Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024 -

Οδοιπορικό του BriefingNews στην Τουρκία της κρίσης: Στη δίνη της απόλυτης διάλυσης οικονομικά και ψυχολογικά (Φωτό)



Η απόφαση για το ταξίδι στην Τουρκία, πάρθηκε με γνώμονα την οικονομική κατάσταση της χώρας. Η κρίση στην τουρκική οικονομία έχει λάβει διαστάσεις χιονοστοιβάδας τους τελευταίους μήνες και για κάποιον που θέλει να περάσει μερικές ημέρες ξέγνοιαστα και οικονομικά, κάνοντας βεβαίως και το απαραίτητο ρεπορτάζ, αυτή η συγκυρία ήταν το κάτι άλλο.

Αποστολή BriefingNews Σταύρος Ζαγκανάς

Ωστόσο, τα πράγματα δεν είναι και τόσο ρόδινα, κυρίως από πλευράς του ψυχολογικού τομέα. Οταν βλέπεις ανθρώπους στα όρια της εξαθλίωσης, γιατί για τέτοιες καταστάσεις μιλάμε, τότε δεν μπορείς να είσαι χαρούμενος και ευτυχισμένος. Εστω και αν αυτοί οι άνθρωποι είναι οι λεγόμενοι "εχθροί" μας, οι Τούρκοι...

Η οικονομία στη χώρα βαδίζει από το κακό στο χειρότερο με τη λίρα να καταγράφει ιστορικά χαμηλά έναντι του δολαρίου και του ευρώ. Από την αρχή του χρόνου το νόμισμα έχει χάσει το 35% της αξίας του, μία μείωση που συνιστά ολοκληρωτική καταστροφή τόσο για τα νοικοκυριά όσο και τους επαγγελματίες. Οχι βέβαια για τους τουρίστες, όπως εμείς, που με ευρώ στην τσέπη αισθανόμασταν κάπως σαν τον... Ωνάση!

Η μεγαλύτερη μείωση της αξίας της λίρας από την οικονομική κρίση του 2001, μας έδινε το δικαίωμα να κάνουμε ότι μας ερχόταν στο μυαλό χωρίς να σκεφτόμαστε το κόστος. Και πως να το σκεφτείς; Μία τουρκική λίρα πλέον ισοδυναμεί περίπου με 0,17 ευρώ!

Και αν οι Τούρκοι επαγγελματίες αποφάσισαν μπροστά στην ολοκληρωτική καταστροφή που έβλεπαν να έρχεται να αναθεωρήσουν τις τιμές προς πάνω, αυτό δεν στάθηκε εμπόδιο ικανό να μην κάνουμε πράξη το λεγόμενο τερπνόν μετά του ωφελίμου! Δηλαδή ρεπορτάζ και αγορές!

Με τι να ξεκινήσουμε; Ας πάμε στις μεταφορές. Πληθώρα μεταφορικών μέσων βρίσκονται στη διάθεσή του επισκέπτη για τις μετακινήσεις του στην Κωνσταντινούπολη. Από Μετρό, τρένο, τραμ και λεωφορεία μέχρι θαλάσσια λεωφορεία και ferry, σε ΑΨΟΓΗ κατάσταση και καθαριότητα. Το μόνο κακό ότι το Μετρό πραγματοποιεί δρομολόγια για πολύ συγκεκριμένες αποστάσεις, ενώ πιο διαδεδομένα μέσα είναι τα λεωφορεία και τα τραμ.

Οσο για τις τιμές; πλέον λεωφορείο, Μετρό και τραμ κοστίζουν 5 λίρες, δηλαδή 0.60 λεπτά του ευρώ, ενώ η τιμή για τα ferryboat που σε πηγαίνουν στα Πριγκηπονήσια, μία απόσταση μιάμιση ώρας, μόλις 10 λίρες, δηλαδή 1,30 ευρώ! Κάντε τη σύγκριση με τα δικά μας για προορισμούς όπως η Υδρα, ο Πόρος, η Αίγινα και οι Σπέτσες! Αντίστοιχης δηλαδή ώρας!

Οσο για τον Προαστιακό; Και εκεί το εισιτήριο κοστίζει 5 λίρες. Ωστόσο ο επισκέπτης αλλά και οι κάτοικοι, μπορούν να προμηθευτούν πολύ εύκολα την Istanbul Kart, την προπληρωμένη κάρτα μεταφορών. Τη βρίσκει κάποιος σε κιόσκια δίπλα σε κεντρικούς σταθμούς όπως Eminonu, Sultanahmet, Taksim Square, Beyazit/ Kapali Carsi (στο Grand Bazaar δηλαδή). Η αγορά της κοστίζει 10 τουρκικές λίρες και από εκεί και πέρα τη «φορτώνετε» με διαδρομές. Το ατού της κάρτας είναι ότι στα ζευγάρια, το δεύτερο εισιτήριο που χτυπάς μέσω της ίδιας κάρτας είναι το μισό! Αρα φανταστείτε για τι εξοικονόμηση μιλάμε!

Πάμε στα ταξί. Στην Κωνσταντινούπολη είναι κίτρινα και η μικρή ταμπέλα στην οροφή τους αναγράφει Taksi. Όταν ο οδηγός «ρίξει» τη σημαία, το ταξίμετρο πρέπει να γράφει 2,50 λίρες δηλαδή 0.30 λεπτά του ευρώ, ενώ για κάθε χιλιόμετρο που διανύει χρεώνει 0.20 ευρώ. Οσο για την ταρίφα; Είναι η ίδια μέρα και βράδυ! Φανταστείτε ότι για μία απόσταση 42 χιλιομέτρων, από το αεροδρόμιο Sabiha Gokcen μέχρι την πλατεία Taksim, με απίστευτη κίνηση, πληρώσαμε 13 ευρώ! Ωστόσο και εκεί, η επιλεκτική συμπεριφορά των οδηγών είναι πολύ διαδεδομένη, αφού αν η απόσταση του φανεί κοντινή δεν θα σας πάρει, ενώ αν καταλάβει ότι είστε τουρίστες, τότε θα σας οδηγήσει στο σημείο όπου πρέπει, κάνοντας όμως κύκλους, για να σας χρεώσει περισσότερα! Γνωστή τακτική άλλωστε. Δε νομίζετε;

Εκεί όμως που τα είδαμε όλα κυριολεκτικά ήταν οι τιμές στο φαγητό. Στα πολυτελή εστιατόρια, που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τα δικά μας, το αντίθετο θα λέγαμε, το κόστος είναι στα όρια του... εξευτελιστικού! Στο καλύτερο steakhouse της πόλης, στην πλατεία Taksim, δύο μερίδες (700 γραμμάρια(!) κρέας τρίμηνης ωρίμανσης, που στην Ελλάδα θα χρειαστεί να δαπανήσουμε με μία σαλάτα και ένα μπουκάλι νερό, περίπου 100 ευρώ, εκεί πληρώσαμε 34 ευρώ! Μεγάλη η διαφορά, θα λέγαμε!

Γενικώς το φαγητό στην Πόλη είναι πάρα πολύ φθηνό και αρκετά πλούσιο και γευστικό. Η τούρκικη κουζίνα (ή Πολίτικη κουζίνα, όπως την αποκαλούμε στην Ελλάδα) έχει σαφείς ανατολίτικες επιρροές αλλά και μοντέρνες πινελιές. Η κουζίνα της Πόλης χαρακτηρίζεται από το κρέας (αρνάκι, μοσχάρι, συκώτι, κοτόπουλο) το ψάρι, τους ξηρούς καρπούς και, φυσικά, τα μπαχαρικά.

Κάθε πέντε μέτρα υπάρχει και ένα μέρος όπου μπορείς να τσιμπήσεις κάτι και πλέον αυτά τα μαγαζιά είναι που συγκεντρώνουν τον περισσότερο κόσμο. Και αυτό γιατί μπορείς να χορτάσεις με πολύ λίγα χρήματα. Δηλαδή με 10 λίρες, με 1.30 ευρώ, μπορείς να φας δύο τεράστια κεμπάπ σε πίτα. Είναι μία τακτική που ακολουθούν πλέον οι Τούρκοι, αφού εξοικονομούν πάρα πολλά χρήματα σε μία έξοδό τους.

Εκεί όμως που γίνεται πραγματικός χαμός, είναι το Kapali Carsi, ή Grand Bazaar. Και μιλάμε για το μεγαλύτερο παζάρι στην Ευρώπη και ένα από τα μεγαλύτερα του κόσμου. Το Μεγάλο Παζάρι, ή Καλυμμένο Παζάρι, ή Καλυμμένη Αγορά, αυτό σημαίνει Kapali Carsi,βρίσκεται στο παλιό τμήμα της Κωνσταντινούπολης και καλύπτει έκταση, κρατηθείτε, περίπου 32.000 τετραγωνικά μέτρα!

Πρόκειται πραγματικά για ανατολίτικη αγορά και αποτελεί ένα από τα καλύτερα αξιοθέατα της Κωνσταντινούπολης.

Πλέον όμως όχι μόνο αξιοθέατο. Ειδικά για τους Τούρκους, είναι μία όαση χαμηλών τιμών για οτιδήποτε θέλουν να προμηθευτούν. Με τις τιμές για εκείνους στα ύψη, το Kapali Carsi αποτελεί διέξοδο στο οικονομικό τους πρόβλημα.

Στους δρόμους του παζαριού, στο οποίο μπαίνεις από μία από τις 15 εισόδους που διαθέτει με τρομερή ασφάλεια και πάνοπλους αστυνομικούς σε κάθε μία από αυτές, υπάρχουν περισσότερα από 3.600 καταστήματα. Κάθε μέρα το επισκέπτονται πάνω από μισό εκατομμύριο κόσμου!

Το φάσμα των προϊόντων στο Παζάρι είναι εξαιρετικά μεγάλο -ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα, αντίκες, δέρματα, υφάσματα, χαλιά, τουριστικά αναμνηστικά, κεραμικά, προϊόντα ξύλου κλπ.

Επίσης, υπάρχουν εστιατόρια, σιντριβάνια, τζαμιά, σπίτια, τουρκικό μπάνιο (το γνωστό χαμάμ) και πολλά γραφεία συναλλάγματος, όπου πλέον το 7.35-7.45 ευρώ στην εξαγορά της τουρκικής λίρας, κυριαρχεί με μεγάλα γράμματα!

Το Παζάρι είναι ανοιχτό από τις 8:30 το πρωΐ μέχρι τις 7 το απόγευμα όλες τις μέρες εκτός από την Κυριακές, καθώς και τις θρησκευτικές αργίες.

Οσο για τις τιμές; Απλά, πιο χαμηλά δεν γίνεται, ειδικά τώρα που η κρίση έχει χτυπήσει για τα καλά τη χώρα. Μπορείς να βρεις φιρμάτα αυθεντικά παπούτσια από 50 λίρες, δηλαδή 7(!!!) ευρώ, μέχρι άψογα δερμάτινα μπουφάν με μόλις 200 λίρες, δηλαδή 27 περίπου ευρώ!

Για να μη σας πούμε τι γίνεται έξω από το Μεγάλο Παζάρι, στα μαγαζάκια που το περιτριγυρίζουν! Εκεί, μπορείς να βρεις ρούχα, παπούτσια, τσάντες, πυτζάμες και εσώρουχα σε πραγματικά χαμηλές τιμές που δεν πάει το μυαλό σου, ενώ το παζάρι σε αυτά τα μαγαζάκια δίνει και παίρνει, αφού αν το... έχεις, τότε μπορείς να κατεβάσεις τις αρχικές τιμές, ακόμα και 70%.

Στα υπόλοιπα μαγαζιά της Πόλης, τα οποία παραμένουν ανοιχτά καθημερινά από τις 9 το πρωί μέχρι -21:00, εκτός της Istiklal, της αντίστοιχης Ερμού, που κλείνουν στη 1 τα ξημερώματα(!), οι τιμές δεν έχουν καμία σχέση με το Παζάρι, αλλά και πάλι είναι πάρα πολύ χαμηλές.

Τέλος, δεν θα μπορούσαμε να μην κάνουμε αναφορά στον ιατρικό τουρισμό της Τουρκίας.

Χάρη σε τρομερά προνομιακές παροχές, οι μεταμοσχεύσεις μαλλιών αποφέρουν τεράστια ποσά στην τουρκική οικονομία. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, αυτή η πολύ μικρή επέμβαση, που εξελίσσεται σε βιομηχανία, αποφέρει πάνω από 1 δισεκ. ευρώ στην τουρκική οικονομία!

Τι περιλαβάνει το πακέτο; Είναι 3-5 ημερών και συμπεριλαμβάνουν μερικές φορές και το ξενοδοχείο. Το κόστος κυμαίνεται από 1.000 έως 2.500 ευρώ, ανάλογα με την κλινική και το είδος της επέμβασης. Οι ευνοϊκές τιμές των πτήσεων από τις διάφορες αραβικές πόλεις προς την Κωνσταντινούπολη, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι περισσότεροι υπήκοοι των χωρών αυτών δεν χρειάζονται βίζα στην Τουρκία, συμβάλλουν στην άνευ προηγουμένου ανάπτυξη των τουρκικών κλινικών: 400 κλινικές μεταμόσχευσης μαλλιών υπάρχουν μόνο στην Κωνσταντινούπολη. Αυτή η βιομηχανία όμως συμπαρασύρει και άλλες αισθητικές επεμβάσεις.

Οι γυναίκες που συνοδεύουν τους Αραβες -κυρίως- συζύγους τους για εμφύτευση μαλλιών μπαίνουν στον πειρασμό μιας λιποαναρρόφησης ή μιας ρινοπλαστικής. Πρόσθετα έσοδα για το κράτος της Τουρκίας, που μέσα στην κρίση, έχει βρει κάποιους τρόπους για να μπορεί να ανασαίνει οικονομικά...