Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024 -

Δημοπρασία: Η αποκάλυψη της Ντόνα Μάαρ



Ακόμα ένα βήμα που θα αποκαταστήσει την Ντόρα Μάαρ στη θέση που της αρμόζει ως καλλιτέχνιδας και θα εξισορροπήσει την εικόνα με την οποία έχει ως τώρα καταγραφεί στη συνείδηση των περισσοτέρων – εκείνη της μούσας και ερωμένης του Πάμπλο Πικάσο – αποτελεί η δημοπρασία ενός συνόλου 750 άγνωστων φωτογραφιών της. Το ραντεβού με τους φιλότεχνους και τους συλλέκτες έχει οριστεί για τις 27 και 28 Ιουνίου από τον οίκο Artcurial στο Παρίσι και ο τζίρος εκτιμάται περί τις 800.000 ευρώ.

Τα ασπρόμαυρα καρέ της γαλλίδας φωτογράφου τραβήχτηκαν κυρίως κατά την περίοδο που ζούσε στο πλευρό του σπουδαιότερου ζωγράφου του 20ού αι. (1935-1943) και τα θέματα παρουσιάζουν μεγάλο εύρος: από ανώνυμους περαστικούς που απαθανατίστηκαν στους δρόμους του Παρισιού μέχρι καλλιτέχνες που κινούνταν στους ίδιους κύκλους με το διάσημο ζευγάρι.

Ανάμεσά τους βρίσκονται και δύο πορτρέτα του Πικάσο σε εξωτερικό χώρο, τραβηγμένα το 1936 και το 1937 αντίστοιχα. Σε κάποια άλλα ασπρόμαυρα απεικονίζονται η σύζυγος του Πολ Ελιάρ, Νους, τόπλες σε μια παραλία στην Αντίμπ, και σκηνές από τη ζωή του δρόμου στο Παρίσι και το Λονδίνο.

Στην Εθνική Πινακοθήκη

Η Ντόρα Μάαρ – γνωστή στο ελληνικό κοινό και μέσω του πορτρέτου της, το οποίο ο Πικάσο είχε δωρίσει στην Ελλάδα και το οποίο εντοπίστηκε πέρυσι μετά την κλοπή του το 2012 από τις αίθουσες της Εθνικής Πινακοθήκης – ασχολήθηκε με τη φωτογραφία μόδας, με διαφημιστικές καμπάνιες, ενώ στο πορτφόλιο της επίσης εντάσσονται πορτρέτα, σκηνές δρόμου και σουρεαλιστικά φωτομοντάζ. Στις κορυφαίες στιγμές της φωτογραφικής της διαδρομής, ωστόσο, εντάσσεται η καταγραφή της δημιουργίας του διασημότερου ίσως έργου του Πάμπλο Πικάσο, της «Γκερνίκα».

Το υλικό που πρόκειται να δημοπρατηθεί – δηλαδή τα αρνητικά και το συνοδευτικό πληροφοριακό υλικό – έως τα τέλη της δεκαετίας του 1990 βρισκόταν σε ένα κουτί μαζί με προσωπικά αντικείμενα της δημιουργού, στα χέρια των κληρονόμων της, οι οποίοι είναι Γάλλοι και Κροάτες.

«Κανένας δεν τους έδωσε σημασία και παρέμεναν αποθηκευμένα χωρίς να έχει γνωστή η ύπαρξή τους μέχρι πρόσφατα» δηλώνουν εκπρόσωποι του οίκου δημοπρασιών και εκτιμούν πως το γεγονός ότι έτυχαν της προσοχής των κληρονόμων οφείλεται στις πρόσφατες εκθέσεις και τις αναδρομικές παρουσιάσεις του έργου της, όπως εκείνη που πραγματοποιήθηκε το 2019 στο Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι και η οποία εν συνεχεία ταξίδεψε στην Τέιτ Μόντερν του Λονδίνου και στο Κέντρο Γκέτι του Λος Αντζελες, ρίχνοντας φως σε αθέατες πτυχές του έργου της.

Οι τιμές για το κάθε καρέ εκτιμάται πως θα κυμανθούν μεταξύ 1.500 και 3.500 ευρώ.

Οι εκπλήξεις των Ακριθάκη, Σακαγιάν

Με θετικό πρόσημο ολοκληρώθηκε η εαρινή μαραθώνια σε διάρκεια δημοπρασία του οίκου Βέργος, με την οποία ξεκίνησε ο μήνας. Ο τζίρος κινήθηκε, σύμφωνα με τους διοργανωτές, στα επίπεδα του Δεκεμβρίου, κοντά στον επιθυμητό στόχο των 2 εκατ. ευρώ, χωρίς ωστόσο να σημειωθεί κάποιο ρεκόρ και με το 75% των διατιθέμενων έργων να αλλάζουν χέρια. Στις «εκπλήξεις» συγκαταλέγονται ο πίνακας του Αλέξη Ακριθάκη «Ζούλα σε μια βάρκα μπήκα…» (φωτογραφία) του οποίου η τιμή εκτοξεύτηκε από τις 8.000 ευρώ της εκτίμησης στις 45.000 ευρώ, το έργο του Εδουάρδου Σακαγιάν «Η λαιμαργία μου σαν αμφιβολία για το πρόσωπο της μητέρας μου» το οποίο από 7.000 ευρώ πωλήθηκε στις 20.500 ευρώ και του Κωνσταντίνου Βολανάκη το «Νυχτερινό Ψάρεμα» που αγοράστηκε προς 46.500 ευρώ, ενώ η εκτίμηση ήταν 25.000 ευρώ. Να σημειώσουμε ότι χωρίς αγοραστή έμειναν τα σμαραγδένια σκουλαρίκια που ανήκαν στη Ζωή Λάσκαρη.

Ηχηρή… μεταγραφή για το Παρίσι

Μία ακόμη κίνηση που ενισχύει τη θέση του Παρισιού στην ευρωπαϊκή αγορά της τέχνης και αποτελεί συνέπεια του Brexit και της αποκαθήλωσης του Λονδίνου, που ως τώρα λειτουργούσε ως το αντίπαλον δέος της Νέας Υόρκης, στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, αποτελεί η απόφαση της γκαλερί Hauser & Wirth να αποκτήσει έναν εκθεσιακό χώρο στην πόλη του φωτός. Η εκ των κορυφαίων αιθουσών σύγχρονης τέχνης σε παγκόσμιο επίπεδο διαθέτει ήδη 14 παραρτήματα στην Ελβετία, τη Βρετανία, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ισπανία, το Μονακό και το Χονγκ Κονγκ. Το νέο της απόκτημα βρίσκεται στο 8ο διαμέρισμα του Παρισιού, σε ένα κτίριο που λειτουργούσε τον 19ο αιώνα ως ξενοδοχείο και έχει επιφάνεια 2.600 τ.μ. σε τέσσερις ορόφους. Η κίνηση αυτή της γκαλερί δεν μπορεί να θεωρηθεί αποκομμένη από τις αντίστοιχες των ανταγωνιστών της David Zwirner και Gagosian, που επίσης άνοιξαν χώρους στο Παρίσι το 2019 και το 2021 αντιστοίχως, όπως και από το γεγονός ότι μετά την «εισβολή» των διοργανωτών της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής φουάρ στο Παρίσι, της Art Basel, η τράπουλα αναμένεται να ξαναμοιραστεί μετατρέποντας τη γαλλική πρωτεύουσα σε κεντρικό παίκτη της αγοράς τέχνης.