Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024 -

Ανάπτυξη φιλικών σχέσεων μεταξύ των παιδιών



Σώπασε η αλεπού και κοίταξε πολλή ώρα το μικρό πρίγκιπα.


-Σε παρακαλώ..., ημέρωσέ με, του είπε!


-Θέλω βέβαια, της αποκρίθηκε ο μικρός πρίγκιπας, μα δε με παίρνει ο καιρός. Έχω ν' ανακαλύψω φίλους και πολλά πράματα να γνωρίσω.


- Δε γνωρίζει κανείς παρά τα πράματα που ημερώνει, είπε η αλεπού. Οι άνθρωποι δεν έχουν πια καιρό να γνωρίσουν τίποτα. Τ' αγοράζουν όλα έτοιμα στα εμπορικά. Καθώς όμως δεν υπάρχουν εμπορικά που πουλάνε φίλους, οι άνθρωποι δεν έχουν πια φίλους. Αν θες ένα φίλο, ημέρωσέ με!


(απόσπασμα από το βιβλίο του Αντουάν Ντε Σαιντ - Εξυπερύ «Ο μικρός πρίγκιπας»)


Τι είναι φιλία, λοιπόν, και πόσο σημαντική είναι για τη ζωή των παιδιών;

Απαντά η επιστημονική ομάδα του Χαμόγελου του Παιδιού 


Σύμφωνα με τον Hartup, η φιλία περιγράφεται ως μία σχέση που χαρακτηρίζεται από στοργή, αμοιβαιότητα και δέσμευση μεταξύ ανθρώπων που είναι λίγο έως πολύ ίσοι μεταξύ τους. Πόσο σημαντική είναι, όμως, η φιλία για τα παιδιά και από ποιους παράγοντες επηρεάζεται;


Ο Hartup εντοπίζει τέσσερις λειτουργίες που επιτελεί η φιλία για τα παιδιά:


- ανάπτυξη βασικών κοινωνικών δεξιοτήτων, όπως επικοινωνία, συνεργασία, ικανότητα για ένταξη σε μία ήδη σχηματισμένη ομάδα
- παροχή σημαντικών πληροφοριών για τον εαυτό τους, τα άλλα παιδιά και τον κόσμο
- διασκέδαση και ανακούφιση από το στρες της καθημερινότητας
- παροχή προτύπων για τις στενές σχέσεις που θα γίνουν σημαντικές αργότερα στη ζωή


Με βάση τα παραπάνω γίνεται κατανοητό το πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η φιλία στη ζωή των παιδιών και στην περαιτέρω εξέλιξή τους. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι ένα «εργαστήριο» μέσα από το οποίο τα παιδιά «εκπαιδεύονται» για τη ζωή και προετοιμάζονται για τις μετέπειτα σχέσεις τους με τους ανθρώπους. Μέσα από έρευνες έχει παρατηρηθεί ότι η θέση που κατείχε κάποιος ως παιδί στην ομάδα των συνομηλίκων και το πόσο δημοφιλής ήταν επηρεάζει τις κοινωνικές του σχέσεις στην ενήλικη ζωή και τον τρόπο με τον οποίο σχετίζεται στη δουλειά του και σε άλλα κοινωνικά πλαίσια. Αξίζει να αναφερθεί ότι παιδιά που έχουν βιώσει απομόνωση από τους συνομηλίκους τους και σχολικό εκφοβισμό είναι πιθανό στο μέλλον να εμφανίσουν δυσκολία στο να αναλάβουν ευθύνες, ασυνέπεια στον κοινωνικό τους ρόλο, δυσκολία στις διαπροσωπικές τους σχέσεις και στη διατήρηση ομαλής σεξουαλικής ζωής.


Όμως, τι είναι αυτό που διαμορφώνει μία σχέση για παρέα και παιχνίδι σε μία φιλία; Φαίνεται ότι για την επιλογή φίλων σημαντικό ρόλο παίζουν η γειτνίαση, οι ομοιότητες σε ατομικά χαρακτηριστικά (όπως ηλικία, ύψος κτλ) και οι κοινές δραστηριότητες. Επιπλέον όσο μεγαλώνουν τα παιδιά οι φιλίες τους γίνονται πιο σταθερές και τους ασκούν περισσότερη επιρροή, με αποκορύφωμα την εφηβεία.


Επίσης, σημαντικό ρόλο φαίνεται ότι παίζει η οικογένεια, καθώς συνήθως τα παιδιά στις σχέσεις με τους συνομηλίκους τους χρησιμοποιούν ως πρότυπα συμπεριφοράς τους τρόπους συναλλαγής και τους ρόλους που έχουν μάθει από το σπίτι τους. Επιπλέον οι γονείς μπορούν να παίξουν βοηθητικό ρόλο ενισχύοντας τις κοινωνικές επαφές των παιδιών τους και ωθώντας τα να σχετιστούν με άλλα παιδιά. Δείχνοντας τους πώς να μοιραστούν, να διαπραγματευτούν, να διεκδικήσουν και προσπαθώντας να μην εμπλέκονται σε θέματα που μπορούν να λύσουν τα παιδιά μεταξύ τους.


Γίνετε, λοιπόν, «βοηθοί» των παιδιών σας σε όλη αυτή τη διαδικασία και να θυμάστε ότι η ζωή χωρίς φιλία είναι μονότονη και η ανάγκη για επικοινωνία και φιλία με άλλους ανθρώπους είναι πανανθρώπινη.


Για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση μπορείτε να καλέσετε στην «Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056»