Τρίτη 21 Μαΐου 2024 -

Τι σημαίνει το κανόνι του κολοσσού Hanjin για τους Έλληνες εφοπλιστές



Ένα ναυτιλιακό θρίλερ με απρόβλεπτες διαστάσεις, το οποίο ακουμπά σημαντικό αριθμό ελληνικών ναυτιλιακών, βρίσκεται σε εξέλιξη τις τελευταίες ημέρες.

Πρόκειται για το αίτημα που υπεβλήθη την περασμένη εβδομάδα από την 7η μεγαλύτερη εταιρεία πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τηHanjin Shipping, η οποία  ζήτησε προστασία από τους πιστωτές της. 

Ειδικότερα η νοτιοκορεατική ναυτιλιακή, υπέβαλε αίτημα προστασίας από τους πιστωτές της, περιλαμβανομένης και της KDB (Korea Development Bank) της τράπεζας δηλαδή που απέρριψε τα σχέδια αναδιάρθρωσης που είχαν υποβληθεί.

Ωστόσο η  άρνηση της KDB πυροδότησε τελικά τις δραματικές εξελίξεις γύρω από την Hanjin, η οποία διαθέτει ή έχει ναυλωμένα 141 πλοία εκ των οποίων τα 128 βρίσκονται σε λειτουργία. Το συνολικό χρέος της ναυτιλιακής ανέρχεται σε 5,5 δις δολάρια, ενώ από την Κυριακή 68 πλοία της βρίσκονται απομονωμένα σε λιμάνια ή στα ανοιχτά, σε 23 χώρες.

Χθεσινές πληροφορίες ανέφεραν ότι η εταιρεία θα επιδιώξει ασφαλιστικά μέτρα σε 43 χώρες προκειμένου να εμποδίσει τα πλοία της από την κατάσχεση. Μάλιστα τα πρώτα 10 αιτήματα θα κατατεθούν εντός της εβδομάδας και τα υπόλοιπα θα ακολουθήσουν στη συνέχεια. Σύμφωνα με την ρυθμιστική αρχή της Κορέας 79 πλοία της Hanjin περιλαμβανομένων και 61 πλοίων container αντιμετωπίζουν προβλήματα ενώ σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζει η αλυσίδα προμήθειας LG Electronics, η οποία μετέφερε σημαντικό αριθμό προϊόντων της μέσω της ναυτιλιακής. Εκτιμάται ότι τα πλοία της μεταφέρουν φορτία αξίας 14,5 δις δολαρίων που ανήκουν σε 8300 ιδιοκτήτες. Ήδη πελάτες της Hanjin Shipping όπως η LG, η Samsung φέρονται να βρίσκονται σε συζητήσεις με το μεγάλο ανταγωνιστή της, τη Hyundai Merchant Marine.

Παρότι το μερίδιο αγοράς της ναυτιλιακής βρίσκεται στο 2,9% της συνολικής δυναμικότητας των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ωστόσο το αίτημα για δικαστική προστασία προκαλεί αναταράξεις στη διεθνή αγορά εκτινάσσοντας τα ναύλα στη σποτ αγορά, την ίδια στιγμή που τα πλοία της νοτιοκορεατικής εταιρείας εμποδίζονται από το να προσεγγίσουν τα λιμάνια, υπό το φόβο ότι τα τερματικά δεν θα πληρωθούν. 

Όπως σημειώνει η Clarksons Research, η κατάρρευση της εταιρείας οδήγησε σε διάφορες δυσλειτουργίες την αγορά. Σύμφωνα με τον οίκο η εξέλιξη αναμένεται να έχει σημαντική επίπτωση στα ναύλα, και ήδη οι πρώτες αναφορές δηλώνουν ότι οι τιμές για κάποια δρομολόγια ήδη διογκώθηκαν. Επίσης αλλαγές αναμένονται και στην αγορά των charter.

Ήδη ο δείκτης World Container Index (WCI) καταγράφει σημαντική αύξηση με τα ναύλα για τα εμπορευματοκιβώτια στη spot αγορά να καταγράφουν αύξηση έως  και 40% για κάποιες συναλλαγές. 

Επιπτώσεις για τους Έλληνες

Σε ό,τι αφορά τις ελληνικές ναυτιλιακές, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν ναυλώσει στη Hanjin οι εταιρείες Seaspan, Navios Maritime Partners και Danaos. Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις για τη Danaos τα ναύλα των 8 πλοίων στην υπό πτώχευση ναυτιλιακή ανέρχονται στα 560 εκ. δολάρια (επί συνόλου ναυλοσυμφώνων ύψους 2,8 δις δολαρίων της Danaos). Η Navios Maritime Partners με τη σειρά της έχει ναυλώσει δύο φορτηγά containerships στη νοτιοκορεατική εταιρεία χωρίς όμως οι επιπτώσεις να εκτιμώνται από τους αναλυτές ως σημαντικές. 

Εκτός από τους εφοπλιστές που έχουν ναυλώσει πλοία τους στη Hanjin υπάρχουν εταιρείες που θα κινηθούν προκειμένου να καλύψουν τα κενά που δημιουργούνται στην αγορά από την κατάρρευση. Ήδη μια πρώτη κίνηση για αντικατάσταση πλοίου της Hanjin έγινε από τη Euromar, στην οποία συμμετέχει η Euroseas (Α. Πίττας). 

Περισσότερο ωφελημένοι, σύμφωνα με την Alphaliner θα είναι οι πλοιοκτήτες που έχουν διαθέσιμα προς ναύλωση πλοία ανάλογης χωρητικότητας. 

Να σημειωθεί τέλος ότι η ανταγωνίστρια Hyundai Merchant Marine (HMM), που επίσης βρέθηκε αντιμέτωπη με προβλήματα φέτος, προχώρησε σε δραστική περικοπή των ναύλων της σε συμβολαιοποιημένα πλοία τρίτων εφοπλιστών, ενώ και η Hanjin πριν το αίτημα για χρεωκοπία βρισκόταν επίσης σε αντίστοιχες συζητήσεις. Πάντως μετά τις εξελίξης η HMM φέρεται ως υποψήφιος αγοραστής της Hanjin, με την πιθανή συγχώνευση να οδηγεί στη δημιουργία ενός σχήματος με στόλο αξίας 2,7 δισ., που υπολείπεται δηλαδή κατά 50% περίπου των υποχρεώσεων της Hanjin Shipping, ενώ επιπλέον πρέπει να προστεθούν και αυτές της HMM.