Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024 -

Antonov: Στο μικροσκόπιο των Αρχών οι όλμοι που μετέφερε το αεροσκάφος – Τα κρίσιμα ερωτήματα



Κλείνει το πρώτο και πιο τραγικό κεφάλαιο του αεροπορικού δυστυχήματος με το Antonov στην Καβάλα και, πλέον, το ενδιαφέρον στρέφεται στα ερωτήματα που έχουν προκύψει από το συμβάν.

Το βράδυ της Κυριακής, το ΓΕΕΘΑ ανακοίνωσε ότι κατά τις επιχειρήσεις εντοπίστηκαν και ανασύρθηκαν και τα οκτώ πτώματα των επιβαινόντων του αεροσκάφους που συνετρίβη ανάμεσα στους οικισμούς Αντιφίλιπποι και Παλαιοχώρι. Τα οκτώ μέλη του πληρώματος ήταν ουκρανικής καταγωγής και βρήκαν τραγικό θάνατο.

Ακολούθησε η μεταφορά των σορών στο Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής.

Κατά τη διάρκεια της δεύτερης φάσης της επιχείρησης συμμετείχε ειδικευμένο προσωπικό του ελληνικού στρατού και 30 πυροσβέστες για δημιουργία οδών ασφαλούς διέλευσης και μεταφοράς σορών σε χώρο απολύμανσης.

Οι επίσημες ανακοινώσεις αναφέρουν ότι στις έρευνες για τον εντοπισμό και την ανάσυρση των σορών συνέδραμαν όλες οι δυνάμεις της Πολιτικής Προστασίας καθώς και δυνάμεις της ΕΛ.ΑΣ, της τοπικής αυτοδιοίκησης και του ΕΚΑΒ καθώς και το ελικόπτερο του ενιαίου συντονιστικού κέντρου έρευνας και διάσωσης

Κατά την επιχείρηση εντοπισμού βρέθηκε, σύμφωνα με εκτιμήσεις, το ένα από τα μαύρα κουτιά, ενώ δεν άγνωστο παραμένει το εάν θα δοθούν οι απαραίτητες απαντήσεις από την εξέτασή σου. 

Η φθηνή επιλογή που προτιμούν οι έμποροι όπλων

Το βράδυ της Κυριακής, επίσης, σερβικά ΜΜΕ έδωσαν στη δημοσιότητα περισσότερες λεπτομέρειες για την κατάσταση στην οποία ήταν το μοιραίο Antonov. Πρόκειται για αεροσκάφος ηλικίας 50 και πλέον ετών, ενώ αυτό ήταν το τρίτο περιστατικό με Antonov μέσα σε μόλις έναν μήνα.

Οι έμποροι που αγοράζουν πυρομαχικά από μία χώρα και στη συνέχεια τα πουλάνε σε άλλη προσλαμβάνουν ιδιωτικές εταιρείες μεταφοράς με τέτοια, φθηνά, παλιά αεροπλάνα με στόχο τη μεγιστοποίηση του κέρδους.

Ο Μλάντεν Μπογκντάνοβις, διευθυντής της σερβικής εταιρείας Valir, ιδιοκτήτριας του μοιραίου αεροσκάφους, ισχυρίστηκε ότι η εταιρεία δεν φέρει καμία ευθύνη για το δυστύχημα παρά μόνο ηθική.

«Η δική μας υποχρέωση ήταν να μεταφέρουμε το φορτίο μέχρι το αεροδρόμιο της Νις. Λυπάμαι για ό,τι συνέβη και λυπάμαι για τις απώλειες» είπε, μεταξύ άλλων. 

Στο μικροσκόπιο το «ευαίσθητο υλικό»

Στο μεταξύ, σε πλήρη εξέλιξη το μυστήριο με το «ευαίσθητο υλικό» που μετέφερε το μοιραίο αεροπλάνο και αν αυτό είναι επικίνδυνο για τους κατοίκους της περιοχής.

Σε ό,τι αφορά στο δεύτερο σκέλος, παρότι μετά από τις έρευνες στον τόπο της συντριβής δεν εντοπίστηκαν επικίνδυνες ουσίες, οι Αρχές απέκλεισαν αρκετές περιοχές καθώς συντρίμμια του Antonov αλλά και πυρομαχικά βρίσκονται διασκορπισμένα σε μεγάλη απόσταση.

Μάλιστα, όπως δείχνουν οι έρευνες των πυροτεχνουργών αλλά και των ναρκαλιευτών του Στρατού που βρίσκονται στο σημείο της συντριβής, το μοιραίο Antonov ήταν γεμάτο με όλμους. Οι ειδικοί κάνουν λόγο για εκπαιδευτικά και φωτιστικά βλήματα 62 και 82 χιλιοστών, τα οποία μετέφερε το αεροσκάφος.

Μιλώντας στο κεντρικό δελτίο του MEGA, ο Κωνσταντίνος Χουβαρδάς, προϊστάμενος διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, σημείωσε πως μετά την έρευνα του στρατού δεν έχουν βρεθεί τοξικές ουσίες στον τόπο της συντριβής. «Εχουν ληφθεί δείγματα εδάφους ώστε να γίνουν οι αναλύσεις των χημικών παραμέτρων. Αυτές θα πάνε στο Γενικό Χημείο του Κράτους και τις επόμενες ημέρες θα έχουμε και τα αποτελέσματα. Από εκεί και πέρα οι υπηρεσίες της Περιφέρειας θα πάρουν δείγματα και από το νερό και από το έδαφος και από τον αέρα ώστε να διασφαλίσουμε πως δεν υπάρχει κίνδυνος για την υγεία των κατοίκων».

Σύμφωνα με τον κ. Χουβαρδά, η περιοχή θα παραμείνει αποκλεισμένη για αρκετό καιρό, «καθώς πρέπει να γίνει εκκαθάριση όλων των δειγμάτων που έχουν βρεθεί. Προτεραιότητα είναι τα συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ να μπορούν να μπουν στις περιοχές ώστε να αποκαταστήσουν τη ρευματοδότηση».

Υπενθυμίζεται ότι το αεροσκάφος είχε απογειωθεί από το αεροδρόμιο «Μέγας Κωνσταντίνος» της πόλης Νις, στη νότια Σερβία, και, σύμφωνα με τον Σέρβο υπουργό Άμυνας, είχε προορισμό την Ντάχα του Μπαγκλαντές, με ενδιάμεσους σταθμούς το Αμαν (Ιορδανίας) και το Ριάντ (Σαουδική Αραβία).

 

Σε ό,τι αφορά στο πρώτο σκέλος, δηλαδή αυτό του «ευαίσθητου υλικού» του Antonov, σύμφωνα με την ενημέρωση των σερβικών Αρχών μετέφερε τα εξής πυρομαχικά, τα οποία αποτελούσαν νόμιμο φορτίο.

  • εκπαιδευτικά βλήματα όλμων 60mm M62
  • εκπαιδευτικά βλήματα όλμων 82mm M62 και
  • φωτιστικά βλήματα όλμων 82mm M67

Πάντως, μέχρι να διαλευκανθεί πλήρως η υπόθεση, δεν λείπουν και εκτιμήσεις –χωρίς βέβαια να επιβεβαιώνονται– ότι πρόκειται για υπόθεση λαθρεμπορίου όπλων. Δεν αποκλείεται, δε, το ενδεχόμενο τα πυρομαχικά 12 τόνων να προέρχονται από τη δυτική βοήθεια προς την Ουκρανία.

Αξίζει να σημειωθεί πως δεν υπάρχει μηχανισμός ελέγχου για την τύχη των όπλων που αποστέλλει η Δύση στην Ουκρανία είτε απευθείας στην ίδια την χώρα ή μέσω τρίτων όμορων χωρών.

Για τον λόγο αυτό, προσφάτων, η ΕΕ ενίσχυσε τη συνεργασία της με τη Μολδαβία προκειμένου να τη βοηθήσει να ελέγξει τα σύνορά της με την Ουκρανία για να αποφευχθεί ο κίνδυνος λαθρεμπορίου όπλων από την εμπόλεμη χώρα.

Όλα θα ξεκαθαρίσουν μέσω των επισήμων διαδικασιών που καθορίζουν οι διεθνείς διαδικασίες και κανόνες ασφαλείας που διέπουν διακρατικές συμφωνίες αγοραπωλησίας πυρομαχικών και όπλων.

Εάν πράγματι το Antonov μετέφερε εκπαιδευτικά πυρομαχικά μπορεί να διαπιστωθεί από τα ευρήματα στα συντρίμμια του αεροσκάφους. Κάθε όπλο είναι μαρκαρισμένο και άρα μπορεί να διαπιστωθεί η ταυτότητα του ακόμη και μετά την χρήση – έκρηξη του. 

Δεν ήταν ενήμερες οι ελληνικές Αρχές

Αξίζει να σημειωθεί πως, όπως αναφέρουν πληροφορίες που επικαλείται ο ΑΝΤ1, οι ελληνικές Αρχές δεν είχαν ενημερωθεί για το φορτίο που μετέφερε το Antonov και αυτό γιατί η Σερβία, από όπου ξεκίνησε το δρομολόγιο αλλά και όπου εδρεύει η εταιρεία που το ναύλωσε, όφειλε να έχει ενημερώσει την πρεσβεία της στην Αθήνα ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος μετέφερε «ευαίσθητο» φορτίο.

Η σερβική πρεσβεία στην Αθήνα, από την πλευρά της, έπρεπε να έχει ενημερώσει το υπουργείο Εξωτερικών, το οποίο με τη σειρά του θα ενημέρωνε βάσει της συγκεκριμένης διαδικασίας την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία και θα έδινε τη σχετική άδεια διέλευσης από τον ελληνικό εναέριο χώρο.

Ετσι, τα στοιχεία δείχνουν πως το Βελιγράδι δεν ακολούθησε την ενδεδειγμένη διαδικασία.