Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024 -

Αλλαγές στην οργάνωση και λειτουργία των Νηπιαγωγείων και Δημοτικών



Σειρά αλλαγών στην οργάνωση και τη λειτουργία των Νηπιαγωγείων και των Δημοτικών Σχολείων προωθεί το υπουργείο Παιδείας.

Σύμφωνα με το σχετικό προεδρικό διάταγμα, διαχωρίζεται για πρώτη φορά η λειτουργία του Νηπιαγωγείου από αυτή του Δημοτικού Σχολείου, ενώ ενισχύει με αρμοδιότητες το Σύλλογο Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τη λειτουργία της Σχολικής Μονάδας.

Οι αλλαγές ξεκινούν από τις εγγραφές όπου πλέον θα γίνονται με τον ίδιο τρόπο τόσο στο Νηπιαγωγείο όσο και στο Δημοτικό. Σε αυτό το πλαίσιο, οι εγγραφές θα γίνονται το διάστημα 1-20 Μαΐου, ενώ το γραφειοκρατικό μέρος της διαδικασίας, η οποία απλοποιείται, περνάει σε μεγάλο βαθμό στη δημόσια διοίκηση (για παράδειγμα, ο Διευθυντής/Προϊστάμενος του νηπιαγωγείου αναζητά το πιστοποιητικό γέννησης για την εγγραφή μέσω του πληροφοριακού συστήματος του Υπουργείου Παιδείας).

Στα Νηπιαγωγεία και προκειμένου τα νήπια να προσαρμόζονται καλύτερα στο νέο σχολικό περιβάλλον, εισάγεται ο θεσμός του ευέλικτου περιβάλλοντος για δυο εβδομάδες. Συγχρόνως, στον σύλλογο διδασκόντων δίδεται η δυνατότητα να αναμορφώνει το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα για να το προσαρμόζει στις ανάγκες της σχολικής μονάδας.

Αλλαγή προωθείται από το υπουργείο Παιδείας και στον τρόπο επιλογής σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου αφού θα πραγματοποιείται κλήρωση ανάμεσα στο σύνολο των μαθητών με στόχο, όπως αναφέρεται και σε σχετική ανακοίνωση, τη δημιουργία θετικού παιδαγωγικού κλίματος στη σχολική μονάδα και την αποφυγή ανταγωνισμών και τις διενέξεων μεταξύ των μαθητών.

Ειδική αναφορά γίνεται στις σχολικές δράσεις (διδακτικές επισκέψεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, ημερήσιες εκδρομές), αλλά στην ασφάλεια των μαθητών όπου παρέχονται σαφείς οδηγίες σχετικά με την προσέλευση και την αποχώρηση των μαθητών.

Τις αλλαγές που φέρνει το νέο Π.Δ, γνωστοποιεί με ανακοίνωσή του το Υπουργείο Παιδείας, εκ των οποίων από τη νέα σχολική χρονιά  η επιλογή σημαιοφόρου και παραστατών στα δημοτικά σχολεία θα γίνεται με κλήρωση και όχι βάσει της βαθμολογίας.

Αναλυτικά η σχετική ανακοίνωση:

«Μετά από 19 χρόνια, Νηπιαγωγεία και Δημοτικά αποκτούν έναν νέο τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας. Τα τελευταία Π.Δ είχαν εκδοθεί το 1998 (ΠΔ200/1998 & ΠΔ201/1998).

Το νέο Προεδρικό Διάταγμα 79/2017, που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ, σηματοδοτεί μία νέα εποχή για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση διότι απεικονίζει την οργάνωση και λειτουργία ενός σύγχρονου σχολείου προσαρμοσμένο στις νέες κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανάγκες.

Με τις νέες ρυθμίσεις γίνεται εμφανής ο ενιαίος  χαρακτήρας της Α/θμιας Εκπαίδευσης σε καθημερινό πρακτικό πεδίο ενώ για πρώτη φορά δε διαχωρίζεται η λειτουργία του Νηπιαγωγείου από αυτή του Δημοτικού σχολείου. Το Π.Δ αποσαφηνίζει και συγκεκριμενοποιεί σημεία για τα οποία εδώ και χρόνια δεν υπήρχε απάντηση και καλύπτει τις ανάγκες λειτουργίας του σημερινού σχολείου. Τέλος, ενισχύει με αρμοδιότητες το Σύλλογο Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τη λειτουργία της Σχολικής Μονάδας.

Καινοτόμα Σημεία

ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ

Απλουστεύεται η διαδικασία ορισμού ορίων των σχολικών περιφερειών καθώς και ο ορισμός των ορίων της σχολικής περιφέρειας των Τμημάτων Ένταξης.

ΕΓΓΡΑΦΕΣ- ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ

Αλλάζει η διαδικασία των εγγραφών και γίνεται με τον ίδιο τρόπο τόσο στο Νηπιαγωγείο όσο και στο Δημοτικό σχολείο.

• Οι εγγραφές γίνονται εγκαίρως (1-20 Μαΐου), με διαφάνεια και αντικειμενικότητα.

• Η διαδικασία απλουστεύεται τόσο για τους γονείς όσο και για τους εκπαιδευτικούς.

• Αναλαμβάνει η διοίκηση σε μεγάλο βαθμό τη διευθέτηση των εγγραφών, αποδεσμεύοντας τους εκπαιδευτικούς από τις διενέξεις και αντιπαραθέσεις που είχαν με γονείς για αυτό το θέμα.

• Η διαδικασία των εγγραφών δεν αφήνει περιθώρια για να μείνουν τα προνήπια εκτός νηπιαγωγείου.

• Τέλος, το πληροφοριακό σύστημα επισφραγίζει τη διαδικασία των εγγραφών.

Απλοποιείται και διευκρινίζεται η διαδικασία της μετεγγραφής των μαθητών του νηπιαγωγείου και δημοτικού.

ΕΥΕΛΙΚΤΟ ΩΡΑΡΙΟ 2 ΕΒΔΟΜΑΔΩΝ ΣΤΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ

Στην αρχή κάθε διδακτικού έτους δίνεται η δυνατότητα να προσαρμόζονται ομαλά τα νήπια-προνήπια στο νέο σχολικό περιβάλλον με ένα ευέλικτο ωράριο για 2 εβδομάδες. Αυτή η ρύθμιση είναι ένα μέτρο παιδαγωγικό και δείχνει σεβασμό στην ιδιαιτερότητα αυτής της ηλικιακής -εκπαιδευτικής ομάδας.

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ

Αποδίδονται αρμοδιότητες στο Σύλλογο Διδασκόντων. Ο Σύλλογο Διδασκόντων αναλαμβάνει ουσιαστικό ρόλο για όλα τα θέματα που απασχολούν τη σχολική μονάδα. Ο Σύλλογος Διδασκόντων συνεδριάζει τακτικά, προγραμματίζει και αποτιμά το εκπαιδευτικό έργο της σχολικής μονάδας. Έχει τη δυνατότητα να αναμορφώνει το Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου /Δημοτικού και να το προσαρμόζει στις  ανάγκες της σχολικής μονάδας.

ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΗΜΑΙΟΦΟΡΩΝ

Η επιλογή σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου πραγματοποιείται με κλήρωση ανάμεσα στο σύνολο των μαθητών της τάξης στοχεύοντας στη δημιουργία θετικού παιδαγωγικού κλίματος στη σχολική μονάδα και αποφεύγοντας τους ανταγωνισμούς και τις διενέξεις  μεταξύ των μαθητών.

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟ ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Η αποτύπωση- αναφορά, για πρώτη φορά στα εκπαιδευτικά δεδομένα, σε ΠΔ του Εβδομαδιαίου Ωρολογίου Προγράμματος Νηπιαγωγείου και Δημοτικού έχει πρακτικό, λειτουργικό και ουσιαστικό χαρακτήρα και έχει ως στόχο να διευκολύνει την εκπαιδευτική κοινότητα μειώνοντας την πολυνομία. Παρέχεται η δυνατότητα προσωρινής αναμόρφωσης του ΕΩΠΔ με απόφαση συλλόγου διδασκόντων λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της Σχολικής Μονάδας.

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ

Για πρώτη φορά γίνεται σαφής αναφορά στο 14 άρθρο του ΠΔ και ορίζονται Παιδαγωγικές συναντήσεις για να υπάρξει στενή συνεργασία νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου με στόχο τη διασφάλιση της ομαλής μετάβασης των μαθητών/τριών από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό.

ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

Δίνονται στο άρθρο 16 του ΠΔ σαφείς ορισμοί και διευκρινίζονται θέματα που αφορούν τις  Σχολικές Δράσεις, τις Διδακτικές Επισκέψεις, τα Εκπαιδευτικά Προγράμματα, τις Ημερήσιες Εκδρομές στο πλαίσιο της σχολικής ζωής. Αποσαφηνίζεται το πλαίσιο της παρουσίας τρίτων προσώπων στο χώρο της Σχολικής Μονάδας.

ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ

Δίνεται έμφαση στην ασφάλεια των μαθητών και δίνονται σαφείς οδηγίες για την προσέλευση και αποχώρηση των μαθητών/τριών από/προς τη Σχολική Μονάδα.