Τετάρτη 24 Απριλίου 2024 -

Υπερψηφίστηκε η Σύμβαση με την Cosco



Η συνεδρίαση στη Βουλή για την υπόθεση Cosco ολοκληρώθηκε, λίγο, μετά τις 11 το βράδυ με την επικύρωση της σύμβασης από 223 βουλευτές.

Οι αλλαγές αφορούν τα άρθρα 5,6,9 και 12 του κυρωτικού νόμου, αλλά και τα 14,15 και 19 του συνολικού νομοσχεδίου.

Πόλεμος όμως επικρατεί και μάλιστα σφοδρότατος μεταξύ του υπουργείου Ναυτιλίας και της γενικής γραμματείας της κυβέρνησης, αναφορικά με την ευθύνη της «λαθροχειρίας» που προκάλεσε την ξαφνική εμπλοκή, με το Μέγαρο Μαξίμου να τηρεί ίσες αποστάσεις και να επιρρίπτει ευθύνες και στις δύο πλευρές.

Ωστόσο, αξιωματούχοι της κυβέρνησης σημείωναν με νόημα ότι οι αλλαγές φέρουν την υπογραφή και των δύο προσώπων.

Ο κ. Δρίτσας επανήλθε στη δευτερολογία του και προκειμένου να διασκεδάσει τις εντυπώσεις για τον «εμφύλιο» που έχει ξεσπάσει, είπε: «Αναλαμβάνω όλη την ευθύνη γι' αυτό, αλλά ήταν και μια πρωτοβουλία της γενικής γραμματείας της κυβερνήσεως, στο πλαίσιο όλα τα σχέδια νόμου να τα ελέγχει και να παρεμβαίνει στο πλαίσιο της καλής νομοθέτησης».

Υποστήριξε, δε, ότι ο ίδιος ουδέποτε «κάρφωσε» τον γενικό γραμματέα της κυβέρνησης και πως όλα οφείλονται στα μίντια. «Να αντισταθεί η αίθουσα σε αυτή την αθλιότητα. Μην ανέχεστε αυτή την αγυρτεία, απ' όπου κι αν εκδηλώνεται» είπε χαρακτηριστικά.

Εκτός αυτών, ο υπουργός συνέχισε για δεύτερη ημέρα τη δημόσια προσωπική του απολογία για τη σύμβαση παραχώρησης, με την οποία, όπως είπε, η κυβέρνηση δεν συμφωνούσε, αλλά «υπαναχώρησε σχεδόν καταναγκαστικά».

«Είχαμε πει εξ αρχής ότι δεν ήμασταν υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων στο λιμάνι του Πειραιά. Αυτό το όραμα η κυβέρνησή μας δεν μπόρεσε να το υλοποιήσει εξαιτίας των εξελίξεων. Εξαιτίας ενός συμβιβασμού που είχε και επώδυνες λύσεις, αλλά και επιλογές όπως αυτή, που δεν ήταν συμβατές με τις προγραμματικές μας διακηρύξεις. Δεν είναι υπαναχώρηση, αλλά αλλαγή πλεύσης σε επιλογή σχεδόν καταναγκαστική» είπε χαρακτηριστικά, για να προσθέσει ωστόσο σε άλλο σημείο ότι είναι «άβολες οι καρέκλες της εξουσίας για εμάς. Ο λαός μας έδωσε την εντολή να παραμείνουμε».

 

«Σεβόμαστε τον παραχωρησιούχο και τη φίλη Κίνα»

«Γεννήθηκε ένα μείζον ζήτημα κυριολεκτικά εκ του μη όντος» υποστήριξε ο κ. Δρίτσας από το βήμα της Βουλής και, απευθυνόμενος στους βουλευτές της αντιπολίτευσης, ζήτησε να εξετάσουν πιο προσεκτικά τα κείμενα. 

«Φυσικά σεβόμαστε και τον παραχωρησιούχο, σεβόμαστε και τη φίλη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας και δεν έχουμε καμιά αντίρρηση να εξαντλήσουμε όλη την καλή πίστη για να μην υπάρχει η παραμικρή υποψία ότι η κυβέρνησή μας δεν είναι συνεπής προς τις υποχρεώσεις που αναλαμβάνει διεθνώς» τόνισε.

«Προσπαθήσαμε να βρούμε λύσεις για την υπέρβαση κάθε επιφύλαξης» είπε ο κ. Δρίτσας, εξηγώντας τι μεσολάβησε την ώρα που η συνεδρίαση είχε διακοπεί.

«Εμείς εξαντλήσαμε την προσπάθεια» τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας.

Κατά την άποψη που εξέφρασε ο Θοδωρής Δίτσας, για το θέμα της Cosco «δεν υπήρχε κανένας λόγος να δημιουργηθεί όλη αυτή η αντίδραση και όλη αυτή η αναταραχή».

«Οι δικες μας παρεμβάσεις συνέτειναν στην καλή νομοθέτηση που εξυπηρετούν όλους, αλλιώς στο μέλλον μπορούν να δημιουργηθούν περισσότερες τριβές» υποστήριξε και εις ό,τι αφορά τις βελτιώσεις που παρουσίασε στη Βουλή» είπε ο κ. Δρίτσας: «Οι νομοτεχνικές βελτιώσεις μπορούν πραγματικά να βελτιωθούν, να δοκιμαστούν και στην πράξη και να αξιολογηθούν».

Μετά την κριτική που δέχθηκε η κυβέρνηση για τους χειρισμούς της, το Μέγαρο Μαξίμου εξέδωσε ανακοίνωση. «Όπως ξεκαθάρισε και ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας, ο θόρυβος που έχει ξεσηκωθεί γύρω από το θέμα της κύρωσης της σύμβασης με τη COCSO, είναι επί ουσιαστικά ανύπαρκτου ζητήματος» ανέφερε σε γραπτή της δήλωση για το θέμα της κύρωσης της σύμβασης με την Cosco η κυβερνητική εκπρόσωπος Ολγα Γεροβασίλη.

«Η κυβέρνηση, σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, προχώρησε ως όφειλε στις απαιτούμενες βελτιώσεις, προκειμένου να είναι νομοτεχνικά άρτιες οι διατυπώσεις του κυρωτικού νόμου» πρόσθεσε στη δήλωσή της.

Και κατέληξε: «Οι υπερβολικές αντιδράσεις καθώς και η απόπειρα πολιτικής εκμετάλλευσης του ζητήματος, την παραμονή του ταξιδιού του Πρωθυπουργού στην Κίνα, δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα παιχνίδι εντυπώσεων. Το θέμα έχει ήδη διευκρινιστεί πλήρως και η σύμβαση θα κυρωθεί κανονικά».

Και συνεχίζει ο Κος Δρίτσας...


Ο υπουργός Ναυτιλίας, επιχειρώντας να απαντήσει στον αρχηγό της ΝΔ, Κυριάκο Μητσοτάκη, που είπε ότι η κυβέρνηση πλήττει βάναυσα την αξιοπιστία της χώρας, υποστήριξε: «Η αξιοπιστία υπηρετείται με τον καλύτερο τρόπο από αυτή την κυβέρνηση και θα το δείτε, γιατι οι σχεδιασμοί μας είναι σχεδιασμοί προοπτικής και όχι σχεδιασμοί κατανάλωσης».

Κατά τα άλλα, ο υπουργός προχώρησε σε μια ακόμα απολογητική τοποθέτηση προκειμένου να εξηγήσει την προσωπική του μεταστροφή στο θέμα της πώλησης του λιμανιού του Πειραιά.

'Όταν κανείς υπερασπίζεται κάτι και μετά βρίσκεται σε άλλη θέση έχει ευθύνη να το εξηγεί. Έχω προσπαθήσει πολλές φορές να το εξηγήσω", είπε ο κ. Δρίτσας.

Για να προσθέσει: «Περνάμε περιόδους συγκλονιστικών αντιφάσεων και αντιθέσεων και πρέπει να μείνουμε πιστοί ότι αξίζει τον κόπο να παλεύουμε, ακόμα και όταν οι συνθήκες είναι αντίξοες και η πραγματικότητα δεν είναι αυτή που θα θέλαμε».

«Αναμετριόμαστε με τους εαυτούς μας καθημερινά. Το όραμα που διεκδικήσαμε δεν μπόρεσε να κατισχύσει και υποχώρησε με έντιμο τρόπο. Απευθυνθήκαμε στο λαό και μας έδωσε το δικαίωμα να συνεχίσουμε τη μάχη» είπε σε άλλο σημείο, για να υποστηρίξει ότι η κυβέρνηση έδωσε την μάχη για την βελτίωση της σύμβασης παραχώρησης, αλλά απέναντι της είχε  «κέντρα εξουσίας εσωτερικά και εξωτερικά» και «τον Τύπο που αντιμετώπιζε τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης ως απειλή για την επένδυση».

Πρωτύτερα...

«Ώδινεν όρος και έτεκεν μυν» είπε από την πλευρά του ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Ηλίας Καματερός, κατηγορώντας τα κόμματα που «έκαναν τέτοιο θόρυβο» και μίλησαν για «αλλαγή της συμφωνίας», ότι εκείνα δημιουργούν πρόβλημα στη χώρα, ενώ «η επιστολή αυτή δεν είχε καμία βάση, αφού τα πάντα περιήχοντο σε παράρτημα της σύμβασης». «Σε μία περίοδο που προσπαθούμε να δημιουργήσουμε κλίμα ασφάλειας για τις επενδύσεις, και παραμονές της επίσκεψης του πρωθυπουργού στην Κίνα, μιλάνε για αναξιοπιστία του Δημοσίου» είπε. Καταφέρθηκε δε, ειδικώς εναντίον της ΝΔ, για να πει πως το μόνο που την απασχολεί είναι το πώς θα ξανάρθει στην εξουσία κι όχι αν με την στάση της κάνει κακό στην Ελλάδα.

Με σφοδρότητα «αντεπιτέθηκε» η εισηγήτρια της ΝΔ, Όλγα Κεφαλογιάννη, η οποία είπε πως έφτασε σε τέτοιο σημείο η αναξιοπιστία της κυβέρνησης, ώστε να θέσει σε κίνδυνο μία από τις μεγαλύτερες επενδυτικές συμφωνίες. «Κι αυτά δεν τα λέμε εμείς, τα λένε οι Κινέζοι. Παραπλανήσατε τους βουλευτές και αλλάξατε τα συμφωνηθέντα με τους αντισυμβαλλόμενους. Πρόκειται για κάτι πρωτοφανές» είπε η κ. Κεφαλογιάννη. Διερωτήθηκε δε «πώς θα κοιτάξουν τους επενδυτές στα μάτια και τι θα τους πουν, αν κατάλαβαν τι πλήγμα επέφεραν στη χώρα, τι εικόνα αναξιοπιστίας δημιούργησαν στον κόσμο και ποιος επενδυτής θα αναλάβει το ρίσκο ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ».

Απευθυνόμενη προς τον κ. Δρίτσα, είπε: «Μιλάτε για καλή νομοθέτηση. Εσείς, που φέρνετε νύχτα τα νομοσχέδια και τις τροπολογίες και τα περνάτε ως κατεπείγοντα; Και ρωτάτε εμάς με ποιους είμαστε; Εμείς είμαστε με την Ελλάδα. Την Ελλάδα της αξιοπιστίας που τιμά την υπογραφή της».

«Μην κλαίτε κι εσείς κ. Δρίτσα. Ο κ. Σπίρτζης κλαίει καλύτερα από σας. Βρείτε άλλο ρόλο» είπε προς τον υπουργό Ναυτιλίας, ο πρώην υπουργός της ΝΔ, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, τονίζοντας πως «έφτανε μια και μόνο επιστολή της Cosco για να καταρρεύσει το θέατρο της δήθεν περήφανης διαπραγμάτευσης».

«Αισθάνομαι δικαιωμένος, γιατί σήμερα αυτό που πριν πολλά χρόνια κόντρα σε όλους ξεκίνησαν ο Κ. Καραμανλής και μετά ο Α. Σαμαράς, γίνεται πράξη με ψήφους της Αριστεράς», υπογράμμισε ο βουλευτής της ΝΔ.

«Εσείς νομίζετε ότι όταν σας κράζουν, σας θαυμάζουν», είπε προς την πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ, ο εισηγητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος, προσθέτοντας πως το χειρότερο που κάνουν οι κυβερνητικοί είναι ότι λένε στον κόσμο ότι δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς και «άρα ψηφίζουν ότι τους δίνουν». «Αν νομίζετε ότι τα συμφώνησαν οι άλλοι κι εσείς απλώς μένετε στην εξουσία, να παραιτηθείτε. Να έρθει η ΝΔ. Εσείς δέχεστε να είστε δεξιοί και κάνετε δεξιά πολιτική», ανέφερε. Κατηγόρησε επίσης την κυβέρνηση ότι όχι απλώς δεν διαπραγματεύτηκε για την συμφωνία της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, αλλά παραχώρησε ακόμη περισσότερα.

«Συνεχίζετε από εκεί που τα άφησαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις και τα συνεχίζετε αγριότερα - κι η ενοχή σας φαίνεται από την διαδικασία του κατεπείγοντος, που επιλέξατε» κατηγόρησε την κυβέρνηση η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου. «Η κυβέρνησή σας εξυπηρετεί τα συμφέροντα των μονοπωλίων. Εξάλλου ο πρόεδρος του ΤΑΥΠΕΔ είπε ότι μέσα από τη σύμβαση δεν μπορούσαν να λυθούν να εργασιακά» συμπλήρωσε η βουλευτής. Πρόσθεσε επίσης, ότι «η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών είναι πολιτική της ΕΕ», όμως οι εργαζόμενοι δουλεύουν σε συνθήκες γαλέρας και θα συνεχίσουν να δουλεύουν, αφού πάντα σε κάθε ιδιωτικοποίηση βαρίδια θεωρούνται οι εργαζόμενοι και οι μονοπωλιακοί όμιλοι θα εξασφαλίζουν όλο και περισσότερα. «Αυτό το σύστημα δεν αλλάζει ανατρέπεται. Η ουσία είναι ότι ι ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ εντάσσεται στους στρατηγικούς σχεδιασμούς των μονοπωλίων» σημείωσε.

Την λύπη του για «την ευκολία αφύπνισης της ρητορικής του διχασμού», εξέφρασε ο Σπύρος Δανέλλης από το Ποτάμι, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι ανέπτυξε το επιχείρημα «ή μαζί μας ή με τον εχθρό». Όπως είπε, τα λιμάνια είναι εθνικής σημασίας και αποτελούν βασικά εργαλεία παραγωγής πλούτου, και η αξιοποίηση τους είναι εκ των ουκ άνευ. «Δεν μπορούν να δώσουν λύσεις οι κορώνες» σχολίασε.

Κατά τον βουλευτή του Ποταμιού, «η χώρα πρέπει να ξεφύγει από τον αέναο κύκλο της επόμενης δόσης. Η δαμόκλειος σπάθη της χρεοκοπίας που κρέμεται πάνω από την χώρα και δημιουργεί ένα ιδιαίτερα εχθρικό περιβάλλον. Χρειαζόμαστε μια εκτεταμένη αλλαγή των εκφράσεων. Ο δημόσιος πολιτικός λόγος υπήρξε βαθειά αντιφατικός. Δεν πρέπει να ξεχνάμε, δεν έχει και νόημα να συνεχίζουμε σε αυτόν τον δρόμο» ανέφερε. Υποστήριξε τέλος, ότι η ρύθμιση για τις μετατάξεις στο Δημόσιο αποτελεί ένα είδος μπούσουλα για τις επόμενες υπό αποκρατικοποίηση επιχειρήσεις.

Νωρίτερα, ο υπουργός Ναττιλίας, Θοδωρής Δρίτσας, επιχείρησε να δώσει διευκρινίσεις για τις αλλαγές που έγιναν στη σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού του Πειραιά στην Cosco, υποστηρίζοντας, ουσιαστικά, ότι τις αλλαγές για τις οποίες διαμαρτύρεται η Cosco δεν τις έκανε ο ίδιος, δηλαδή το υπουργείο Ναυτιλίας, αλλά η Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης.

«Η κυβέρνηση δεν αιφνιδιάζει κανέναν», τόνισε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Ναυτιλίας, προσθέτοντας ότι το σχέδιο νόμου, το οποίο κατετέθη περιελάμβανε τη συμφωνία που είχε γίνει μεταξύ Cosco και ΤΑΙΠΕΔ.

Σύμφωνα με τον κ. Δρίτσα, οι αλλαγές που έγιναν από τη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης, κάτι που αποτελεί συνήθη διαδικασία σε όλα τα νομοσχέδια, δεν έχουν καμία σχέση με παραβίαση συμφωνηθέντων και ανατροπή δεδομένων. Έγιναν με κριτήριο όχι πολιτικό, αλλά της καλής νομοθέτησης επ' ωφελεία όχι μόνο του Δημοσίου αλλά και της εταιρείας.

«Να σταματήσετε αυτήν τη σπέκουλα, γιατί έχετε τη δυνατότητα να διαπιστώσετε αν η κυβέρνηση τηρεί η όχι τα συμφωνηθέντα. Με ποια πλευρά είστε; Με την πλευρά της ορθής νομοθέτησης ή με μία άλλη πλευρά που είναι σεβαστή, αλλά δεν είναι υπέρτερη του Κοινοβουλίου;», αναρωτήθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας, απευθυνόμενος στην αντιπολίτευση και συμπλήρωσε: «Σταθερή κατεύθυνση της κυβέρνησης είναι η ανάπτυξη σε όλα τα επίπεδα των σχέσεων με τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας. Προς την κατεύθυνση αυτή κινείται και το ταξίδι του πρωθυπουργού και μην καλείτε την κυβέρνηση να "αποδείξει ότι δεν είναι ελέφαντας"».