΜ με το όνομα «ΠΕΡΣΕΦΟΝΗ», που χρησιμοποιήθηκε στο τμήμα της Γραμμής 3 από το Σταθμό Κατεχάκη έως τον Σταθμό Σύνταγμα.

Επίσης, αξίζει να σημειωθεί η άμεση γειτνίαση του συγκεκριμένου εργοταξίου με τον εν λειτουργία σταθμό «Κατεχάκη», τη σήραγγα της Γραμμής 3 του Μετό και την πεζογέφυρα του αρχιτέκτονα Calatrava. Το γεγονός αυτό επιβάλει την ανάπτυξη νέας τεχνογνωσίας στη δομητική παρακολούθηση (monitoring). Τεχνογνωσία, η οποία θα χρησιμεύσει στο μέλλον, όταν πυκνώσουν ακόμη περισσότερο οι σήραγγες του δικτύου Μετρό της Αθήνας.

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με το συνολικό σχεδιασμό της Γραμμής 4, μετά την ολοκλήρωση του τμήματος Α , από τη θέση αυτή θα ξεκινά το τμήμα Β της Γραμμής 4 προς Μαρούσι. Η περιοχή επομένως θα αναβαθμιστεί σε συγκοινωνιακό κόμβο, με τις Γραμμές 3 και 4 του Μετρό να ενώνουν τα βόρεια και ανατολικά προάστια της Αθήνας και το κέντρο.

Η Γραμμή 4 του Μετρό σε αριθμούς

15 σταθμοί (Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή)
85.000 τετραγωνικά μέτρα αναπλάσεων
300 δέντρα έχουν ήδη μεταφυτευθεί τους πρώτους πέντε μήνες των εργασιών και εκκρεμεί η μεταφύτευση περίπου 1.000 δέντρων επιπλέον, σε θέσεις (φυτώρια, πλατείες, παρτέρια κλπ) που υποδεικνύουν οι δήμοι Αθηναίων, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου.
Το αστικό πράσινο θα αυξηθεί συνολικά κατά 3.000 επιπλέον δέντρα
1,5 με 2 χρόνια διαρκεί η εκσκαφή ενός σταθμού Μετρό
2 μετροπόντικες θα κατασκευάσουν τις σήραγγες της Γραμμής 4
15-18 μέτρα την ημέρα σκάβουν οι μετροπόντικες
Σε 30 μέτρα βάθος κατά μέσο όρο και τοπικά μέχρι 75 μέτρα βάθος οι σήραγγες της Γραμμής 4
Σε βάθος από 20 μέτρα (Άλσος Βεϊκου) μέχρι 36.5 μέτρα (Ελικώνος) οι σταθμοί της Γραμμής 4
318 λιγότεροι τόνοι CO2 και 53.000 λιγότερα ΙΧ ημερησίως
20 αυτόματοι συρμοί χωρίς οδηγό
2 κόμβοι μετεπιβίβασης, με τη Γραμμή 3 στον σταθμό Ευαγγελισμό και με τη Γραμμή 2 στο σταθμό Ακαδημία (Πανεπιστήμιο)
Άλσος Βεΐκου- Δικαστήρια σε 5 λεπτά
Άλσος Βεΐκου- Γουδή σε 17,5 λεπτά.
Άλσος Βεΐκου- Πανεπιστημιούπολη σε 14 λεπτά.
Οι καινοτομίες της Γραμμής 4

Συρμοί σύγχρονης αισθητικής κατασκευασμένοι από υλικά φιλικά προς το περιβάλλον, σχεδόν πλήρως ανακυκλώσιμα, χωρίς οδηγό.
Τεχνολογικά εξελιγμένο σύστημα σηματοδότησης & ελέγχου συρμών.
Σύστημα αυτοματοποιημένης λειτουργίας θυρών σε συρμούς & αποβάθρες για την ασφάλεια των επιβατών.
Ανάκτηση ενέργειας από την πέδηση (φρενάρισμα) των συρμών και επιστροφή προς το Δίκτυο Μέσης τάσης της ΔΕΗ. Θα εξοικονομούνται καθημερινά 1.216 MWh ενέργειας.
Εφαρμογή του συστήματος Building Information Modelling (ΒΙΜ).