Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024 -

Εγκαίνια της έκθεσης ζωγραφικής στο σπίτι της Αγίας Φιλοθέης στην Πλάκα...ΕΙΚΟΝΕΣ



Παρουσία πλήθους κόσμου πραγματοποιήθηκαν το απόγευμα της Τρίτης 5 Νοεμβρίου τα εγκαίνια της έκθεσης ζωγραφικής με τίτλο «Αθανασία» στο Αρχοντικό των Μπενιζέλων (Σπίτι της Αγίας Φιλοθέης) στην Πλάκα. Η έκθεση φιλοξενεί έργα της ζωγράφου Ειρήνης Φίλη και του Αρχιμανδρίτη πατέρα Θεοδοσίου Οικονομίδη και τελεί υπό την αιγίδα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, σε συνεργασία με τον Ιερό Ναό Γεννήσεως Χριστού στο Ψυρρή.

Οι επισκέπτες είναι σε θέση να θαυμάσουν 12 συνολικά ολόσωμες προσωπογραφίες Αυτοκρατόρων και Αυτοκρατορισσών του Βυζαντίου, ενώ παράλληλα θα έχουν την ευκαιρία να περιηγηθούν σε ένα από τα ιστορικότερα κτίσματα του κέντρου της Αθήνας, το Αρχοντικό Μπενιζέλου. Ο χώρος της έκθεσης καθαυτός αποτελεί ένα σπάνιο δείγμα αστικής αρχιτεκτονικής της προεπαναστατικής Αθήνας, ο οποίος, σε αρμονία με τα έργα, αναδεικνύει πλήρως το νόημα της αθανασίας και της αφθαρσίας στον άνθρωπο, που οι δύο καλλιτέχνες έχουν ως στόχο να αποδώσουν μέσω της έκθεσης.

Στιγμιότυπο από την έκθεση ζωγραφικής «Αθανασία». 

Ανάμεσα στα «γνώριμα πρόσωπα», όπως τα χαρακτήρισε η κα Φίλη, συναντάμε αυτά της Θεοδώρας Ιουστινιανού, της Ελένης της Κωνσταντινούπολης, της Αγίας Θεοδώρας, της Αννας Πορφυρογέννητης Κομνηνής, αλλά και των δύο Κωνσταντίνων, του Α’ και του Ι’Α του Παλαιολόγου.

«Θα δείτε πως όλες οι μορφές έχουν κλειστά, γκρίζα μάτια» εξηγεί στον «Ε.Κ.» ο π. Θεοδόσιος. «Με τον τρόπο αυτόν θέλουμε να αποτυπώσουμε την φθορά του σώματος και της ύλης, δύο πράγματα τα οποία φεύγουν από τον άνθρωπο και δίνουν την θέση τους στο έργο, το οποίο μένει για πάντα» συνεχίζει.

«Ο, τι δεν ξεχνιέται δεν πεθαίνει, αλλά πλάθει ζώσα πνοή ακόμη και στην όποια μορφή απώλειας, εξαφάνισης, διάλυσης, φυσικού θανάτου. Επειδή ακριβώς έτσι είναι η αθανασία, εμπεριέχει την έννοια της μνήμης», συμπληρώνει η κα Φίλη.

Πίνακας της Αυτοκράτειρας του Βυζαντίου Θεοφανούς.

«Από τα ιστορικά πρόσωπα που κάποτε ήρθαν στην σκηνή του Κόσμου για να διαδραματίσουν έναν ρόλο, θυμόμαστε όχι τις μορφές τους, που σαν χλωμά κεριά έλιωσαν με το πέρασμα του χρόνου, αλλά τις πράξεις τους. Πως έδρασαν, ποιους, πότε, πως επηρέασαν όταν στην επίγεια ζωή τους είχαν την δύναμη να το πράξουν. Οπως και ποια τα αποτελέσματα για τους πολλούς γύρω τους από τις αρνητικές ή θετικές δράσεις, πράξεις και κινήσεις που έκαναν κι άλλαξαν κατά κάποιο τρόπο τη ροή της ιστορίας» τονίζει η ζωγράφος.

Στην παρούσα έκθεση τα πρόσωπα είναι γνωστά, μιας και η ιστορία τα θυμάται μέσα από την πορεία τους και τα χνάρια που άφησαν ορατά για πάντα στις επερχόμενες γενιές. «Διαλέξαμε συμβολικά μερικά πράγματα από το περιβάλλον μέσα στο οποίο έζησαν αυτοί οι άνθρωποι, ανάλογα με την ροπή, την τάση τους και με το τι θέλαν να κάνουν στη ζωή τους» λέει η κα Φίλη για τα έργα.

Το Αρχοντικό των Μπενιζέλων (Σπίτι της Αγίας Φιλοθέης) στην Πλάκα.

«Βλέπουμε τον Αγιο Κωνσταντίνο και παρατηρούμε πως κρατάει τον Τίμιο Σταυρό και αμέσως μας έρχεται στο μυαλό η μητέρα του, Αγία Ελένη. Στα αριστερά του τοποθέτησα την Αγία Σοφία και ένα λάβαρο με το «Εν τούτω Νίκα». Ολο αυτό έγινε συνειρμικά», περιγράφει ο π. Θεοδόσιος τον πίνακα του Αγίου Κωνσταντίνου, που φιλοτέχνησε ο ίδιος.

«Η αθανασία πολύ απλά θα λέγαμε ότι είναι να υπάρχει κάποιος για πάντα» τονίζει ο Αρχιμανδρίτης και συνεχίζει, «Να μην έρθει αντιμέτωπος με τη φθορά και το θάνατο. Με αυτήν την προοπτική έπλασε ο Θεός τον άνθρωπο και αυτό είναι το τελικό συμπέρασμα της θεολογικής προσέγγισης της έκθεσης».

Ο π. Θεοδόσιος Οικονομίδης μπροστά από τον πίνακα του Κωνσταντίνου ΙΑ΄ Παλαιολόγου που φιλοτέχνησε ο ίδιος. Φωτογραφία: «Εθνικός Κήρυξ»/ Αναστάσιος Κουτσογιάννης

Ο π. Θεοδόσιος λειτουργεί τα τελευταία πέντε χρόνια στην Εκκλησία της Γέννησης του Χριστού στην οδό Χριστοκοπίδου 2 στου Ψυρρή, δίπλα στην εβραϊκή συνοικία. Το οικόπεδο όπου χτίστηκε η εκκλησία ήταν μία δωρεά της οικογένειας Κοπίδη, εξού και το όνομα της οδού (Χριστός του Κοπίδη = Χριστοκοπίδης). Ο ναός θεωρείται από τους πιο παλιούς της χώρας και σύμφωνα με τον π. Θεοδόσιο αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα στατικότητας. «Το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος(ΙΣΝ) είναι αρωγός στην προσπάθειά που κάνουμε για την συντήρηση του Ναού μιας και χρηματοδοτεί τις όλες μελέτες έτσι ώστε να ενταχθούμε στα προγράμματα ΕΣΠΑ», καταλήγει.

Η έκθεση, η οποία πραγματοποιήθηκε ακριβώς ένα χρόνο πριν στην Κωνσταντινούπολη, σε μία Κινστέρνα του 6ου αιώνα, θα διαρκέσει από τις 5 έως τις 14 Νοεμβρίου και θα είναι ανοιχτή τις μέρες Τρίτη-Πέμπτη από τις 10:00 έως τις 13:00 και την Κυριακή από τις 11:00 έως τις 16:00.

 

Η κα Φίλη και ο π. Θεοδόσιος απευθύνουν χαιρετισμό στα εγκαίνια της έκθεσης. 

Η ζωγράφος Ειρήνη Φίλη κατά τον χαιρετισμό της στα εγκαίνια της έκθεσης έκθεσης «Αθανασία» στο σπίτι της Αγίας Φιλοθέης.

Το Αρχοντικό των Μπενιζέλων (Σπίτι της Αγίας Φιλοθέης) στην Πλάκα.

Το Αρχοντικό των Μπενιζέλων (Σπίτι της Αγίας Φιλοθέης) στην Πλάκα.

Στιγμιότυπο από την έκθεση ζωγραφικής «Αθανασία».

Το Αρχοντικό των Μπενιζέλων (Σπίτι της Αγίας Φιλοθέης) στην Πλάκα.

Πίνακες του Μεγάλου Κωνσταντίνου και της Ελένης της Κωνσταντινούπολης.

Στιγμιότυπο από την έκθεση ζωγραφικής «Αθανασία».

Στιγμιότυπο από την έκθεση ζωγραφικής «Αθανασία». Φωτογραφία: «Εθνικός Κήρυξ»/ Αναστάσιος Κουτσογιάννης