Στις δέκα εμβληματικές παρεμβάσεις που προωθεί η ελληνική κυβέρνηση στη Βόρεια Ελλάδα, με βασική επιδίωξη να μετατραπεί η Θεσσαλονίκη σε ένα πρότυπο ολιστικής ανάπτυξης, σε μια πόλη περισσότερο φιλική για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, με ισχυρό γεωπολιτικό και γεωστρατηγικό αποτύπωμα στη ΝΑ Ευρώπη, αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας από το βήμα της 7ης Prodexpo North.
Σημειώνοντας ότι στον πυρήνα της στρατηγικής της ελληνικής κυβέρνησης βρίσκονται μεταξύ άλλων η αποτελεσματική προώθηση των έργων που ήδη πραγματοποιούνται και αυτών που μπαίνουν σε γραμμή αφετηρίας, η ενίσχυση της ασφάλειας των πράσινων υποδομών και μεταφορών και η τόνωση της αξιοπιστίας του πολιτικού συστήματος, ως προς την έγκαιρη υλοποίηση και την εξασφάλιση της αναγκαίας χρηματοδότησης για τις όποιες παρεμβάσεις, ο κ. Σταϊκούρας είπε: «Ολα αυτά βρίσκουν πλήρη αποτύπωση στη Θεσσαλονίκη, μιας πόλης που επί σειρά χρόνων καρκινοβατούσαν εμβληματικά έργα υποδομών, υπολειτουργούσαν δημόσιες συγκοινωνίες και έτσι υπήρχε εύλογα η καχυποψία της κοινωνίας».
Στο πλαίσιο αυτό, διαβεβαίωσε ότι η ελληνική κυβέρνηση με σχέδιο, επιμονή και μεθοδικότητα και γνωρίζοντας ότι δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές «προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε αυτές τις προκλήσεις και να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής των πολιτών».
Έμφαση στην αναβάθμιση σιδηροδρομικού δικτύου και σύνδεσης με λιμάνια
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ. Σταϊκούρας στα έργα αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου και σύνδεσης των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας με το σιδηρόδρομο και τους δύο νέους Διευρωπαϊκούς άξονες, των Δυτικών Βαλκανίων και, τον ανατολικό, των «3 Seas Corridor».
«’Άλλες χώρες έχουν εντοπίσει και αναδείξει τη σημασία των λιμανιών της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης», επισήμανε χαρακτηριστικά που αναφέρθηκε στις ενέργειες της ελληνικής κυβέρνησης για να εξασφαλίσει πόρους για την υλοποίηση έργων στο σιδηρόδρομο.
Αναφερόμενος στο θέμα της ενίσχυσης της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας, μέσω των νέων Διευρωπαϊκών Διαδρόμων, με την Κεντρική Ευρώπη, ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε ότι τα έργα αυτά αποτελούν μοναδική ευκαιρία για τη Βόρειο Ελλάδα. Είμαστε σε συζητήσεις με Βουλγαρία , Ρουμανία και Ουκρανία, για να ενισχυθεί ο σιδηροδρομικός άξονας που ξεκινά από την Αλεξανδρούπολη και μπορεί να φτάσει στην Ουκρανία.
«Πήγαμε με τον πρωθυπουργό στη Σερβία. Είναι μοναδική ευκαιρία να αξιοποιήσουμε τον σιδηροδρομικό άξονα που ξεκινά από τη Θεσσαλονίκη, πηγαίνει Ειδομένη, Σκόπια, Βελιγράδι και Βουδαπέστη. Είδαμε δε τις προάλλες και το ενδιαφέρον των Ινδών για το νέο διάδρομο μεταφορών, που ξεκινά από την Ινδία και φθάνει ως την Ευρώπη. ‘Αρα υπάρχει τεράστια ανάγκη των ευρωπαϊκών χωρών, να κατέβουν στα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα και Θεσσαλονίκη), αλλά και άλλων χωρών, όπως της Ινδίας, στο να εξάγουν προϊόντα προς την Ευρώπη. Καθίσταται σαφές ότι πρέπει να αξιοποιήσουμε τους δύο Διευρωπαϊκούς Διαδρόμους, τον διάδρομο 3Seas, με τον οποίο η Ελλάδα συνδέεται μέσω Προμαχώνα και Αλεξανδρούπολης, με τη Βουλγαρία και τις βορειότερες χώρες και, τον άλλο διάδρομο, των Δυτικών Βαλκανίων, ο οποίος περνάει από την Ειδομένη».
Κατά την τοποθέτησή του, ο υπουργός ανέφερε ότι στο τέλος Ιανουαρίου η Ελλάδα κατέθεσε πρόταση για έργα ύψους ενός δισ. ευρώ στο CEF 2, για την αναβάθμιση και την επέκταση των σιδηροδρομικών υποδομών, με το μισό ποσό να αφορά την Αλεξανδρούπολη και τη σύνδεσή της με τα Βαλκάνια και ένα έργο αφορά τη βελτίωση της σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τον Προμαχώνα. Όσον αφορά τη σύνδεση Θεσσαλονίκης – Ειδομένης, ο ίδιος σημείωσε ότι γίνονται από τον ΟΣΕ έργα ύψους 40 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής, κάτι πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη των logistics στη περιοχή της Θεσσαλονίκης.
Χρειάζεται να ολοκληρωθεί η εξυγίανση του ΟΑΣΘ
Σήμερα πραγματοποιείται σύσκεψη στον ΟΑΣΘ για τη βελτίωση των συγκοινωνιακών υπηρεσιών στη Θεσσαλονίκη και το μέλλον τους στην πόλη. Δημιουργούνται οι υποδομές, για να υπάρχουν στους δρόμους, το Μάϊο, 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, που θα έρθουν στην πόλη την επόμενη εβδομάδα.
Πρόσθεσε επίσης ότι η Θεσσαλονίκη θα πάρει ακόμη 250 καινούργια λεωφορεία, στο πλαίσιο νέου διαγωνισμού που θα προκηρυχθεί για την προμήθεια 750 λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Υπενθύμισε ότι ο ΟΑΣΘ ενισχύθηκε με 150 οδηγούς, ενώ υπάρχει πρόταση για την πρόσληψη επιπλέον 40.
Για την πολυετή εκκρεμότητα της εξυγίανσης του ΟΑΣΘ από το 2017, ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε ότι «χρειάζεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία εκκαθάρισης του ΟΑΣΘ, να δούμε πως θα δημιουργήσουμε ένα υγιή νέο δημόσιο ΟΑΣΘ, αλλά και να δούμε τι έργο θα πρέπει να αποδοθεί στους ιδιώτες, όπως αντίστοιχα και στον ΟΣΥ της Αθήνας, για να έχουμε αποτελεσματικές συγκοινωνίες».
Τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη και το χρονοδιάγραμμα
Η βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2024, σημείωσε ο κ. Σταϊκούρας, σημειώνοντας ότι πρόκειται για το πιο σύγχρονο στην Ευρώπη, διαθέτοντας τα πλέον καινοτόμα συστήματα και τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας, λειτουργικότητας και ασφάλειας.
Πρόσθεσε, ότι έξι με οκτώ μήνες μετά την παράδοση της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης θα ακολουθήσει η επέκτασή του προς την Καλαμαριά, ενώ το επόμενο διάστημα θα παραδοθούν οι μελέτες, ώστε «να προχωρήσουμε στις δημοπρατήσεις των επεκτάσεων του έργου προς τον Εύοσμο και το Κορδελιό και προσεχώς θα ανακοινωθεί το αναλυτικό πρόγραμμα». Προσεχώς δε, όπως συμπλήρωσε αναμένεται να ανακοινωθεί η χάραξη και η θα η χάραξη και η θέση των σταθμών των επεκτάσεων προς την Τούμπα και την Χαριλάου. «Προτεραιότητά μας αποτελεί το πλέον αναπτυσσόμενο Βορειοδυτικό τμήμα που έχει τη μεγαλύτερη ανάγκη σύνδεσης με το έργο του μετρό», τόνισε.
Για τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκης-Έδεσσας, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι θα γίνει η αναβάθμισή του σε μήκος 80 χλμ, σημείωσε ότι η διάρκεια του ΣΔΙΤ θα είναι τρία χρόνια κατασκευαστική περίοδο και 27 έτη λειτουργία και συντήρηση, ενώ ο προσωρινός ανάδοχος αναμένεται εντός του 2024. Για τον κάθετο άξονα Δράμας-Αμφίπολης, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι η διάρκεια του ΣΔΙΤ θα είναι τρία έτη κατασκευαστική περίοδο και 27 χρόνια λειτουργία και συντήρηση και πρόσθεσε ότι ο προσωρινός ανάδοχος αναμένεται στο πρώτο τρίμηνο του 2025.
Για την ολοκλήρωση της σύνδεσης του 6ου προβλήτα στον λιμένα Θεσσαλονίκης με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ, ο υπουργός υπενθύμισε ότι το Project εκκρεμεί από το 2000 και η ολοκλήρωσή του θα αυξήσει σημαντικά τις δυνατότητες συνδυασμένων μεταφορών, αλλά και τη συνολική ανταγωνιστικότητα του ΟΛΘ. «Έχει υλοποιηθεί περίπου το 40% του έργου και εκτιμάται ότι στο σύνολό του θα ολοκληρωθεί το 2025», ανέφερε. Για την σύνδεση του 6ου προβλήματα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τον προαστιακό δυτικής Θεσσαλονίκης, είπε ότι είναι σε εξέλιξη η δεύτερη φάση του διαγωνισμού.
Για το cluster των δικαστικών μεγάρων της Κεντρικής Μακεδονίας, είπε ότι το έργο ΣΔΙΤ περιλαμβάνει την κατασκευή νέων μεγάρων σε Σέρρες, Έδεσσας, Κιλκίς και ανακατασκευή αυτού στη Θεσσαλονίκη. «Το υπουργείο μεριμνά για τις απαραίτητες ενέργειες ωρίμανσης σχετικά με τα οικόπεδα στα οποία πρόκειται να ανεγερθούν τα δικαστικά μέγαρα σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης», είπε χαρακτηριστικά.Επιπλέον, προωθείται η υλοποίηση 17 σχολικών μονάδων στην Κεντρική Μακεδονία, 16 εκ των οποίων θα γίνουν στη Θεσσαλονίκη με ΣΔΙΤ.