Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024 -

Με πλειοψηφία 20 υπέρ και 5 κατά η απόφαση για τα Θρησκευτικά



Από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣΤΕ) έγινε γνωστό ότι στη χθεσινή υπ΄αριθμ. 660/2018 απόφαση της Ολομέλειας του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου (πρόεδρος Νικόλαος Σακελλαρίου και εισηγητής ο σύμβουλος Επικρατείας Ευθύμιος Αντωνόπουλος) για το μάθημα των Θρησκευτικών εκφράστηκε μειοψηφία 5 μελών του δικαστηρίου.

Δηλαδή η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ ελήφθη κατά πλειοψηφία 20 υπέρ και 5 κατά.

Ειδικότερα, η πλειοψηφία των 20 δικαστών έκρινε ότι η απόφαση του τέως υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη -με την οποία επήλθε ριζική αλλαγή στον χαρακτήρα και τον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών στις τάξεις Γ΄έως ΣΤ΄ του δημοτικού και στο γυμνάσιο- είναι αντίθετη σε συνταγματικές διατάξεις, αλλά και αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ).

Αντίθετα, η μειοψηφία τάχθηκε υπέρ της συνταγματικότητας της απόφασης του Ν. Φίλη. Οι 5 δικαστές που μειοψήφησαν είναι η αντιπρόεδρος, Σπυριδούλα Χρυσικοπούλου και οι σύμβουλοι Επικρατείας Ιωάννης Μαντζουράνης, Θεόδωρος Αραβάνης, Μιχάλης Πικραμένος και Αναστασία-Μαρία Παπαδημητρίου.

Η εν λόγω απόφαση της Ολομέλειας δεν έχει ακόμα καθαρογράφει, όμως όπως έγινε γνωστό, η μειοψηφία των 5 μελών της Ολομέλειας του ΣτΕ, αφού τάσσεται υπέρ της συνταγματικότητας, επισημαίνει ότι «το Σύνταγμα και οι διεθνείς συμβάσεις ουδόλως υποχρεώνουν τον νομοθέτη να προσδώσει στο μάθημα των Θρησκευτικών ομολογιακό ή κατηχητικό χαρακτήρα», γιατί αυτό θα ισοδυναμούσε όχι με «ανάπτυξη» θρησκευτικής συνείδησης, αλλά με «επιβολή» θρησκευτικής συνείδησης συγκεκριμένου περιεχομένου.

Αυτό όμως, σύμφωνα με τους 5 δικαστές, αντίκειται στις αρχές της θρησκευτικής ουδετερότητας και της πολυφωνίας που διέπουν την παροχή της εκπαίδευσης από το κράτος και θέτει σε κίνδυνο το δικαίωμα του μαθητή να επιλέξει και να διαμορφώσει κριτικά ουσιώδες στοιχείο της προσωπικότητάς του και της αντίληψής του για τον κόσμο και τον άνθρωπο.

Επίσης, η μειοψηφία αναφέρει ότι η απόφαση του Νίκου Φίλη «υπηρετεί τους σκοπούς της παροχής από το κράτος θρησκευτικής εκπαίδευσης πολυφωνικής και αξιολογικά ουδέτερης, παρουσιάζει επαρκώς τη διδασκαλία της Ορθοδοξίας, όπως προβλέπει το Σύνταγμα και οι διατάξεις των διεθνών συμβάσεων».