Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024 -

Μαρία Κάλλας: Τα βασανιστήρια από τον Ωνάση, η εκμετάλλευση των γονιών της και το άδοξο τέλος



Άγνωστες πτυχές και θλιβερές λεπτομέρειες από τη ζωή της απόλυτης Ντίβας του 20ου αιώνα Maria Callas - Μαρίας Κάλλας - φέρνει στο φως η νέα βιογραφία της γραμμένη από την Lyndsy Spence. 

 Η μητέρα της την εκβίασε, ο σύζυγός της Giovanni Battista Meneghini (Τζιοβάνι Μπατίστα Μενεγκίνι) την έκλεψε, και ο μεγιστάνας Αριστοτέλης Ωνάσης ήταν βίαιος και την εγκατέλειψε για τη Jackie Kennedy (Τζάκι Κένεντι). 

Η Diva του 20ου αιώνα, η σοπράνο Μαρία Κάλλας λατρεύτηκε από το κοινό σε όλο τον κόσμο, αλλά ποτέ δεν γνώρισε την πραγματική αγάπη, πίσω από τα φώτα και η ζωή της ήταν ακόμη πιο τραγική από ό, τι η ίδια είχε συνειδητοποιήσει.

Γράφοντας μια νέα βιογραφία, η Lyndsy Spence είχε πρόσβαση στην αδημοσίευτη αλληλογραφία της Κάλλας και σε άλλο ανέκδοτο υλικό, το οποίο ρίχνει φως στα βασανιστήρια που υπέστη στο γάμου της, την κακοποίηση από τον Ωνάση και τη σεξουαλική παρενόχληση από τον διευθυντή ενός από τα σημαντικότερα Ωδεία του κόσμου.
 

 Η συγγραφέας, δήλωσε ότι οι επιστολές που σχετίζονται με τον Ωνάση και την θυελλώδη σχέση του με την Κάλλας, αποκαλύπτουν την τρομακτική δοκιμασία που υπέστη η Diva, ειδικά το 1966, όταν η σωματική του βία που ασκούσε ο έλληνας κροίσος πάνω της, απειλούσε ακόμα και τη ζωή της: «Υπάρχουν επίσης οι τρομακτικές  πληροφορίες που προκύπτουν από το ημερολόγιο ενός από τους στενούς φίλους της, όπου περιγράφεται λεπτομερώς πώς ο Ωνάσης την οδήγησε στο να κάνει χρήση ναρκωτικών, κυρίως για σεξουαλικούς λόγους. Σε μια επιστολή προς τη γραμματέα της, η Κάλλας γράφει: «Δεν θα ήθελα ο Ωνάσης να μου τηλεφωνήσει και να αρχίσει ξανά να με βασανίζει».

Σχετικά με την πονεμένη ιστορία του γάμου της με τη Μενεγίνι, η Κάλλας γράφει με ύφος απελπισμένο: «Ο σύζυγός μου με απειλεί ακόμα και με ληστεύει. Μου παίρνει περισσότερα από τα μισά χρήματά μου καταθέτοντας τα πάντα στο όνομά του από τότε που παντρευτήκαμε… ήμουν ανόητη… που τον εμπιστεύτηκα». Η Κάλλας περιγράφει τον Μενεγκίνι σαν «παράσιτο» που την απομυζεί, καταλήγοντας ότι «όλοι τον περνάνε για εκατομμυριούχο ενώ δεν έχει δεκάρα δική του».

 

 Ένα γράμμα, επίσης, αναφέρεται στον τότε πρόεδρο της Μουσικής Σχολής «Juilliard» στη Νέα Υόρκη, έναν παντρεμένο άντρα, που έστρεψε τη σχολή εναντίον της και της αρνήθηκε μια δεύτερη θητεία αφού τρόχισε τις προόδους της. Έγραφε τότε στον νονό της: «Ο Πέτερ Μενίν μ’ ερωτεύτηκε. Κι επειδή δεν ένιωθα τα ίδια αισθήματα με αυτόν, στράφηκε εναντίον μου».

Η Κάλλας, που γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη από φτωχούς Έλληνες μετανάστες το 1923, ήταν μια από τις πιο διάσημες και λαμπερές τραγουδιστές της όπερας. Οι παραστάσεις της «Tosca» στο Covent Garden έχουν χαρακτηριστεί ως από τις σπουδαιότερες παραστάσεις όπερας όλων των εποχών.

Η συγγραφέας της βιογραφίας, Lyndsy Spence περιγράφει το πως προχώρησε στη συγγραφή του βιβλίου: «Απέκτησα πρόσβαση σε τρεις τεράστιες συλλογές επιστολών που κληροδοτήθηκαν από διάφορα αρχεία το 2019 και, μέχρι τώρα, δεν έχουν δημοσιευτεί ποτέ. Μεταξύ των αρχείων ήταν και οι επιστολές της Κάλλας που αποκάλυπταν τις βαθύτερες σκέψεις της».

 

Οι άγνωστες πτυχές της ζωής της Κάλλας περιλαμβάνουν την αλήθεια για τη σκληρή παιδική ηλικία της στην Ευρώπη: «Η Κάλλας ήταν δυσαρεστημένη από τη μητέρα της, Ευαγγελία Δημητριάδη, η οποία εργάστηκε ως πόρνη κατά τη διάρκεια του πολέμου, συνεργαζόμενη με ναζί στρατιώτες, στους οποίους προσπάθησε να προωθήσει και την ίδια την κόρη της», δήλωσε η  Spence. Αργότερα, η μητέρα της Κάλλας παραχώρησε συνεντεύξεις και πούλησε τις ιστορίες της στον Τύπο προσπαθώντας να εκβιάσει την κόρη της: «Ξέρεις τι κάνουν οι καλλιτέχνες ταπεινής καταγωγής μόλις γίνουν πλούσιοι; Στην αρχή ξοδεύουν τα πρώτα τους χρήματα για να φτιάξουν ένα σπίτι για τους γονείς τους και τους κακομαθαίνουν με δώρα και πολυτέλειες... Τι έχεις να πεις, Μαρία;», της έγραφε! Η Κάλλας είχε δηλώσει κάποτε: «Αν είχε σταθεί για μένα μια πραγματική μητέρα, θα την αγαπούσα…».

Ούτε ο πατέρας της, Γιώργος Καλογερόπουλος, ήταν καλύτερος, λέει η συγγραφέας: «Της έγραψε ένα γράμμα, προσποιούμενος ότι πέθαινε σε ένα νοσοκομείο απόρων, σε μια προσπάθεια να του, να της αποσπάσει χρήματα. Στην πραγματικότητα, είχε μια ελαφρά ασθένεια».

Η Κάλλας έγραψε: «Έχω βαρεθεί τον εγωισμό και την αδιαφορία των γονιών μου απέναντί ​​μου… Δεν θέλω άλλη σχέση. Ελπίζω οι εφημερίδες να μην τους ανακαλύψουν. Τότε θα μετανιώσω πραγματικά, που τους είχα γονείς».

Το υλικό της συγγραφέως ρίχνει επίσης φως στη μεγάλη σοπράνο αντίπαλό της Κάλλας, Ρενάτα Τεμπάλντι, την οποία η Diva είχε υποτιμήσει παρομοιάζοντας τις φωνές τους με τη σαμπάνια και την Coca-Cola, ενώ η Τεμπάλντι είχε κατηγόρησε την Κάλλας ότι δεν είχε συναίσθημα. Οι σχέσεις των δύο ήταν το θέμα κουτσομπολιού της δεκαετίας του 1950, στο χώρο της Όπερας, όμως δεν ήταν τίποτα περισσότερο από ένα δημιούργημα των ΜΜΕ. Η Κάλλας είχε παραδεχτεί αργότερα, ότι είχε συγκρίνει την αντίπαλο της με το κονιάκ και όχι την Coca-Cola, καταλήγοντας σε μια συνέντευξη ότι θα ήθελε να έχει τη φωνή της Τεμπάλντι και η Τεμπάλντι είχε περιγράψει τη φωνή της Κάλλας ως «η καλύτερη του κόσμου». Οι επιστολές που ήρθαν στην κατοχή της συγγραφέως αποκαλύπτουν ότι πραγματικά υπήρχε μίσος ανάμεσα στις δυο τραγουδίστριες.

Η Κάλλας πέθανε το 1977 σε ηλικία 53 ετών στο Παρίσι. Η κηδεία της έγινε στις 20 Σεπτεμβρίου στον Ελληνορθόδοξο Καθεδρικό του Αγίου Στεφάνου στο Παρίσι και, αφού το σώμα της αποτεφρώθηκε όπως επιθυμούσε, την άνοιξη του 1979 η τέφρα της σκορπίστηκε στο Αιγαίο Πέλαγος. Το αδημοσίευτο υλικό που χρησιμοποίησε η συγγραφέας της πρόσφατης βιογραφίας της, δίνει επίσης νέες πληροφορίες για τα προβλήματα υγείας της, τα οποία επηρέασαν τις παραστάσεις της στη δεκαετία του 1960 και αποκαλύπτουν την εξάρτησή της από τα φάρμακα και την απώλεια της φωνής της αρκετές φορές.

Η  συγγραφέας λέει: «Μίλησα με τον νευρολόγο που την είχε φροντίσει πριν από τον θάνατό της. Η Κάλλας υπέφερε από μία νευρομυϊκή ασθένεια, τα συμπτώματα της οποίας άρχισαν στη δεκαετία του ’50, αλλά οι γιατροί τότε πίστευαν πως είναι τρελή». Εξηγεί επίσης την απώλεια της φωνής της, η οποία στάθηκε τροχοπέδη στη σταδιοδρομία της.

«Ο θάνατος της Κάλλας ήταν μια θλιβερή ιστορία. Μόνη, πια, στο διαμέρισμά της στο Παρίσι, την φρόντιζαν η αδελφή της, Τζάκι και η φίλη της, Βάσω Δεβέτζη, που της έδιναν τα ηρεμιστικά χάπια της. Η ζωή της θύμιζε πραγματικά τις όπερες με το τραγικό τέλος που ερμήνευσε και από αυτές δοξάστηκε.

 Το βιβλίο τιτλοφορείται «Cast a Diva: Η κρυφή ζωή της Μαρίας Κάλλας»  και θα κυκλοφορήσει τον Ιούνιο. Ο τίτλος παίζει με τη θρυλική άρια «casta diva» από την όπερα «Νόρμα» του Μπελίνι.