Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024 -

Δημήτρης Μυράτ: "Παραιτήθηκα από το Εθνικό Θέατρο όταν βγήκα ραντεβού με μαθήτρια μου"



Μια συνέντευξη του σπουδαίου Δημήτρη Μυράτ στον Βασίλη Τσιβιλίκα το 1986 στην εκπομπή "Καλλιτεχνικό Καφενείο" έχει γίνει viral τις τελευταίες ώρες, με αφορμή τις καταγγελίες ηθοποιών για περιστατικά σεξουλαικής παρενόχλησης στο θέατρο.Ο Δημήτρης Μυράτ τότε είχε πει ότι παραιτήθηκε από το Εθνική Θέατρο επειδή ερωτεύτηκε τη Βούλα Ζουμπουλάκη, μαθήτρια του - με την οποία και έζησε για 40 χρόνια- και της ζήτησε να βγουν ραντεβού.

 "Ήταν μαθήτριά μου και εγώ ήμουν καθηγητής του Εθνικού Θεάτρου, πολλά χρόνια πριν. Όταν λοιπόν βγήκαμε το πρώτο μας ραντεβού στον κινηματογράφο "Παλλάς" θυμάμαι, την άλλη μέρα παραιτήθηκα από τη σχολή του Εθνικού Θεάτρου για να μη δώσω την εντύπωση ότι εκμεταλλεύομαι τη θέση μου ως καθηγητής και έχω σχέση με μαθήτριες", είχε δηλώσει ο Δημήτρης Μυράτ.

Στο συγκεκριμένο επεισόδιο της εκπομπής "Το Καλλιτεχνικό Καφενείο"ο Μυράτ μαζί με τη Βούλα Ζουμπουλάκη περιγράφουν τη γνωριμία τους όταν ο Μυράτ ήταν καθηγητής της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου.

 Ο Δημήτρης Μυράτ, γόνος θεατρικής οικογένειας, γιος του Μήτσου Μυράτ και της Χρυσούλας Κοτοπούλη (αδελφής της Μαρίκας) υπήρξε ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής, θιασάρχης, θεωρητικός και δάσκαλος. Αφηγείται το ξεκίνημά του στο θέατρο μνημονεύοντας με έμφαση την παράσταση "Συρανό ντε Μπερζεράκ" στο Εθνικό Θέατρο και τον δάσκαλό του Δημήτρη Ροντήρη. Αρχές δεκαετίας ’50 αναλαμβάνει καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Κοτοπούλη ενώ από το 1956 και μετά ιδρύει προσωπικό θίασο στο θέατρο "Διάνα", κάνοντας ειδική αναφορά στο έργο που παρουσίασε εκεί "Το Κράτος του Θεού", του Φριτς Χοφ Βέλντερ το οποίο σημείωσε μεγάλη επιτυχία.

Παράλληλα η Βούλα Ζουμπουλάκη αφηγείται τη δική της πορεία στο θέατρο, το 1961 τιμήθηκε με το Α΄ Έπαθλο Μαρίκας Κοτοπούλη (καλύτερης ηθοποιού). Αναφέρονται επίσης στις συνεργασίες τους στον κινηματογράφο και στις ταινίες στις οποίες πρωταγωνίστησαν. Στη διάρκεια της κουβέντας θυμούνται σημαντικές θεατρικές στιγμές όπως το ανέβασμα της Ορέστειας στο Κάιρο σε σκηνοθεσία Μουζενίδη (1951)και παραστάσεις έργων για τις οποίες έλαβαν τιμητικές διακρίσεις όπως, το "Απόψε Αυτοσχεδιάζουμε" (1961).

Όπως είναι εμφανές, η συγκεκριμένη συνέντευξη βρίσκεται στο επίκεντρο λόγω των όσων συμβαίνουν στον χώρο του θεάτρου το τελευταίο διάστημα και φυσικά για να καταδείξει τη διαφορά συμπεριφορών.

 Κορυφαίος ηθοποιός και διανοούμενος, o Μυράτ δίδαξε με τη ζωή και την τέχνη του ήθος και σοβαρότητα. Πνευματικός άνθρωπος, με βαθιά γνώση της κλασσικής παιδείας, ο Μυράτ άφησε κι ένα πλούσιο συγγραφικό έργο. Πέθανε στις 10 Ιανουαρίου 1991.